ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده محل برگزاری اولین دوسالانه هنرهای اسلامی انتخاب شد!
ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده محل برگزاری اولین دوسالانه هنرهای اسلامی انتخاب شد!
بنیاد بینال دیریه (Diriyah Biennale Foundation) به تازگی جزئیاتی را پیرامون موضوع و همچنین محل برگزاری افتتاحیه ی اولین دوسالانه هنرهای اسلامی در سال ۲۰۲۳ میلادی در شهر جده واقع در ساحل غربی عربستان سعودی اعلام کرده است!

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،ترمینال ویژه حجاج؛براساس اطلاعات منتشر شده، اولین دوسالانه هنرهای اسلامی از بیست و سوم ماه ژانویه تا بیست و سوم ماه آپریل سال ۲۰۲۳ میلادی در ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده طراحی شده توسط معماران آمریکایی اس‌اوام (SOM یا اسکیدمور، اوینگز و مریل) برگزار خواهد شد (این دوسالانه در ابتدا قرار بود در پایتخت عربستان سعودی یعنی شهر ریاض برگزار شود).

ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده محل برگزاری اولین دوسالانه هنرهای اسلامی انتخاب شد!
دوسالانه هنرهای اسلامی | Islamic Arts Biennale

ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده (فرودگاه بین‌ المللی ملک عبدالعزیر) معروف به ترمینال سایبان در سال ۱۹۸۱ میلادی طراحی شده است و در سال ۱۹۸۳ میلادی نیز جایزه معماری آقاخان را با خود اختصاص داده است.

درباره ترمینال ویژه حجاج فرودگاه جده

ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده در مساحت ۵۱۰ هزار مترمربع ساخته شده است و دارای ۲۶ پارکینگ هواپیما، ۱۰ خط هوایی، ۱۸ گیت مسافربری و ۱۴۳ کانتر برای رسیدگی به امور مسافران است. با فرارسیدن ایام حج، ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه بین‌ المللی ملک عبدالعزیر ظرفیت پذیرش ۱۷۵ هزار مراجعه‌ کننده شامل ۹۱ هزار نفر در سالن پروازهای ورودی و ۸۴ هزار نفر در سالن پروازهای خروجی را دارا است! همچنین کارکنان این فرودگاه قادر می باشند در هر ساعت، ۳۸۰۰ مسافر را در پروازهای ورودی و ۳۵۰۰ را در پروازهای خروجی چک کنند و سالن‌ انتظار نیز در آنِ واحد ظرفیت ۷۰۰۰ زائر را دارد…!

ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده محل برگزاری اولین دوسالانه هنرهای اسلامی انتخاب شد!
ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده محل برگزاری اولین دوسالانه هنرهای اسلامی انتخاب شد!

اما سازه ی چادری ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده شامل ۲۱۰ مدول مربعی شکل به ابعاد ۴۶ متر در ۳۶ متر است که سطحی به وسعت ۹۳۰۰۰ مترمربع را می پوشاند! هر مدول متشکل از یک چادر نیمه مخروطی می باشد که در مرکز به یک حلقه ی کششی فولادی به قطر ۹۶/۳ متصل می گردد و در اطراف نیز با کابل های پیرامونی مهار می شود.

در چهار گوشه به نیمه ارتفاع ستون های نگه دارنده سازه متصل می شود. پارچه ی فیبر شیشه ای با روکش پلی­ تترا­ فلویورواتیلن (PTFE | پوششی نچسب و مقاوم در قالب نوعی پلیمر با وزن مولکولی بسیار بالا که به سبب مقاومت در دمای بالا، خواص دی الکتریک بالا (عایق در زمینه الکتریسته)، ضریب اصطکای پایین (۱ درصد)، عدم واکنش شیمیایی در برابر اسیدها و بازها و حلال ­ها و به طور کلی بی ­اثر بودن در واکنش­ های فیزیکی و شیمیایی و مقاومت در برابر چسبندگی)، چیزی در حدود ، ۷۰ درصد گرمای تابیده شده ی خورشید را منعکس می نماید و اثر الکتریسیته ی ساکن را نیز حذف می کند (پارچه این سازه قابل شستشو است).

بخوانید:  نمای آپارتمان مدرن با ترکیب آجر و بتن

اما چندی پیش بود که سمیه والی (Sumayya Vally) ، معمار اهل آفریقای جنوبی و یکی از تاثیرگذارترین معماران جهان در لیست ۱۰۰ رهبر آینده مجله تایم یا TIME100 (در سال ۲۰۲۱ میلادی) به عنوان سرپرست اولین دوسالانه هنرهای اسلامی منصوب شد!

این رویداد که با هدف تجلیل از هنر و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد، یکی از چندین برنامه ی بین المللی کشور عربستان سعودی در راستای توسعه ی محصولات فرهنگی و ارائه گردشگری بین‌ المللی می باشد.

اما تیم راهبری رویداد بین المللی دوسالانه هنرهای اسلامی متشکل است از دکتر سعد الرشید محقق و باستان شناس برجسته سعودی، دکتر اومنیا عبدالبار همکار موزه ویکتوریا و آلبرت واقع در شهر لندن (از برترین موزه‌ های جهان به جهت داشتن ذخائر غنی آثار هنری و بزرگ‌ ترین موزه ی جهان از نظر هنرهای تزئینی)، دکتر جولیان رابی مدیر بازنشسته موزه ملی هنر آسیایی واقع در واشینگتن، دی.سی.

براساس توضیحات تیم راهبری دوسالانه هنرهای اسلامی، این رویداد تاکید ویژه ای بر اصطلاح “أَوَّلَ بَیْت” (بخشی از آیه ی ۹۶ سوره آل عمران: إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِلْعَالَمِینَ : نخستین خانه‌ ای که برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است، که پر برکت و مایه هدایت جهانیان است) خواهد داشت! این اصطلاح در قرآن برای اشاره به کعبه در شهر مکه به کار رفته است.

در بیانیه مطبوعاتی تیم راهبری اولین دوسالانه هنرهای اسلامی اینچنین آمده است:

“کعبه، مقصد زائرانی است که از سراسر جهان به زیارت سالانه ی آن می‌ روند؛ خانه ای که کانون وحدت مسلمانان جهان می باشد. مفهوم أَوَّلَ بَیْت به بررسی این موضوع می پردازذ که چگونه کعبه در شهر مکه برای مسلمانان سراسر جهان الهام بخش است…”

اولین دوسالانه هنرهای اسلامی با فراهم ساختن فضایی به وسعت ۷۰۰۰۰ مترمربع (حاصل همکاری میان وزارت فرهنگ، وزارت حمل و نقل و اداره کل هوانوردی کشور عربستان سعودی)، به ارائه ی فضاها و گالری های نمایشگاهی و و اینستالیشن های فضای باز، تئاتر، مسجد و همچنین کارگاه‌ های آموزشی خواهد پرداخت.

ایا البکری (Aya Al-Bakree)، مدیر عامل بنیاد بینال دیریه در رابطه با این پروژه می گوید:

“اولین دوسالانه هنرهای اسلامی بی شک یک رویداد پیشگام خواهد بود! این دوسالانه که در مکانی هدفمند (در ترمینال ویژه حجاج در فرودگاه جده) برگزار خواهد شد، یک محیط معاصر و پویا را برای گفتگو پیرامون هنرهای اسلامی فراهم خواهد ساخت…”

  • منبع خبر : آبگینه