با انواع پودر بندکشی آشنا شویم
با انواع پودر بندکشی آشنا شویم
بندکشی از آخرین مراحل در کاشی کاری است. انواع پودر بندکشی در این عملیات به کار گرفته می‌شود که هر یک مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند. در این مطلب به معرفی انواع پودر بندکشی، کاربردهای آن‌ها و روش اجرا خواهیم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،انواع پودر بندکشی؛کاشی کاری سطوح در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها به ویژه در سرویس‌های بهداشتی که در مجاورت مداوم رطوبت قرار دارند از اهمیت بالایی برخوردار است و طی این فرایند چند مرحله صورت می‌گیرد.

پودر بندکشی چیست؟

پودر بندکشی در واقع با ماده خشک آماده است که برای کاربرد تنها به ترکیب کردن با آب نیاز دارد. برای استفاده باید آن را با مقدار مشخصی از آب مخلوط کرد و سپس می‌توان آن را به شیوه‌های مختلفی در فواصل میان کاشی‌ها و سرامیک‌ها به کاربست. از پودر بندکشی می‌توان در پرداختن به آجر و سنگ نیز استفاده کرد اما کاربرد آن در سرویس‌های بهداشتی بسیار رایج‌تر است. به طور کلی پودرهای بندکشی در دو نوع پایه سیمان و پایه اپوکسی ساخته می‌شوند که نوع پایه اپوکسی امروزه خواهان بیشتری دارند.

انواع پودر بندکشی بر اساس ترکیب

با توجه به اهمیتی که پودر بندکشی به واسطه نقشی که در زیباسازی نمای فضاهای داخلی و خارجی و همچنین ماندگاری آن ایفا می‌کند، با پیشرفت فناوری سعی بر آن شده است که ویژگی‌های بالقوه‌ای را به این پودرها القا کرد تا بتوان عملکرد و کارایی آن را به حد اعلا رساند. از این رو، انواع متنوعی از پودر بندکشی که به شرح زیر هستند ساخته شده است.

با انواع پودر بندکشی آشنا شویم

انواع پودر بندکشی: پودر بندکشی پلیمری

همان‌طور که از اسم این نوع از پودرها بر می‌آید، مواد پلیمری نانو ماده اصلی به کار رفته در ساخت آن‌ها هستند. اصطلاح نانو در این نوع از پودر اشاره به اندازه بسیار کوچک آن‌ها دارد. مواد پلیمری در ترکیب با سیمان پرتلند ترکیب خوبی را تشکیل می‌دهند. اندازه کوچک این پودرهای بندکشی به آن این امکان را می‌دهد که به خوبی در فاصله میان کاشی‌ها و هر مصالح دیگری جایگیری کنند و یک ساختار بسیار مستحکم و غیرقابل نفوذ را به دست دهند. لاتکس نوع خاصی از پلیمرها هستند که در ساخت انواع پودرهای بندکشی به کار برده می‌شود. لاتکس باعث بهبود خاصیت انعطاف‌پذیری پودرهای بندکشی می‌شود.

انواع پودر بندکشی: پودر بندکشی رنگی

پودرهای بندکشی اکثراً به رنگ سفید در سرویس‌های بهداشتی به کار می‌روند اما گاهی نیز میان رنگ این پودرها و رنگ کاشی و سایر مصالح آن همخوانی لازمه برقرار نمی‌شود و ترکیب رنگی حاصله چندان باب میل نخواهد بود. از این رو بسیاری از شرکت‌های تولید کننده پودرها سعی می‌کنند که محصولات خود را در طیف رنگی متنوعی در دسترس کاربران قرار دهند. پودرهای رنگی علاوه بر رنگ دارای خصوصیات منحصر به فردی دیگری مانند مقاومت در برابر نفوذ آب هستند.

با انواع پودر بندکشی آشنا شویم

انواع پودر بندکشی: پودر بندکشی آنتی باکتریال

بسیاری از ساختمان‌های بهداشتی از جمله بیمارستان‌ها و درمانگاه با توجه به کاربری که دارند ترجیح می‌دهند که از کاشی و سرامیک‌های آنتی باکتریال استفاده کنند تا از هر گونه رشد میکروارگانیسم‌های خطرناک مانند باکتری و میکروب جلوگیری کنند.

در صورتی که فواصل میان کاشی‌ها و سرامیک‌های کف و دیوار از مواد غیر آنتی باکتریال و معمولی پر شده باشد، تمامی هزینه و زحماتی که برای استفاده از مصالح آنتی باکتریال به کار گرفته شده است به هدر خواهد رفت. به همین دلیل در کنار کاشی‌ها و سرامیک‌های آنتی باکتریال سعی می‌کنند که از پودرهای بندکشی آنتی باکتریال هم استفاده کنند. این پودرها در مقایسه با سایر انواع از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

انواع پودر بندکشی: پودر بندکشی ضد آب

هدف استفاده پودرهای بندکشی می‌تواند مختلف باشد، اما بدون شک فراهم کردن یک مانع در برابر نفوذ هر گونه نم و رطوبت پای ثابت هر پروژه در هر مقیاس و مکانی است.

همه پودرهای بندکشی به میزان مختلف توانایی جلوگیری از نفوذ رطوبت را دارند اما پیشرفت فناوری در این زمینه به ساخت نوع خاصی از پودرهای بندکشی منجر شده است که توانایی ضد آب بودن آن نسبت به سایر خصوصیات آن‌ها می‌چربد.در ساخت این نوع از پودرها اغلب از رزین‌ها استفاده می‌کنند تا علاوه بر ضد آب بودن از مقاومت بالایی هم در برابر سایش برخوردار باشد

با انواع پودر بندکشی آشنا شویم

واع پودر بندکشی: پودر بندکشی اسیدی

مواد و مصالحی که در ساخت این پودر بندکشی اسیدی به کار برده می‌شود خاصیت منحصر فرد مقاومت در برابر محیط‌ها و سیالات اسیدی را به آن می‌دهد. استفاده از این پودرهای بندکشی به دلیل ویژگی‌هایی که دارند در محیط‌های صنعتی و شیمیایی که امکان تماس با سیالات اسیدی و خورنده وجود دارد توصیه می‌شود.

بخوانید:  تطابق معماری هوشمند بومی با مفهوم ساختمان پایدار

انواع پودر بندکشی بر اساس مصالح

دسته‌بندی دیگری که در خصوص انواع پودرهای بندکشی وجود دارد به مصالحی که در آن‌ها از پودر استفاده می‌شود مربوط است.

انواع پودر بندکشی : پودرهای بندکشی آجر

در ساخت این نوع از پودرهای بندکشی از سیمان پرتلند و پودر سنگ استفاده می‌شود. اندازه دانه‌های این نوع از پودرها نسبت به پودرهای بندکشی مورد استفاده در کاشی و سرامیک عمدتاً درشت‌تر بوده و از این می‌توانند برای پر کردن فواصل ۶ تا ۲۰ میلی‌متری مورد استفاده قرار گیرند. به دلیل استفاده از این پودرهای بندکشی در فضاهای خارجی مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف در آن‌ها بسیار بالا است.

انواع پودر بندکشی : پودرهای بندکشی کاشی و سرامیک

رایج‌ترین انواع در نوع خود هستند. عمدتاً در فضاهای داخلی مانند آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند. به همین دلیل از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و انواع مختلفی از آن در بازار موجود است که در بالا به چند مورد از آن‌ها اشاره شد. اندازه بسیار ریز، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و همخوانی با فضای داخلی از مهم‌ترین نکاتی هستند که در انتخاب و کاربرد این نوع از پودرهای بندکشی مد نظر قرار می‌گیرند.

با انواع پودر بندکشی آشنا شویم

انواع پودر بندکشی: پودرهای بندکشی سنگ

فواصلی که در میان سنگ‌ها وجود دارد نسبت به مصالح دیگر بیشتر است و به همین دلیل از پودرهای با اندازه‌های درشت‌تر استفاده می‌شود. مانند پودرهای بندکشی آجر، این پودر‌ها در تماس مستقیم با شرایط آب و هوایی مختلف هستند و به همین دلیل از نظر مقاومت و استحکام از دو نوع دیگر بالاتر هستند. از نظر قیمت نیز با توجه به اینکه چندان فرآیند و مواد خاصی در ساخت آن‌ها به کار برده نمی‌شود، ارزان‌تر از دو نوع دیگر است.

با انواع پودر بندکشی آشنا شویم

بهترین نوع پودر بندکشی

از میان تمامی انواع پودرهای بندکشی که در بالا به آن‌ها پرداخته شد شاید انتخاب یکی از آن به عنوان بهترین کمی دشوار باشد؛ ولی خب روند بازار به گونه‌ای است که نشان از رایج شدن استفاده از پودرهای بندکشی پلیمری دارد. در هر صورت در انتخاب نوع پودر باید فاکتورهای زیادی را مد نظر قرار داد. اگر بتوانید قبل از انتخاب سه سؤال زیر را پاسخ دهید، می‌توانید انتخاب راحت‌تری داشته باشد.

  1. در کجا می‌خواهید از آن استفاده کنید؟
  2. آیا هزینه‌ای که می‌کنید برایتان مهم است؟
  3. چه رنگی از پودر بندکشی را می‌پسندید؟

مکانی که قصد دارید در آن جا از پودر بندکشی استفاده کنید، به میزان زیادی انتخاب‌های شما را محدودتر خواهد کرد. پودرهای مناسب سرویس‌های بهداشتی با پودر‌های مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها باید که نه، بلکه می‌تواند فرق کند. بودجه‌ای که برای خرید و اجرای پودر بندکشی هم کنار گذاشته‌اید تا حدود زیادی در انتخاب به شما کمک خواهد کرد. برخی از پودرهای بندکشی به دلیل مواد و فناوری‌های خاصی که در ساخت آن‌ها به کار برده می‌شود قیمت بالاتری دارند. رنگ پودرهای بندکشی نیز برای اجرا در فضاهای داخلی مهم است.

سخن آخر

در انتخاب پودرهای بندکشی با توجه به کاربردهای که در ساخت‌وساز فضاهای مختلف دارند باید بسیار دقت کرد. انواع مختلفی از پودر بندکشی وجود دارد که هر یک از آن دارای مشخصات منحصر به فردی هستند. استفاده از نوع مناسب پودر بندکشی تاثیر به سزایی در عمر مفید ساختمان خواهد داشت. با در نظر گرفتن فاکتورهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌توانید انتخابی بهتر داشته باشید.

  • منبع خبر : ویکی ساختمان