نحوه اجرای سیمان سفید در نمای ساختمان
نحوه اجرای سیمان سفید در نمای ساختمان
سیمان کاری یکی از روش‌های پوششی ارزان و مقرون به صرفه است که می‌تواند در پایین آمدن قیمت تمام شده نقش مهمی داشته باشد. در این مقاله به آموزش نحوه اجرای سیمان سفید در نمای ساختمان، معرفی انواع سیمان، سیمان شسته نما، سیمان تری نما، اجرای سیمان سفید در نما و نسبت سیمان سفید به پودر سنگ میپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،نحوه اجرای سیمان سفید در نمای ساختمان ؛

انواع سیمان کدام است؟

با توجه به مصارفی مختلفی که سیمان در ساخت و ساز دارد، انواع مختلفی از آن نیز با توجه به نیاز مصرفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. در این بین شرایط آب و هوایی در استفاده از سیمان تأثیر بسیاری دارد.

سیمان‌ها به انواع سیمان پرتلند که خود پنج نوع دارد، سیمان سفید، سیمان پوزولانی، سیمان رنگی، سیمان نسوز و … تقسیم می‌شود. ازآنجایی‌که این مقاله به نحوه اجرای سیمان سفید پرداخته است، در ادامه نحوه ساخت سیمان سفید آمده است.

نحوه ساخت سیمان سفید

ساخت سیمان سفید به نسبت از سیمان خاکستری یا سیاه پرهزینه‌تر و متفاوت است و همین امر می‌تواند قیمت بالاتر سیمان سفید را در برخی جهات توجیه کند.

در ساخت سیمان سیاه از خاک رس و آهک ساخته می‌شود که سولفات آهن و سولفات منیزیم درون خاک رس به علاوه دوده ناشی از سوخت باعث به وجود آمدن رنگ سیاه می‌شود.

برای تولید سیمان سفید باید از خاک رسی که کمتر از ۸ درصد سولفات آهن و منیزیم دارد استفاده شود و پخت آن باید به وسیله سوختی انجام شود که دوده ایجاد نمی‌کند.

خط تولید سیمان سفید کمی پیچیده‌تر از سیمان خاکستری است و برای سفید نمودن رنگ سیمان، مواد بسیاری را به غیر از آهک نیاز دارد. در اصل سیمان در حالت کلی از آهک و رس ساخته می‌شود.

رنگ تیره سیمان به دلیل وجود سولفات آهن و سولفات منیزیم در سیمان است، همچنین دوده ناشی از سوخت نیز باعث رنگ تیره سیمان می‌گردد.

پس برای سفید شدن سیمان و تولید سیمان سفید باید سولفات آهن و منیزیم از سیمان حذف شده و از سوخت مناسب و بدون دوده استفاده می‌شود. از انواع خاک رس کائولینیت و فلدسپاردار و پودر سنگ گچ سفید در تهیه سیمان سفید استفاده می‌شود تا رنگ سفید به وجود آید.

نحوه اجرای سیمان سفید در نمای ساختمان

زیرسازی نمای سیمانی

اگر نما سیمانی رومی نباشد نیازی به اجرای طرح اولیه به وسیله نبشی کشی و رابیتس کاری نیست و به منظور زیرسازی نمای سیمانی تنها باید سطح صاف، کروم بندی‌های عمودی و افقی با دقت اجرا شود.

دقت در ساخت ملات با کیفیت در این مرحله از اهمیت بالایی دارد زیرا در صورت استفاده از مقدار سیمان کم و یا سیمان‌های بی‌کیفیت و یا بهره گیری از ماسه با دانه بندی نامناسب، احتمال جدا شدن ملات از دیوار بیشتر می‌شود. لذا از سیمان باکیفیت و ماسه با دانه بندی ریز استفاده شود.

سپس حدفاصل بین کروم‌ها با ملات ماسه سیمان پر می‌شود تا زیرسازی اولیه جهت اجرای اندود سیمانی انجام شده باشد. توصیه می‌شود ملات سیمانی سطح زیرسازی که قبلاً سیمان‌کاری شده است، برای افزایش میزان چسبندگی مقداری مرطوب شود.

همچنین پس از پایان سیمان‌کاری حتماً عمل آوری یا نگهداری از سیمان به خوبی صورت گیرد. به این معنی که سطح سیمانی را سه تا چهار نوبت در روز و به مدت ۴ تا ۷ روز آبیاری کرده تا سیمان ترک نخورد و روند تبلور سیمان کامل شود.

اجرای لایه رویی نمای سیمانی

با تکمیل لایه زیرسازی که به آن آستر سیمانی گفته می‌شود، نوبت به لایه رویی یا نمای اصلی می‌رسد که می‌تواند دارای رنگ‌ها، طرح‌ها و مصالح متنوعی باشد که در ادامه به انواع آن اشاره شده است.

انواع نمای سیمانی

سیمان به دلیل مقاومت خوبی که در برابر عوامل آب و هوایی مانند رطوبت و همچنین قیمت کم‌تر نسبت به مصالح دیگر مانند شیشه، آجر و … پوشش خوبی برای نمای ساختمان به حساب می‌آید.

نماهای سیمانی دارای انواع گوناگونی از جمله نمای رومی، نمای چکشی، نمای شیشه‌ای، نمای کلنگی، نمای سیمان شسته، نمای کمچه‌ای و نمای تگری هستند که در روش اجرا، مصالح مورد استفاده و طرح نما با یکدیگر متفاوت هستند.

در این مقاله به سه نمای تگری، رومی و شسته که محبوبیت زیادی دارند اشاره شده است. ازآنجایی‌که همگی این نماها زیرسازی مشترکی دارند و لایه رو است که در آن‌ها متفاوت است، لذا زیر سازی نمای سیمانی توضیح داده شده است و سپس به نحوه اجرای هر کدام از نماها به طور جداگانه اشاره شده است.

نمای سیمان سفید رومی

در بخش زیرسازی نمای سیمانی به زیرسازی نماهای سیمانی به جز نمای سیمانی رومی اشاره شد. ازآنجایی‌که زیرسازی نمای سیمانی رومی خاص است و در سایر نماهای سیمانی کاربردی ندارد به آن در بخش نمای سیمانی رومی اشاره شده است.

نحوه اجرای سیمان سفید در نمای ساختمان

زیرسازی نمای سیمانی رومی

در اجرای نمای سیمانی سفید رومی، قبل از هر چیز باید سطحی متناسب با طرح مورد نظر ایجاد کرد که این امر معمولاً با شاسی کشی‌های فلزی به وسیله پروفیل نبشی یا قوطی به همراه توری رابیتس امکان پذیر است.

بخوانید:  مسابقه طراحی معماری نمای ساختمان نظام مهندسی کرمانشاه

پس از اتمام جوشکاری و بستن رابیتس، روی توری‌ها را با ملات خمیری تهیه شده از سیمان و پودر سنگ می‌پوشاند تا بستری مناسب برای چسبیدن ملات ماسه سیمان روی آن ایجاد شود.

اجرای نمای سیمانی رومی

معمول‌ترین روش اجرای لایه رویی برای نمای سیمانی رومی، استفاده از ملات خمیری پودر سنگ به همراه سیمان سفید است که در بسیاری از ساختمان‌ها می‌توان آن را مشاهده کرد.

جهت اجرای آن ملات کاملاً خمیری را ساخته و با ماله‌های پلاستیکی روی دیوار به ضخامت ۵ الی ۱۰ میلی‌متر اجرا کنید. سپس قبل از خشک شدن روی آن را به وسیله تخته ماله‌های نرم و یا اسفنجی ماساژ داده تا سطحی صاف و صیقلی به وجود آید.

همزمان با این ماساژ به سطح آب پاشیده می‌شود تا از ترک خوردن و کنده شدن یکباره ملات جلوگیری شود. سطح سیمان سفید نیز حداقل ۳ روز و در هر روز ۲ الی ۳ بار آبیاری شود تا به مقاومت مناسب برسد.

نمای سیمانی شسته

یکی از نماهای رایج در ساختمان سازی ایران، نمای سیمانی شسته است. نمای شسته از جمله نماهای اندودی است که ترکیبی از سنگ دانه بندی شده، پودر سنگ و سیمان سفید است.

سنگ دانه بندی شده در رنگ‌هایی چون قرمز، مشکی، خاکستری، سبز، سفید و غیره وجود دارد. البته با توجه به رنگ نهایی نمای شسته می‌توان از سیمان سیاه و رنگ‌های معدنی هم در این ترکیب استفاده نمود.

نحوه اجرای سیمان سفید در نمای ساختمان

اجرای نمای سیمان شسته به دو روش

نمای سیمان شسته به دو روش اجرا می‌شود. ازآنجایی‌که در این نمای سیمانی از سنگ دانه استفاده می‌شود. چگونگی استفاده از سنگ دانه در نما تمایز دهنده روش‌های اجرا است.

روش اول

پس از زیرسازی، ملات خمیری سیمان و پودر سنگ نسبتاً روان را با توجه به رنگ مورد نظر روی دیوار اجرا کرده و بعد از آن به پاشیدن سنگ دانه‌های ریز رنگی می‌پردازند.

لازم به ذکر است که سنگدانه جوشقان از کیفیت مناسبی برای این کار برخوردار است. این سنگ دانه‌ها با فشار بسیار کمی داخل ملات خمیری فرو می‌روند. در پایان نیز یک اسفنج آغشته به آب را روی سطح نما می‌کشند تا سیمان بین سنگ دانه‌ها شسته شده و نمایان شوند.

روش دوم

پس از زیرسازی، یک ملات خمیری از ترکیب سیمان، پودر سنگ و سنگ دانه‌های رنگی ایجاد شده و با ضخامتی در حدود ۱ تا ۳ میلی‌متر روی سطح کشیده می‌شود. سپس پیش از خشک شدن و همزمان با آب پاشی آن به کمک ماله، سطح را صیقلی می‌سازند و در پایان نیز آن را با اسفنج مرطوب ماساژ می‌دهند تا سنگ دانه‌های رنگی مشخص شوند.

 سیمان تگری

برای اجرای نمای سیمان تگری باید سیمان سفید یا رنگی را با پودر سنگ سفید مخلوط کرد. توجه داشته باشید که به ازای هر ۳ پیمانه پودر سنگ، یک پیمانه سیمان و مقداری آب اضافه کرد تا ملاتی رقیق تهیه شود.

پس از این که ملات آماده شد، آن درون ماشین سیمان پاش ریخته و دسته ماشین را می‌چرخانند تا دانه‌های ریز روی دیوار پاشیده شود. به چنین نمایی تگری یا گیتی می‌گویند. لازم به یادآوری است که پس از اجرای این نما تا ۲ روز باید روی آن آبیاری شود.

سیمان کاری دیوار حیاط

به منظور سیمانی کاری دیوار حیاط تنها لازم است مرحله زیرسازی که در بالا به آن اشاره شد انجام شود و به منظور سفید کردن رنگ دیوارها، یک لایه رویی ساده از سیمان سفید پس از اتمام مراحل عمل آوری سیمان روی سیمان سیاه اجرا شود و سه تا چهار روز آبیاری شود.

سیمان کاری دیوار حیاط

چرا نمای سیمانی ترک می‌خورد؟

عواملی مثل نشست ساختمان یا انقباض و انبساط پس از مدتی باعث ایجاد ترک روی سطح نمای سیمانی می‌شوند. ترک‌ها در سطوحی که بزرگتر هستند، بیشتر دیده می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

خطوطی با فاصله ۱ تا ۲ متر در جهت عمودی و افقی و با ضخامت دلخواه روی سطح دیوار ایجاد کنید (دیوار یا سطح نما را با استفاده از ایجاد بندهایی به قطعات کوچکتر تقسیم کرده تا ترک‌ها نمای کمتری داشته باشند). علاوه بر این می‌توان با ایجاد طرح‌های نامنظم مانند ایجاد طرح سنگ یا چوب در نمای سیمانی نیز از نمای بیشتر ترک‌ها جلوگیری کرد.

می‌توان دیوار را به ابعاد یک اندازه تقسیم بندی کرد و در درز بین این تقسیم بندی‌ها را شیشه کاری کرد تا باعث جلب توجه بیننده شده و از نمای بیشتر ترک‌ها پیشگیری کرد.

راه دیگر استفاده از رنگ‌های نانوی سفید رنگ روی نمای سیمانی پس از عمل آوری سیمان است. این رنگ‌ها از ترک خوردن اندودهای سیمانی پیشگیری می‌کنند.

  • منبع خبر : کارگشا