مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی
مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی
مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی یکی از رایج ترین و متداول ترین روش های مقاوم سازی سازه است و با توجه به ویژگی ها و مزیت های این روش در سال های اخیر شاهد رونق یافتن استفاده از این نوع مقاوم سازی در ساخت و سازها می باشیم.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی یکی از رایج ترین و متداول ترین روش های مقاوم سازی سازه است و با توجه به ویژگی ها و مزیت های این روش در سال های اخیر شاهد رونق یافتن استفاده از این نوع مقاوم سازی در ساخت و سازها می باشیم. هدف اصلی از اجرای این روش افزایش مقاومت اعضای ناکارآمد سازه می باشد.

تقویت ستون

ستون از جمله مهمترین ساختارهای عمودی در سازه است که تمامی نیروهای بخش های بالایی سازه را به بخش های پایینی انتقال می دهد به گونه ای می توان گفت ستون ها وظیفه اصلی در سازه داشته و تقویت ستون های ساختمان های قدیمی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. توجه داشته باشید که مقاوم سازی ستون ها علاوه بر مقاومت آنها سبب عملکرد صحیح و تحمل نیروی فشاری وارده بر آنها خواهد شد. امروزه برای مقاوم سازی ستون های ساختمان های قدیمی از ژاکت بتنی استفاده می شود که یکی از بهترین متریال ها برای مقاوم سازی ساختمان ها به شمار می آید.

برای استفاده در زمان مناسب از ژاکت بتنی برای مقاوم سازی باید شناخت صحیحی از خسارت های احتمالی ساختمان در زمان وقوع زلزله داشته باشیم. برای مثال در زمانی که ستون قادر به تحمل نیروهای جانبی و فشاری وارده بر خود نباشد و نیز میزان آسیب ها و ترک های ستون بسیار باشد در این صورت بهترین زمان مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی می باشد.

مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی

ژاکت بنتی روکشی تشکیل شده از میلگردهای فولادی و بتن می باشد که در اجرای این المان باید ابتدا شبکه ای از میلگردها بر روی عضو قدیمی ستون ها آرماتور بندی کرده و پس از آن بتن ریزی صورت گیرد. مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی سبب مقاومت برشی و خمشی ستون ها شده و ستون در یک یا چند وجه روکش داده می شود. توجه داشته باشید که برای مقاوم سازی ستون ها از پوشش های مختلفی استفاده می شود که با توجه به مزیت ها و ویژگی های مثبت ژاکت بتنی امروزه بسیاری از صنعتگران از این المان برای مقاوم سازی استفاده می کنند.

در هنگام اجرای مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی بایستی عملیات سوراخکاری با حساسیت و دقت بالا انجام شده و سوراخ های جدید در کنار آرماتور ستون ایجاد شود بدون اینکه هیچ یک از آرماتورها قطع نشود. از جمله کاربرد روش مقاوم سازی با ژاکت بتنی می توان به افزایش سختی اتصالات در قاب ها، افزایش مقاومت خمشی، افزایش مقاومت برشی و محصور کردن بتن اشاره نمود.

 مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی

هدف از مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی

هدف از مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی افزایش توانایی اعضای ناکارآمد ستون اجرا می شود. در صورت امکان از این روش در دور تا دور اجزای سازه استفاده می شود و در غیر این صورت در یک یا چند وجه قابل اجرا می باشد. همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم بایستی زمان مناسب استفاده از مقاوم سازی ژاکت بتنی را بدانید تا بتوان نتیجه مثبتی از انجام این روش به دست آورد. از مهمترین مزیت های این روش در مقایسه با دیگر روش های مقاوم سازی می توان به گستردگی استفاده از آن اشاره نمود که در تمامی بخش های سازه قابل اجرا می باشد. ژاکت بتنی یکی از روش های مرسوم و رایج تقویت اعضای بتنی ساختمان ها است و با توجه به کیفیت و مقاومت بالای این روش در سال های اخیر شاهد افزایش استفاده از این روش در مقاوم سازی ساختمان های قدیمی می باشیم.

بخوانید:  نقش رنگ در هویت شهری

مزیت های مقاوم سازی با ژاکت بتنی

مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی دارای مزیت ها و ویژگی های بسیاری می باشد که در این بخش می خواهیم به معرفی برخی از مزایای این روش اشاره کنیم:

  • می توان گفت بهترین گزینه برای مقاوم سازی دیوارهای برشی و مقاوم سازی فونداسیون به شمار می آید
  • می توان گفت بهترین گزینه برای مقاوم سازی دیوارهای برشی وعدم تغییر در میزان خوردگی و زنگ زندگی المان مقاوم سازی
  • مقاوم بودن المان مقاوم سازی شده و عدم نیاز به اعمال پوشش ضد آتش روی آن
  • همجنس و همگن بودن روش مقاوم سازی با المان نیازمند مقاوم سازی
  • اصلاح اتصالات در قاب ها
  • سهولت ایجاد پیوستگی بین اعضا
  • امکان اصلاح همزمان کلیه مشکلات سختی و مقاومتی در قاب های بتنی
  • امکان اصلاح باربری ثقلی ستون ها
 مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی

معایب مقاوم سازی با ژاکت بتنی

با توجه به تمامی مزیت هایی که مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی دارد باید گفت در اجرای این روش معایب هایی نیز وجود خواهد داشت که بهتر است قبل از اقدام به اجرای این نوع مقاوم سازی ساختمان های قدیمی خود اطلاعاتی در این خصوص به دست آورید از جمله معایب مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبب افزایش وزن ساختمان می شود
  • به دنبال داشتن هزینه های بسیار در راستای اجرای این روش (بتن ریزی پیچیده، اشغال فضای سفید، قالب بندی، تخریب)
  • نیاز به مدت زمان بسیار جهت انجام این روش مقاوم سازی
  • تغییر در سختی سازه و احتمال ایجاد نامنظمی پیچشی در سازه و گسترش نیروهای اضافه در اعضاء
  • افزایش ابعاد سازه و به هم ریختن معماری ساختمان
  • نیاز به تخریب گسترده در عضو و اطراف عضو

اجرای مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی

در اجرای مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی بایستی از افراد حرفه ای و با استعداد در این زمینه کمک گرفت،در صورتی که روکش بتنی از ضخامت کمی برخوردار می باشد در این صورت استفاده از روش بتن پاشی بسیار مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید ارتفاع قالب ها به گونه ای باشد که در هر مرحله ای بتن ریزی و تراکم امکان پذیر بوده و به راحتی بدون مشکل بتن ریزی اجرا شود. مشکل ترین قسمت بتن ریزی در بخش فوقانی زیر سقف است و بایستی با حساسیت کامل انجام شود. در اجرای این روش بایستی کلیه ضوابط نامه بتن ایران رعایت گردد.

  • مقاومت مصالح جدید باید بیشتر از مقاومت مصالح قدیم باشد
  • فاصله محور به محور خاموت ها نبایستی از ۲۰۰ میلی بیشتر باشد
  • حداکثر قطر خاموت ۱ میل و حداقل ۸ میل باشد و زاویه خم انتهای آنها باید ۱۳۵ درجه باشند
  • حداقل ضخامت روکش بتنی باید ۱۰۰ میل باشد
  • استفاده از چهار آرماتور طولی با قطرهای ۱۶ سانتی برای ستون هایی که به آرماتور اضافی احتیاج ندارند بسیار الزامی می باشد