قوانین و ضوابط نصب پنجره در ساختمان چیست؟
قوانین و ضوابط نصب پنجره در ساختمان چیست؟
از اصلی ترین موارد مورد توجه در شهرسازی ایرانی، معماری فضای دارای حریم و حفظ حریم خصوصی است. اما قوانین و ضوابط نصب پنجره در ساختمان چیست؟

از اصلی ترین موارد مورد توجه در شهرسازی ایرانی، معماری فضای دارای حریم و حفظ حریم خصوصی است. اما قوانین و ضوابط نصب پنجره در ساختمان چیست؟

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، قوانین پنجره ساختمان پیرامون عملکرد حرارتی و مواردی همچون ایمنی، تأمین هوا، وسایل فرار و تهویه اعمال می شود. بنابراین آگاهی از آن و در طراحی ساختمان شما بشدت حائز اهمیت است.

قوانین و ضوابط نصب پنجره در ساختمان چیست؟

لازم است شما با قوانین بسیار مهمی همچون قانون پنجره در کوچه، ابعاد استاندارد پنجره در ساختمان، فاصله پنجره از کف و سقف ساختمان و حتی بحث تخلف از ارتفاع پنجره های مشرف، آشنا شوید. مواردی که باید بدانید تا تخلف برای شما ثبت نشود.

در ادامه موارد بسیار مهم زیر را مطرح خواهیم کرد:

* قوانین پنجره در آیین نامه
* قانون نصب پنجره در ساختمان
* عایق کاری پنجره
* حفاظ پنجره ساختمان
* تهویه ساختمان از طریق پنجره
* راه فرار از در و پنجره ساختمان

قانون پنجره ساختمان

برای شناخت قانون نصب پنجره ساختمان، پنجره ها باید مطابق با آیین نامه ساختمان نصب گردند. معیارهای خاصی که با رعایت اصول برای انتخاب و نصب در و پنجره، امنیت خاطر را برای شما ایجاد می کنند.

راهنمایی عمومی در مورد عملکرد مورد انتظار از مصالح و کارهای ساختمانی به منظور رعایت مقررات ساختمان را می توانید در اسناد مصوب مطالعه کنید. در آنجا می توانید نمونه های عملی و راهکارهای مربوط به چگونگی دستیابی به تطبیق برخی از موقعیت های معمول در ساختمان را پیدا کنید.

قانون نصب پنجره ساختمان

پیمانکاران ساختمان عموما به قوانین پنجره در ساختمان آشنایی دارند و نیاز های موجود را برطرف می کنند. اگر خود شما راغب به نصب پنجره های خانه خود هستید، برای نصب پنجره در ساختمان به جوشکاری نیازمند هستید که بتواند در زمینه اجرای پنجره به شما کمک کند. همچنین سازندگان در و پنجره نیز از شرایط ساخت پنجره مطلع هستند که می توانند به شما کمک کنند. بنابراین می توانید از یک نصاب مربوط استفاده کنید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فراورده های آن می توانید در همه ای ابعاد زندگی آسایش فردی و جمعی خودتان را افزایش می شود. اگر در حوزه بازسازی منازل مسکونی، تجاری یا اداری احساس نیاز می کنید لزومی به تخریب و ساختن بنا ها از زیربنا نیست، زیرا این کار بشدت هزینه ها را بالا برده و شما را با مشکلات عمده ای مواجه می کند.

با ما همراه شوید تا این کار را به آسانی انجام دهید و مطالعه بخش های زیر آگاهانه به فکر تغییرات باشید.

قوانین و ضوابط نصب پنجره در ساختمان چیست؟

از دست دادن انرژی حرارتی

برای افزایش راندمان انرژی در مناطق مسکونی نیاز است به اصولی توجه کنید.

اگر قرار است پنجره ها و درها نصب شود، باید توجه داشته باشید که میزان دمای ورودی و خروجی از شیشه و چهارچوب در را می توانید با مطالعه «قوانین در و پنجره ساختمان» پیدا کنید، تلاشتان بر این باشد که از اجناسی استفاده کنید که باعث رعایت این استانداردها می شوند و با پیروی از مقررات آیین نامه ساختمان مصرف انرژی ساختمان تان را بهینه کنید.

حفاظ ایمنی در قانون ساخت پنجره ساختمان

حفاظ ایمنی باید برای هر شیشه که نیاز به محافظ دارد در نظر گرفته شود. در زیر موارد کلی در مورد لزوم حفاظ ایمنی آورده شده است:

* مساحت قابل باز شدن: حداقل ۰.۳۳ متر مربع و حداقل ۴۵۰ میلی متر ارتفاع و ۴۵۰ میلی متر عرض
* در هر در محافظ دار، تا ۱۵۰ سانتی متر از سطح کف باید فاصله داشته باشد.

تهویه در قانون پنجره ساختمان

تهویه اتاق های داخل یک منزل با پنجره ها و درها فراهم می شود و قوانین در مورد میزان تهویه مطبوع با در نظر گرفتن آنها اعمال می شوند. نوع و میزان تهویه بستگی به کاربرد و اندازه اتاق دارد. به عنوان مثال، اتاق هایی که در آن بخار تولید می شود (آشپزخانه، حمام، اتاق های ابزار و غیره) باید دارای تهویه قوی تر (معمولاً پنکه های مکانیکی و پنجره ها) نسبت به سایر اتاق ها باشند.

ایمنی در برابر آتش سوزی

یکی از موارد بسیار مهم در زمان آتش سوزی این است که در و پنجره ایمنی داشته باشند و به عنوان عایق عمل کنند. به عنوان مثال اگر بیرون از خانه آتش سوزی اتفاق افتاد، شما بتوانید با بستن در و پنجره از داخل خانه محافظت کنید. یا اگر در هر کدام از اتاق های خانه حریقی اتفاق افتاد، با بستن در و پنجره مانع از گسترش آتش و آسیب به دیگر مناطق ساختمان شوید.

بنابراین دو جنبه باید در نظر گرفته شود:

* گسترش آتش بین مکان های مختلف ساختمان از طریق “مناطق محافظت نشده”
* راه فرار در صورت آتش سوزی.

مناطق محافظت نشده

درها و پنجره های خارجی نیاز به مقاومت در برابر آتش دارند تا خطر آتش سوزی بین مکان های مختلف محدود شود. به همین دلیل مساحت دیوارها، درها و پنجره های مجاز به مقاومت در برابر آتش بستگی دارد. فرایند اطفاء حریق برای کنترل آتش سوزی، بستگی زیادی به میزان نزدیک بودن محل آتش سوزی به در و پنجره ها دارد.

پنجره حیاط خلوت

بخوانید:  اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان روی میز مجلس

هنگام تعویض هر پنجره در حیاط خلوت باید دهانه پنجره باید به اندازه ای باشد تا حداقل مسیری برای فرار یک انسان را فراهم کند.

ساختار فرار را برای یک پنجره جدید نصب شده در یک مکان باید در نظر گرفت. اگر یک پنجره فرار مورد نیاز باشد، باید قانون نصب پنحره ساختمان، برای آن رعایت شود. همچنین تعویض هر پنجره ای در طبقه اول که ساختار پنجره فرار را ندارد و مانعی به حساب می آید، توصیه می شود.

قانون ارتفاع پنجره از کف تا سقف

قانون استاندارد برای نصب پنجره در ارتفاع مناسب، ابعاد آن در مقیاس بنای موجود و تعداد پنجره مورد نیاز در هر اتاق را می توانید در ابعاد استاندارد پنجره در ساختمان که در زیر آمده اشاره شده است.

* عرض و ارتفاع هر کدام از پنجره ها نباید از ۴۵۰ میلی متر کمتر باشند، فضای باز قابل باز شدن، نباید از ۰.۳۳m² کمتر شود.
* ارتفاع قسمت زیرین درب پنجره که باز می شود نباید از ۱۱۰۰ میلی متر از سطح کف بیشتر باشد.
* فقط یک پنجره در هر اتاق به طور کلی مورد نیاز است.

رای دادگاه بر ایجاد پنجره مشرف

لازم است تا در خصوص قانون پنجره ساختمان اطلاعات لازم را کسب کنید تا دچار مشکلات قانونی نشوید.

ابتدا توجه شما را به مبحث دوم قانون مدنی و خصوصا ماده ۱۳۳ جلب می کنم.

موارد زیر عین متن قانون مدنی در قانون پنجره ساختمان است:

قانون مدنی – مبحث دوم‌: در احکام و آثار املاک نسبت به املاک مجاور

ماده ۱۳۰ ـ کسی حق ندارد از خانه خود به فضای خانه همسایه‌، بدون‌اذن او خروجی بدهد و اگر بدون اذن‌، خروجی بدهد ملزم به رفع آن‌خواهد بود.

ماده ۱۳۲ ـ کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که بقدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد

ماده ۱۳۳ ـ کسی نمی‌تواند از دیوار خانه خود به خانه همسایه در باز کند اگرچه دیوار، ملک مختصی او باشد لیکن می‌تواند از دیوارمختصی خود روزنه یا شبکه باز کند و همسایه حق منع او را ندارد ولی همسایه هم می‌تواند جلو روزنه و شبکه دیوار بکشد یا پرده ‌بیاویزد که مانع رؤیت شود.

اما از طرف دیگر در قوانین و مقررات شهرداری و شهرسازی که مالکین و ناظرین ملزم به رعایت آنها هستند این مطلب نیز قید شده است:

لازم به ذکر است، می توان برای رعایت قوانین احداث پنجره مشرف به ساختمان تا ارتفاع ۱.۷۰ متر از شیشه ثابت و مشجر استفاده نمود و باز شو آن را در ارتفاع بالاتری در حدود ۱.۷۰ ایجاد کرد.

از دید اکثریت متخصصان این کار ضروری بوده و از پیامد های شکات از پنجره همسایه جلوگیری می کند. و اگر کار به رای دادگاه برای ایجاد پنجره مشرف کشیده شود حق با کسی است که قانون شهرداری که در همین پاراگراف آورده شد را رعایت کرده باشد.

سه نکته در شکایت پنجره مشرف

رای دادگاه بر ایجاد پنجره مشرف و شکایت درمورد پنجره مشرف در شرایطی ایجاد می شود که قوانین نورگیر ساختمان رعایت نشده باشد. اگر قانون ارتفاع پنجره از کف تا سقف رعایت شود، دیگر، اشرافیت و سایه اندازی کمتری نسبت به همسایه ایجاد می شود. در ادامه این سه نکته بسیار مهم را در موررد قانون پنجره مشرف به همسایه بدانید بهتر است.

۱- اگر نورگیر و یا پنجره مشرف مزاحمتی برای همسایه ایجاد کند ایرادی ندارد.

۲- پنجره بایدحداقل تا ارتفاع ۱.۷۰ از کف باشد و حتما با شیشه ثابت و مشجر پوشیده شده باشد.

۳- در صورت داشتن پنجره بازشو حتما باید ارتفاع از کف آن بالاتر از تراز ۱.۷۰ باشد.

این را در نظر داشته باشید که همسایه ها می توانند با دیوار و یا پرده مانع بروز دید در ساختمان خود شده و از این مورد جلوگیری کنند.

نمونه دادخواست اسناد پنجره

در اینجا یک نمونه از رای دادگاه برای ایجاد پنجره مشرف خدمتتان ارائه می شود.

در خصوص دادخواست خواهان آقای / خانم ….. به طرفیت خوانده آقای / خانم ….. به خواسته رفع مزاحمت. به این شرح که خوانده با تخریب قسمتی از دیوار منزل خواهان به توسط بنایی اقدام به ایجاد دیوار جدید و نصب پنجره مشرف به حیاط خواهان بدون اذن وی نموده با توجه به نظریه کارشناس منتخب رسمی دادگستری که صراحتاً بر این امر اظهار نظر نموده است و اینکه خوانده نسبت به نظریه کارشناس هیچ گونه دفاع موثری به عمل نیاورده و دلیل و مدرکی نیز بر قانونی بودن عمل خویش ابراز ننموده است.

بنابراین، دعوی خواهان را مصون از ایراد تشخیص و حکم به محکومیت خوانده بر مبنای نظریه کارشناس به رفع مزاحمت صادر و اعلام می دارد. رای صادره حضوری و وفق مقررات قابل تجدید نظر است.

دسترسی به ساختمان ها

هنگام تعویض پنجره ها در یک واحد مسکونی، لازم است اطمینان حاصل شود که آستانه پنجره، مطابق قوانین شهرداری برای پنجره، باقی بماند. قانون پنجره در آپارتمان از جمله مواردی است که باید رعایت شود. اگر در تراس نیاز به نصب و یا تعویض پنجره دارید، قوانین نصب پنجره در تراس را فراموش نکنید.