افزایش قیمت مسکن ثمره قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ ها است
افزایش قیمت مسکن ثمره قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ ها است
نایب رئیس شورای شهر مشهد گفت: قوانین در حوزه مسکن باید موجب تسهیل در تولید مسکن شوند ولی با قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، شرایط دشوارتر شده و رکود و افزایش قیمت در صنعت ساختمان را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، افزایش قیمت مسکن؛ موسی‌الرضا حاجی‌بگلو  پیرامون اثر طرح‌های تفصیلی بر صنعت ساخت‌ و ساز، اظهارکرد: یکی از موضوعات اصلی و تاثیر گذار در بحث تولید مسکن، طرح‌‎های تفصیلی و کمیسیون ماده ۵ است.

وی گفت: در کمیسیون ماده ۵ آمده است: « بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار (ودر غیاب وی معاون عمرانی استانداری) و با عضویت شهردار و نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر ذی ربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان (با تخصص معماری یا شهرسازی) بدون حق رأی انجام می شود». 

حاجی‌بگلو با بیان اینکه شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره برای تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن خود را در کنار دولت و افزایش قیمت مسکن می‌داند، افزود: به سهم خود باید در این خصوص نقش‌آفرینی کنیم و تاکنون گام های موثری نیز در این زمینه برداشته شده است.

تصدی‌گری دولت دلیل افزایش قیمت مسکن؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر لزوم واگذاری امور به مردم، گفت: دولت باید از تصدی‌گری در امور مختلف پرهیز کند و اگر امور مردمی شود می توان به موفقیت آن امیدوار بود و نقش نهادهای حاکمیتی باید صرفا تسهیل‌گری باشد.

بخوانید:  کاربرد ابزار پیش ساخته در اجرای نمای ساختمان

وی گفت: درحال حاضر در مشهد ۳۵ هزار رای قلع اجرا نشده داریم و قانون درآمد های پایدار شهرداری ها راه را برای ساخت و ساز خلاف قانون هموار می‌کند؛ چرا که سازندگان خلاف ضابطه صرفا به عنوان متخلف شناخته شده‌اند و هیچ‌گونه برخوردی با آنها در قانون پیش‌بینی نشده است.

حاجی بگلو تصریح کرد: یکی دیگر از نواقص این قانون این است که برای مثال در شهری مثل نیشابور که فاقد طرح تفصیلی است، شهرداری بر چه اساسی باید تصمیم‌گیری کند و درآمدزایی داشته باشد؟

سخنگوی شورای شهر مشهد اظهارکرد: موفقیت در عملکرد مدیریت شهری و شهرداری‌ها از نگاه مردم، موفقیت دولت محسوب می‌شود و شرایط را باید به نحوی رقم زد که شهرداری‌ها بتوانند با رعایت قوانین موفق عمل کنند و با عملکرد خود مانع افزایش قیمت مسکن شوند.