خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی وارد بورس شد
خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی وارد بورس شد
کارخانجات شیشه‌های ساختمانی با تولید روزانه ۶۰۰ هزار متر مربع، راه خود را برای عرضه در بورس کالا پیدا کردند. راهی که البته اتحادیه شیشه و آینه خواستار بررسی بیشتر درباره نحوه معاملات آن است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی؛ آقای محمد علی قنبری رئیس اتحادیه شیشه و آینه درمورد خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی در بورس کالا گفت:  شیشه کالای خاصی است و مانند برخی از کالاهای دیگر مانند سیمان در بورس کالا خرید و فروش کرد. چرا که دارای ابعاد، رنگ و متقاضیان مختلف است. اگر صادرات روند کُندی به خود بگیرد  کارخانجات با انبوه موجودی مواجه می شوند و اگر این شیشه ها جذب بازار داخلی و خارجی نشوند موجودی در کارخانه‌ها زیاد می شود و امکان آسیب  و از بین رفتن  آن  وجود دارد.

رئیس اتحادیه شیشه و آینه گفت: اگر بنکداران و متقاضیان به طور مستقیم از کارخانجات شیشه کالا خریداری کنند. تشریفات و مقررات زمانبر  ندارد ولی اگر  این فرآیند زمانبر در بورس رخ دهد رغبتی برای خریدار به وجود نمی آورد. اما مسئله مهم این است که باید یک انگیزه لازم  برای خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی در بورس وجود داشته باشد چرا که فرقی نمی کند که خریدار از کارخانه یا بورس خرید کند چون  ظرفیتی در داخل و خارج داریم که باید به مصرف برسد.

۴۰ درصد از این تولیدات شیشه های ساختمانی صادر می شود

آقای مهدی بیات منش تحلیل گر بازار فیزیکی بورس کالا گفت:گواهی سپرده شیشه مانند گواهی سپرده کالایی سیمان، در گروه گواهی سپرده ناپیوسته قرار می‌گیرد. گواهی سپرده ناپیوسته، بازار ثانویه ندارد و خریدار نمی‌تواند گواهی خود را در بازار به فروش برساند و فقط باید در مهلت مقرر، کالا را از انبار دریافت کند.

به گفته این کارشناس حوزه بورس کالا برای انبارداری کالا تا زمان مهلت تحویل کالا هزینه‌ای از خریدار اخذ نمی‌شود. اما در صورت عدم حمل کالا پس از مهلت تعیین شده، روزانه یک درصد ارزش کالای باقی‌مانده در انبار بر اساس آخرین قیمت معامله شده آن نماد به عنوان هزینه انبارداری محاسبه شده و در زمان تحویل کالا از مالک دریافت می‌شود. البته با اطلاع بورس این هزینه ممکن است تغییر یابد.

بخوانید:  اهمیت استفاده از مصالح استاندارد ساختمانی

او می‌گوید: کالاهایی مانند شیشه که از توانمندی بالایی در تولید بهره مند هستند باید وارد بورس کالا شوند. با خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی در بورس شفافیت این بازار بیشتر شد و  استقبال از این کالا نیز مناسب بوده که البته  آمار معاملات نیز تایید کننده این موضوع است که به همراه آن تضمین کیفیت و امنیت را هم با خود به همراه دارد./

طبق آمارها روزانه حدود ۶۰۰ هزار متر مربع شیشه تولید می شود. حدود ۴۰ درصد از این تولیدات  صادر می‌شوند  و با وجود  ۱۰ کارخانه فلوت شیشه که مشغول کار هستند ۳ کارخانه در دست احداث است و از لحاظ  تولید ایران در تولید شیشه ساختمانی، دوجداره و ضد گلوله به خود کفایی رسیده است.

ورود خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی به بورس

در نیمه دوم  پارسال  وزارت صمت تصمیم گرفت که خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی در بورس کالا عرضه شود. اتحادیه شیشه نامه ای درباره خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی در بورس به وزارتخانه نوشت مبنی بر این که مخالف خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی در بورس نیست اما روش  و نظر کارشناسی مناسب بر خرید و فروش شیشه‌های ساختمانی اعمال نشده و ضایعاتی ممکن است به بار بیاورد.

هر یک واحد گواهی سپرده کالایی شیشه، معادل «یک متر مربع» شیشه است. حداقل مقدار مجاز خرید و حداقل تغییر مقدار سفارش (لات معاملاتی) در هر نماد معاملاتی گواهی سپرده شیشه، بر اساس ضخامت آن متغیر است.

مسئولیت هرگونه اُفت کمی و کیفی کالا  مانند شیشه در طول دوره نگهداری  در بورس کالا  بر عهده انباردار است و انباردار ملزم به جبران خسارات احتمالی در این زمینه خواهد بود.

از ۲۳ اسفند پارسال شیشه به صورت گواهی سپرده کالایی وارد بورس کالا شد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان