قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ متوقف می شود؟
قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ متوقف می شود؟
یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که با نهایی شدن برجام، قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ به سمت تثبیت حرکت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱؛ وضعیت بسیاری از بازارها از جمله بازار مسکن در صورت نهایی شدن دوباره موضوع برجام سوالات بسیاری را ایجاد کرده است. برخی کارشناسان حوزه بازار مسکن معتقد هستند که اگر برجام نهایی نشود، رکود تورمی در بازار مسکن اتفاق می‌افتد ولی در غیر این صورت رونق تورمی خواهیم داشت.

در همین میان برخی کارشناسان چشم‌انداز چندان خوبی را برای این بازار متصور نیستند. به طوری که عنوان می‌کنند که در سال ۱۴۰۱ رکود بازار مسکن باز هم ادامه خواهد داشت و قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ ثابت خواهد ماند.

اما چیزی که در وضعیت فعلی بسیاری از بازارهای اقتصادی به آن گره خورده، مساله برجام است. بسیاری چشم امیدشان به این است که این توافق بتواند قدری بازارهای اقتصادی را با رونق همراه کند.

مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن در همین خصوص گفت: به نظر می‌رسد که در صورت نهایی شدن دوباره برجام، کاهش قیمت ارز می‌تواند کمک کننده باشد تا قیمت‌ها در بازار مسکن تثبیت شود. حتی در شرایطی که این کاهش زیاد باشد می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شود.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیافتد با افزایش درآمد خانوار بعد از مدتی افزایش تعداد معاملات و رونق همراه با تثبیت قیمتی را در بازار خواهیم داشت.

این کارشناس مسکن گفت: به نظر می رسد که قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ در فضای تثبیت حرکت کند و اگر افزایش قیمتی هم باشد، کمتر از نرخ تورم عموم خواهد بود. دلیلش هم به دلیل محدودیت قدرت خرید خانوار است.

بخوانید:  گزارش‌های غلط بانک مرکزی عامل تشنج بازار است!

پیش بینی قیمت مسکن تا پایان سال جاری و قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

یک کارشناس بازار مسکن با پیش بینی تغییرات بازار مسکن تا پایان سال جاری عنوان کرد: تحولات قیمت مسکن چند بعدی است و بخشی از آن با نرخ ارز، میزان تولید مسکن و بخشی با قیمت زمین و مصالح ساختمانی گره خورده است. تامین مالی ساخت مسکن مهمترین بخش در تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن است، که به زعم کارشناسان امکان این تامین مالی از بورس وجود دارد.

جعفر خزاعی سرچشمه، کارشناس بازار مسکن در این باره اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی و با درنظر گرفتن ثبات در شرایط فعلی، قیمت مسکن تا پایان سال رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی را تجربه خواهد کرد و این رشد برآمده از عوامل مختلفی است.

کارشناس بازار مسکن با اشاره به تاثیرگذاری سیاست‌گذاری دولت، برجام و عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی بر قیمت مسکن گفت: بازار مسکن تا پایان سال کاهشی نخواهد بود و گرانی مصالح، ابزار آلات و حقوق کارگران منجر به این رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسکانیوز