نمای مطلوب و ایمن ساختمان؛ یک حق اجتماعی است
نمای مطلوب و ایمن ساختمان؛ یک حق اجتماعی است
معماری در واقع پاسخ به شرایط زمانی است و انتظار می رود در خصوص نما، معماری بومی و مطابق با اقلیم شهر رعایت شود و در عین حال در حوزه ایمنی نیز نما از اهمیت بالایی برخوردار است

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،نمای مطلوب و ایمن ساختمان؛یک کارشناس معماری با بیان اینکه اگر شاخصه‌های نمای مطلوب را به مشخصات بصری آن محدود کنیم، به درک درستی از نما نرسیده ایم، افزود: باید توجه داشت که نما صرفا یک تابلو نیست و نمای بیرونی و درونی هر ساختمان باید همخوانی لازم را داشته باشند.

این کارشناس معماری در ادامه اظهار کرد: نمای مطلوب و ایمن ساختمان باید دارای مولفه‌هایی همچون زیبایی بصری، استاندارد ایمنی و کیفیت و سنخیت با اقلیم و فرهنگ جامعه باشد.

محدثی در بیان تاثیر سلیقه کارفرمایان بر نمای ساختمان عنوان کرد: به طور کلی ملاک قرار گرفتن سلیقه کارفرمایان یک مسئله حقوقی است اما باید توجه داشت که نما دارای دو جنبه حقوقی به شکل فردی و اجتماعی است.

وی افزود: از منظر جنبه فردی،کارفرما از آن جهت که مالک است، قادر به اعمال سلیقه است اما اساسا چون نما مربوط به خارج از ساختمان است، حقوق عمومی تعیین کننده طرح آن خواهد بود.

رسیدن به یک نمای مطلوب و ایمن ساختمان

این معمار در خصوص راهکارهای تعاملی معماران با کارفرمایان برای دست یابی به نمای مطلوب خاطرنشان کرد: در وهله اول باید کافرمایان را نسبت به اجرای نما و مولفه‌های آن و همچنین ابعاد اجتماعی نما با اشاره به حقوق شهروندی آگاه کرد.

محدثی در خصوص دلیل استقبال شهروندان از نماهای رومی و غربی بدون اهمیت به شاخه های نمای مطلوب و ایمن ساختمان ؛ تصریح کرد: اصولا افراد آنچه را دوست دارند، انتخاب می کنند چرا که برای آن ارزش‌گذاری کرده‌اند و برای اینکه مردم به استفاده از نماهای اصیل و ایرانی علاقه مند شوند، لازم است الگو سازی‌ها و ارزش‌گذاری‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به ضوابط موجود در طراحی نما گفت: در خصوص طراحی نما ضوابط و قوانین کمک کننده نیستند چرا که طراحی نما محصول یک فرآیند فکری است و برای آن فرآین فکری باید چارچوب مشخصی تعیین شود.

محدثی با بیان اینکه هر فرهنگ، هویت مشخصی دارد، افزود: اگر در طراحی نما از الگوهای سایر کشورها و ملت‌ها استفاده کنیم در واقع، اختلاف هنر و معماری ملت‌ها و هویت‌های مختلف را در نظر نگرفته‌ایم.

بخوانید:  شرایط بازار مسکن مساعد نیست

اهمیت ایمن‌سازی نمای ساختمان

سعید مادرشاهی مشاور تخصصی نما، درباره اهمیت ایمن‌سازی نما و رسیدن به یک نمای مطلوب و ایمن ساختمان و نیز وضعیت ساخت و سازهای ناایمن در مشهد می‌گوید: سه رکن اصلی، کاربری ساختمان را هنگام وقوع زلزله حفظ می‌نماید: اول ایمنی سازه، که تضمین‌کننده امنیت ساکنین و شهروندان است. دوم رعایت دقت در بخش تاسیسات؛ چرا که اتصالات در هنگام وقوع زلزله آسیب‌پذیرتر هستند و همین منجر به ایجاد آتش‌سوزی و اتفاقات ناگوار بیشتر می‌شود و رکن سوم رعایت ایمنی در نما است. 

دبیر نشست تخصصی نما درباره اهمیت ایمنی نما در ساختمان ادامه می‌دهد: متاسفانه هنگام وقوع زلزله عابران زیادی در خیابان‌ها در حال عبور‌ومرور هستند و حجم زیادی از افراد می‌خواهند با عجله از ساختمان خارج شوند. ممکن است در این میان جسمی روی سرشان سقوط کرده و به آن‌ها آسیب برساند. همچنین در صورت ریزش پوسته نما و ورود سرما‌ وگرما به داخل، آن ساختمان دیگر محل امنی برای بعد از زلزله  نخواهد بود.

مادرشاهی می‌افزود: راه‌حل اول رعایت پدافند غیرعامل در طراحی نما است که باید به دست معمارها در دفاتر معماری انجام شود. مورد بعدی اطلاع داشتن سازنده‌ها، مالکین و خریداران از مشخصات فنی ساختمان می‌باشد. معمولا این موارد در دفترچه مشخصات ساختمان قید شده است و با آگاهی از آن می‌توانیم درصد خطرات را تاحدی کاهش دهیم، چرا که حداقل می‌دانیم در ساختمانی که زندگی می‌کنیم چه مقرراتی رعایت شده است.

سعید مادرشاهی ادامه می‌دهد: این روزها عدم آگاهی یکی از دلایل مهم بروز حوادث است. برای مثال: در مقطعی مدیران شهرداری تصمیم گرفتند که استفاده از پوسته شفاف در نما را به ۴۰درصد محدود کنند و این اقدام به جهت عدم شناخت، آگاهی و ضعف مقررات ملی در این زمینه بود و انجام این کار ایمنی شهروندان را به خطر انداخته بود.