ضوابط شهرسازی در مشهد به‌ سود مردم است
ضوابط شهرسازی در مشهد به‌ سود مردم است
رویکرد مدیریت شهری به ضوابط شهرسازی در مشهد، روز ۳۰ مرداد تاحدودی شفاف شد. زمانی که اعضای شورای اسلامی شهر به طور رسمی سیدعبدا... ارجائی شیرازی را به عنوان شهردار معرفی کردند و در همان جلسه نیز وی به صراحت گفت: «ضابطه‌ها باید برای مردم باشند نه مردم برای ضابطه ها».

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،ضوابط شهرسازی در مشهد ؛ شاید بتوان گفت ضوابط ضوابط شهرسازی در مشهد همیشه یکی از مشکلات مردم و سرمایه گذاران در عرصه ساخت ساز بوده است؛ مانعی که اگر به وسیله هوشمندسازی برطرف شود، حتما موجب افزایش ساخت وساز، شفافیت در برآورد هزینه‌های پروانه ساختمان و البته آینده نگری در شهرسازی خواهد شد.

حالا در دوره جدید مدیریت شهری، تاکید بر هوشمندسازی ضوابط شهرسازی در مشهد و تسهیل صدور پروانه، نوید روز‌های خوب ساخت وساز در آینده را می‌دهد که البته به گفته یکی از اعضای کمیسیون شهرسازی، برای اجرایی شدن این فرایند باید سه گام برداشته شود که ابلاغ طرح‌های تفصیلی، نخستین و مهم‌ترین گام در این مسیر است.

رفع مانع از تولید مسکن با هوشمندسازی صدور پروانه

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره به شعار سال یعنی مانع زدایی‌ها از مسیر تولید، به شهرآرا می‌گوید: یکی از موانع در تولید مسکن که مردم با آن درگیر هستند، قوانین دست وپاگیری است که باعث شده است مردم برای دریافت پروانه یا پایان کار با مشکل روبه رو باشند و مجبور شوند مدت‌ها برای این مسائل زمان بگذارند.

هرقدر بتوانیم این مسیر را هموار کنیم و موانع پیش پای مردم را برای تولید مسکن کم کنیم، شاهد افزایش ساخت وساز و به دنبال آن کاهش قیمت مسکن و بهبود کیفیت خدمات دهی به مردم خواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: با این نگاه، هوشمندسازی صدور پروانه ساخت وساز ضروری است. اما فرایند هوشمندسازی ضوابط شهرسازی در مشهد الزاماتی دارد که باید قبل از ورود به آن، اصلاحاتی انجام گیرد و برنامه‌ای مناسب برای آن چیده شود.

ضوابط شهرسازی در مشهد: هوشمندسازی صدور پروانه

عضو کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای اسلامی شهر مشهد سه گام را برای رسیدن به این هدف برمی شمارد و می‌افزاید: گام اول و مهم‌ترین گام، ابلاغ طرح تفصیلی است. تا طرح تفصیلی نداشته باشیم، نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم. اکنون طبق یک دستورالعمل کار انجام می‌شود، اما پشتوانه قانونی ندارد. طرح تفصیلی که درحال تبیین است، نگاهش به هوشمندسازی است و اگر این طرح در سامانه بنشیند، ظرفیت بسیار خوبی برای انجام کار‌ها ایجاد خواهد شد. تاکنون یک طرح تفصیلی ابلاغ شده است و بعد از آن هم به نوبت طرح‌های دیگری ابلاغ می‌شود.

او گام دوم در این مسیر را اجرای این طرح‌ها در نرم افزار‌های شهرسازی می‌داند و ادامه می‌دهد: گام سوم نیز ارتباط دادن مردم با این سامانه خواهد بود تا بتوانند حتی از خانه شان، پروانه ساخت بگیرند.
به گفته فرهمندی، اگر در ابلاغ طرح تفصیلی به مشکل نخوریم، در یک روند یک ساله می‌توانیم بخش زیادی از این کار را به سرانجام برسانیم.

بخوانید:  هنرهای نمایشی یکی از اصلی‌ترین ابزارهای روشنگری در جامعه

او همچنین تاکید می‌کند: ضوابط شهرسازی در مشهد بسیار پراکنده است و سازمان‌های زیادی در این کار نقش دارند. از نظام مهندسی، مسکن وشهرسازی و شهرداری تا در برخی زمینه‌ها منابع طبیعی، جهادکشاورزی و میرا ث فرهنگی در ارائه مجوز‌های ساخت وساز نقش دارند، بنابراین کار مشکلی است، اما امیدواریم با یک هم افزایی در این مجموعه‌ها این کار به سرانجام برسد.

از بخش خصوصی هم نظرخواهی شود

رئیس انجمن صنفی انبوه ســازان مســکن وســاختمان خراسان رضوی نیز با اشاره به صحبت‌های شهردار منتخب مشهد درباره ضوابط شهرسازی در مشهد و لزوم تغییر آن به شهرآرا می‌گوید: شورای شهر و مدیران شهری هر زمان که تصمیم گیری هایشان بدون توجه به تجربه بخش خصوصی بوده، چندان موفق نبوده است. اما زمانی که تصمیم‌ها بدون تعجیل و با استفاده از تجربه کارشناسان و بخش خصوصی گرفته شده، نتایج موفقیت آمیزی را به همراه داشته است.

محمود پژوم ادامه می‎ دهد: علاوه بر این، تجربه سایر شهر‌ها نیز باید بررسی شود. این کار‌ها ازجمله اقداماتی است که می‌تواند اثربخشی تصمیم گیری‌ها را نیز بهبود ببخشد. نباید فراموش کنیم که ضوابط باید به نحوی تنظیم شود که علاوه بر اجرایی بودن به توسعه شهر در ابعاد مختلف کمک کند.

وی درباره راهکار‌های بهبود سرمایه گذاری و توسعه مناطق پیرامون شهر نیز می‌گوید: از منظر کلان در منطقه‌های کم برخوردار، مهم‌ترین نکته برای بهبود سرمایه گذار این است که مدت زمان ساخت، عرضه و تقاضای بازار، تسهیلات و هزینه‌های پروانه ساختمان به نفع توسعه این مناطق باشد. باید یک چک لیست تهیه شود که مشخص کند آیا ساخت در آن منطقه برای سرمایه گذار جذابیت کافی دارد یا خیر.

رئیس انجمن صنفی انبوه ســازان مســکن وســاختمان خراسان رضوی تصریح می‌کند: تسهیلات بانکی، هزینه‌های پروانه ساختمان و… ازجمله عواملی است که می‌توان توسعه ساخت وساز در حاشیه را با استفاده از آن بهبود بخشید، لذا معتقدم ضوابط شهرسازی در مشهد ابتدا باید رصد شود و بعد از آن تغییراتی پیدا کند که سرمایه گذاری در بافت فرسوده و مناطق پیرامون تقویت شود. انبوه سازان افرادی هستند که تحصیلات و تجربه لازم در زمینه کارشان را دارند و خود را مدیون مردم می‌دانند، از این رو درکنار مدیریت شهری هستند و می‌توانند مشاوران رایگان مدیران شهری باشند.

  • منبع خبر : شهرآرانیوز