انواع سنگ چینی و ویژگی های آن
انواع سنگ چینی و ویژگی های آن
سنگ از جمله مصالح ساختمانی است که از گذشته های دور تا امروز توسط سازندگان و معماران مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال طبیعی مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل مختلف دارد و به علت دوام و استحکام مطلوب طول عمر ساختمان را افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،انواع سنگ چینی؛ ویژگی هایی نظیر ثبات رنگ، مقاومت فشاری و خمشی بالا، استحکام در برابر ضربه، مقاومت در برابر تغییرات جوی، نفوذ ناپذیری، سختی فوق العاده، قابلیت برشکاری و صیقل کاری و … سنگ را به مصالحی ایده آل در اجرای انواع پروژه ها تبدیل کرده است.

این متریال برای ساخت دیوار، پی ریزی ساختمان، نماکاری، دکوراسیون داخلی، راه پله ها، جداول خیابان ها، تجهیزات بهداشتی ساختمان و … مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله سنگ های مورد استفاده در ساخت و ساز می توان به سنگ مرمر، سنگ تراورتن، سنگ آهک، سنگ کوارتزیت، سنگ گرانیت، گابرو، دیوریت، سنگ چینی و … اشاره نمود.

سنگ یک متریال در دسترس است و در تنوعی از رنگ و جنس به بازار عرضه می شود. در حال حاضر به توجه به اهمیت نمای داخلی و خارجی ساختمان، معماران و طراحان سعی می کنند از زیباترین و مقاوم ترین مصالح ساختمانی استفاده کنند تا علاوه بر طولانی کردن عمر ساختمان، زیبایی آن را نیز دوچندان نمایند.

فروش سنگ در بازار به صورت متری است و مشتریان با توجه به سلیقه و بودجه خود می توانند نسبت به خرید سنگ انتخابی اقدام نمایند. در نوشته های پیشین به معرفی انواع سنگ ساختمانی پرداخته شد و هم اکنون در این بخش به معرفی انواع سنگ چینی و ویژگی های منحصر بفرد آن می پردازیم.

سنگ چینی همانند دیگر سنگ ها ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارد و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ در مقایسه با سایر سنگ ها قیمت مناسبی دارد و اغلب رنگ سفید آن در ساختمان سازی استفاده می شود. این سنگ بافتی کریستال مانند دارد و علاوه بر مصارف ساختمانی در ساخت المان های دکوراتیو نیز کاربرد دارد.

انواع سنگ چینی و ویژگی های آن


انواع سنگ چینی یا سنگ کریستال

انواع سنگ چینی از جمله سنگ های کاربردی در ساخت و ساز است که هم برای نمای ساختمان و هم دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر افراد گمان می کنند سنگ چینی محصول کشور چین است در صورتی که این سنگ از معادن کشور استخراج و بهره برداری می شود. از جمله معروف ترین معادنی که می توان این سنگ را از آنها استخراج نمود معادن سنگ چینی الیگودرز، یزد، نی ریز، سیرجان و ازنا هستند.

سنگ چینی در دسته سنگ های آهکی دگرگون قرار می گیرد و از بلورهای درشت و قابل رویت تشکیل شده است. وقتی توده ای از سنگ های آهکی تحت فشار و حرارت قرار می گیرند، متبلور شده و دگرگون می شوند. نوع ترکیب شیمیایی و مقدار دگرگونی این سنگ با توجه به معدنی که از آن استخراج می شود متفاوت است. سنگ چینی از کانی هایی نظیر هماتیت، کوارتز، سیمونیت، گرافیت و … تشکیل شده و اصلی ترین کانی تشکیل دهنده آن کلسیت و ولاستونیت است. اگر مقدار کانی کوارتز در این سنگ زیاد باشد، سنگ از سختی بالایی برخوردار خواهد بود.

سنگ چینی نوعی سنگ مرمریت است که بافت آن به صورت بلورین است. این سنگ با ضخامت های کم برای مصارف گوناگون تولید می شود. مقاومت این سنگ بسیار بالاست و حتی اگر ضخامت آن کم باشد از مقاومت فشاری بالایی برخوردار خواهد بود. سنگ های چینی که به بازار عرضه می شوند اغلب سفید رنگ و بدون رگه هستند و نوع کریستالی آنها دارای بلورهای ریز است.

از سنگ هایی که بافت آنها کریستالی است برای ساخت تزئینات ساختمانی و مجسمه های سنگی استفاده می شود. این سنگ ها جلای خیره کننده و بی نظیری دارند و همواره مورد توجه معماران و طراحان ساختمانی قرار می گیرند.

بخوانید:  مقدار اقساط وام طرح ملی مسکن چقدر است؟



این سنگ به سنگ کریستال نیز معروف است و به دلیل استحکام و دوام فوق العاده در اکثر بخش های ساختمان از مکان های مرطوب گرفته تا خشک کاربرد دارد. بیشترین کاربرد سنگ چینی مربوط به نمای ساختمان است زیرا این سنگ از چسبندگی لازم برخوردار است و به خوبی به سیمان و دوغاب می چسبد.

هر چند میزان چسبندگی آن همانند سنگ تراورتن نیست اما به میزان متوسط از این قابلیت برخوردار است.سنگ چینی مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد، از این رو از آن در مراکز و سرویس های بهداشتی که نیاز به نظافت و پاکیزگی دارند استفاده می شود. علاوه بر آن می توان آن را برای ساخت بلوک جدول های خیابان به کار برد.

انواع سنگ چینی و ویژگی های آن

رنگ سنگ چینی خالص، سفید و بلورین است اما در رنگ های دیگر مانند خاکستری روشن تا تیره، سبز، صورتی، قرمز، زرد و کرمی نیز در زمین یافت می شود. دلیل اصلی این رنگ بندی وجود کانی های مختلف در سنگ است. وجود کربن در این سنگ ها رنگ آنها را خاکستری تیره و روشن می کند و کلریت و انواع سیلیکات ها منجر به ایجاد طیف های سبز در آنها می شوند.

علاوه بر آن لیمونیت رنگی زرد و متمایل به کرمی و کربنات منگنز یا هماتیت نیز رنگی قرمز یا صورتی به سنگ می بخشند. اصولاً در مناطق گرم از سنگ چینی روشن برای نماکاری ساختمان استفاده می شود، زیرا این سنگ مانع از جذب گرما شده و ساختمان را خنک نگه می دارد.

مزایای انواع سنگ چینی


* سنگ چینی از مقاومت بالایی در برابر هوازدگی های سطحی و عمیق برخوردار است، از این رو با خیالی آسوده می توان از آن در نمای ساختمان استفاده کرد.
* این سنگ به دلیل رنگ روشن خود به مقدار ناچیز گرما را جذب می کند، از این رو سنگی خنک به شمار می آید.
* سنگ کریستال همانطور که از نامش پیداست ذراتی بلورین دارد و نور را از خود عبور می دهد.
* این نوع سنگ به دلیل تخلخل بسیار پایین در برابر نفوذ آب مقاوم است و حتی اگر به مدت طولانی در معرض آب قرار گیرد آسیب نمی بیند.
* مقاومت فشاری، استحکام و طول عمر سنگ چینی بالاست و در برابر ضربه ترک نمی خورد.
* طیف های رنگی متنوع و زیبای این محصول طراحی پروژه های ساختمانی را تکمیل می کند.
* این سنگ قابلیت حکاکی دارد و می توان نقش و نگارهای متنوع روی آن اجرا نمود.

قیمت انواع سنگ چینی

قیمت انواع سنگ چینی با توجه به ابعاد، رنگ و نوع آن متفاوت است. بنابر این با در نظر داشتن ویژگی های مشخص برای سنگ چینی آن را تهیه نموده و به کار برید.

  • منبع خبر : ساختمانچی