اعلام وصول طرح ساخت مسکن ارزان قیمت در مجلس
اعلام وصول طرح ساخت مسکن ارزان قیمت در مجلس
بر‌اساس طرح ساخت مسکن ارزان قیمت که دیروز در مجلس اعلام وصول شد، قرار است شهرداری‌های شهرهایی که جمعیت آن ها بالای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت است، سالانه 500 تا 5000 هزار واحد مسکونی اجاره ای بسازند. این طرح که از سوی نمایندگان مجلس تصویب شده با چالش هایی روبرو خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،طرح ساخت مسکن ارزان قیمت؛ بر‌اساس طرح ساخت مسکن ارزان قیمت که دیروز در مجلس اعلام وصول شد، قرار است شهرداری‌های شهرهایی که جمعیت آن ها بالای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت است، سالانه ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار واحد مسکونی اجاره ای بسازند. این طرح که از سوی نمایندگان مجلس تصویب شده با چالش هایی روبرو خواهد بود

طرح مجلس برای مسکن استیجاری

بر‌اساس طرح ساخت مسکن ارزان قیمت که دیروز در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، قرار است شهرداری‌های شهرهایی که جمعیت آن ها بالای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت است، سالانه ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار واحد مسکونی اجاره ای بسازند.

طرحی با نام «ساخت مسکن ارزان قیمت» در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. هدف از این طرح پشتیبانی از تولید و ساخت مساکن اجاره ای است که از طرف تعدادی از نمایندگان مجلس طراحی شده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون های مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون عمران ارجاع داده خواهد شد.

متن طرح ساخت مسکن ارزان قیمت تدوین شده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدین قرار است:

    ماده ۱: شهرداری‌های با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر و بیشتر هر ساله به تعداد ذیل مسکن استیجاری ساخته و به افراد بومی همان شهر خصوصا جوانان تازه متاهل شده و نیازمند اجاره داده شود.

   ماده ۲: حداقل تعداد واحد مسکونی قابل ساخت در هر سال:

کلان شهر تهران سالانه ۵هزار واحد مسکونی

کلان شهرهای ۲ تا ۴ میلیون نفر جمعیت ۳هزار واحد مسکونی

کلان شهرهای ۱ تا ۲ میلیون نفر جمعیت ۲هزار واحد مسکونی

شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر سالانه هزار واحد مسکونی

شهرداری‌های بین ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سالانه ۵۰۰ واحد مسکونی

  • تبصره: حدود هر واحد بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر مربع است.
بخوانید:  افزایش شهروندان مشارکت کننده در طرح تفکیک زباله در مشهد

  ماده ۳: برای مدیریت بهتر این واحدها مدیریت یا واحدی به نام املاک و مستغلات در صورت نبود در چارت شهرداری‌ها تشکیل شود که به نحوه نظارت بر این واحدها و اجاره آنها بپردازد.

   ماده ۴: شرایط اجاره و میزان مال الاجاره ماهانه پیشنهادی شهرداری به شورای اسلامی همان شهر تقدیم کرده و پس از تایید آن شورا مبنای اجرا قرار می‌گیرد.

  • تبصره: میزان مال الاجاره به  قیمت بازار همان شهر در همان سال جاری است.
  • تبصره: حداکثر مدت اجاره برای هر خانواده در این نوع واحدها سه سال شمسی است.
  • تبصره: مسائل شهرسازی از جمله مُشرفیت، مَحرمیت، سیاست‌های مصرف بهینه انرژی و استفاده از تکنولوژی‌های مورد نظر باید بر اساس ضوابط طرح تفصیلی در نظر گرفته شود.
  • تبصره: در ساخت این واحدها آیین‌نامه زلزله باید به طور کامل در نظر گرفته شود.

طرح ساخت مسکن ارزان قیمت:‌مسکن استیجاری

هر چند این طرح در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، اما اجرای این طرح  با یک سری چالش ها و ملاحظاتی روبرو است. یکی از آن ها، مشارکت شهرداری به عنوان عامل ساخت و ساز مسکن اجاره ای و یا واگذاری ساخت و سازها به عهده شرکت های ساخت و ساز بخش خصوصی، چگونگی تامین زمین برای ساخت مساکن استیجاری، چگونگی تامین بودجه برای این ساخت و سازها.

چگونگی مشخص کردن اجاره بها برای در نظر گرفتن تخفیف ۲۰ درصدی، از جمله مهم ترین چالش های پیش رو این طرح در زمینه اجرا است. که بدون در نظر گرفتن این موارد، این طرح در نهایت فقط رو کاغذ باقی خواهد ماند و در زمینه اجرا با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهد شد.

جزئیات چگونگی اجرا و عملیاتی کردن این طرح با در نظر گرفتن مواردی که در بالا قید شد، از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح نشده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر