معماری متناسب با طبیعت از اولویت‌های اولیه و اساسی شهرهای جدید است
معماری متناسب با طبیعت از اولویت‌های اولیه و اساسی شهرهای جدید است
تحولات جهانی، تغییرات اساسی را در نوع رویکردها و نگاه به شهر ایجاد کرده و تفکری که در دهه هفتاد بر عموم شهرهای جدید حاکم بود، اکنون کاملاً متحول شده است.معماری متناسب با طبیعت از اولویت‌های اولیه و اساسی شهرهای جدید است

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، معماری متناسب با طبیعت: حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های انجام گرفته برای برگزاری این مسابقه گفت: شروع کار شهر جدید تیس با یک مسابقه فاخر به نوعی بیانگر نوع رویکردهای مجموعه وزارت راه و شهرسازی در پیگیری سیاست ایجاد نسل نوین شهرهای جدید است.

وی افزود: تحولات جهانی، تغییرات اساسی را در نوع رویکردها و نگاه به شهر ایجاد کرده و تفکری که در دهه هفتاد بر عموم شهرهای جدید حاکم بود، اکنون کاملاً متحول شده است. حرکت به سمت سکونتگاه‌های کم‌تراکم و سکونتگاه‌هایی که از ابتدای شکل‌گیری، هویت به‌خصوص هویت معماری، یکی از اولویت‌های اساسی آنها است، سنت‌‌های معماری محلی، معماری متناسب با طبیعت، پایداری زیست‌‌‌محیطی و … از موضوعات و اولویت‌های اولیه و اساسی شهرهای جدید است.

طاهرخانی ادامه داد: در این راستا ناگزیریم که برنامه‌ریزی‌شده حرکت کرده و از همه صاحبان فکر و اندیشه استفاده کنیم. برای پیگیری این سیاست چه چیز بهتر از برگزاری چنین مسابقه‌ای که در آن فضایی فراهم می‌شود که هر کس ایده‌ای برای شکل‌گیری آینده شهر و فضای کالبدی را در قالب طرح و ایده خود پیاده کند و داوران مسلط به معماری مدرن و ارزش‌های معماری سنتی کارها را داوری کنند و نهایتاً آثار برگزیده برای اجرا در دستور کار ما قرار گیرد.

معماری متناسب با طبیعت

وی عنوان کرد: مجموعه شهرهای جدید در کنار شکل دادن به ساختار کالبدی شهر ناگزیر است اجتماع را شکل دهد. برای شکل‌گیری اجتماع ما نیازمند زیرساخت هستیم؛ زیرساختی که از آن تحت عنوان هویت اجتماعی یاد می‌شود. یعنی فضای مناسبی که بروز و ظهور تعاملات اجتماعی را میسر و ارتباطات بین شهروندان را تسهیل کند که وجه ضروری شکل‌گیری شهرهای جدید است./ معماری متناسب با طبیعت

بخوانید:  راهکارهای احیای معماری ایرانی اسلامی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مسئله اصلی که در شهرهای جدید با آن مواجهیم و باید در این مسیر حرکت کنیم، این است که بتوانیم شهروندان را از فضاهای منفردی که تحت عنوان آپارتمان ساخته‌ایم بیرون آورده و به فضایی شهری بیاوریم. آن موقع است که می توانیم، ببینیم در راستای شکل‌گیری اجتماع حرکت می کنیم. به همین دلیل فضایی که ما نیاز داریم فضایی با کارکرد مناسب است که هم ارزش‌های معماری و شهرسازی در آن نهفته باشد و بتواند زمینه شکل‌گیری اجتماع را فراهم کنند و وجه برندینگ برای مجموعه شهرهای جدید نیز باشد.

وی افزود: این کار یک کارکرد جانبی دارد و آن این است که در همان بدو تاسیس شهر جدید تیس بتوانیم توجهات معماران و سایر اقشار را به شهر جلب کنیم و این زمینه تمرکزی است که می‌توانیم از آن برای پیشبرد فعالیت‌ها استفاده کنیم./ معماری متناسب با طبیعت

طاهرخانی ابراز امیدواری کرد، برآیند این حرکت به ارتقاء کیفیت زندگی در شهرهای جدید بینجامد و خروجی کارهای انجام شده در این حوزه، بناهای فاخر معماری باشد که ضمن هویت‌بخشی به شهرهای جدید، بتواند به کارکردهای مد نظر ما در راستای شکل‌گیری اجتماع کمک کند.