۸ تغییری که کرونا در صنعت ساختمان خواهد داد
۸ تغییری که کرونا در صنعت ساختمان خواهد داد

کارگاه‌های ساختمانی در حال بازگشایی هستند اما صنعت ساختمان مانند قبل از شیوع ویروس کورونا نخواهد شد. آیا شما آماده ایجاد تغییراتی در الگوها هستید؟در ادامه به ۸ تغییری که کرونا در صنعت ساختمان خواهد داد؛ خواهیم پرداخت

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما به نقل از Construction Dive با برگردان نیما تبریزی، در طی یکسال، بحران کورونا تغییرات گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز در ایالات متحده ایجاد کرده‌است، کارشناسان می‌گویند بسیاری از این تغییرات حتی پس از فروکاهش بیماری باقی خواهند ماند. پیمانکاران آماده می‌شوند تا به کار در کارگاه‌هایی که مدتی تعطیل بوده‌اند برگردند اما با صنعتی روبرو می‌شوند که هم از نظر بهداشت عمومی و هم از نظر اقتصادی به سختی درگیر این بیماری همه‌گیر شده‌است.در ادامه به ۸ تغییری که کرونا در صنعت ساختمان خواهد داد میپردازیم

۱ | کارگاه‌های ساختمانی پاکیزه‌تر و ایمن‌تر خواهند شد

با شیوع این ویروس سلامت و ایمنی کارگران بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌است و پیمانکاران با اجرای سیاست‌های جدید مشاغل مانند شیفت‌های شناور، بررسی دمای بدن کارمندان و ضد عفونی محل کار، ابزار و ماشین‌آلات به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گفته پت کالاهان، رئیس شرکت ساخت و ساز کالاهان مستقر در ماساچوست، این شرکت پروتکل‌های متنوعی را برای ترویج فاصله‌گذاری فیزیکی و سلامت کارکنان اعمال کرده‌است، از جمله ممنوعیت استفاده از خودرو‌های اشتراکی، الزام به استفاده همگانی ماسک و دستکش و ایجاد ایستگاه‌های ضد عفونی کردن دست‌ در کارگاه‌ها. علاوه بر این‌، تیم ایمنی این شرکت مقدار زیادی صابون ضد عفونی‌کننده تولید کرد که در سراسر کارگاه‌های ساختمانی توزیع شده‌است.

تأکید بر تمیزتر و خلوت‌تر شدن کارگاه‌ها، موضوعی است که پس از کمتر شدنِ همه‌گیری ویروس، کاهش نمی‌یابد. «پیمانکاران نباید فکر کنند که پس از این همه مرگ و میر بر اثر بیماری می‌توان مثل قبل کارگران را به کار برگرداند و همه‌ چیز مثل گذشته می‌شود. آن‌ها باید اقدامات بهداشتی و ایمنی بیشتری را برای بازگرداندن کارگران به کار در نظر بگیرند.» وضعیت جدید با مقررات ایالتی، محلی و فدرال تقویت خواهد شد.در آینده‌ای نزدیک کارفرمایان ملزم به تهیه برنامه‌های آمادگی و پاسخگویی به بیماری‌های عفونی خواهند شد.

اعتقاد کارشناسان پزشکی بر ادامه‌دار بودن شیوع  ویروس کرونا در سراسر جهان برای ماه‌ها یا حتی سال‌های بعد، اهمیت توجه به برنامه‌های بهداشت عمومی را در حال حاضر و در آینده دو چندان می‌کند. کارفرمایان دیگر نمی‌توانند مانند گذشته کار کنند. به ویژه الان، باید منعطف و خلاق باشند و به روش‌های جدیدی برای انجام برخی کارها فکر کنند، متفاوت با آنچه در سال‌های گذشته انجام داده‌اند.

۲ | فاصله‌گذاری به کمک فناوری به یک هنجار تبدیل می‌شود

تأکید فعلی بر فاصله‌گذاری فیزیکی در سایت‌های شغلی حتی پس از عبور از تهدیدهای بهداشتی فعلی احتمالاً ادامه خواهد یافت. می توانیم انتظار داشته باشیم که حتی در بعضی از کارهای عادی، فعالیت‌های گروهی کمتر شود و رویه‌ها و پروتکل‌های واضح‌تری  تعریف گردد.

حتی با وقوع شیوع فعلی در بسیاری از مناطق، مقامات ایالتی و محلی در حال اتخاذ تدابیری برای کاهش خطر در سایت‌های ساخت و ساز هستند. به عنوان مثال‌، دستورالعمل جدید در ایالت واشنگتن مستلزم این است که افراد شاغل در کارگاه‌های ساختمانی باید حداقل ۲ متر از یکدیگر فاصله بگیرند و عدم رعایت آن‌ می‌تواند منجر به تعطیلی پروژه شود.

نیاز به فاصله‌گذاری فیزیکی همچنین نحوه تعامل پیمانکاران با تیم‌های اجرایی پروژه و مشتریان و شرکت‌ها را تغییر داده‌است و منجر به در نظر گرفتن راه حل‌های منحصر به فردی را برای برقراری ارتباط شده‌است. یکی از  شرکت‌های مستقر در لس‌آنجلس نرم‌‌افزاری مبتنی بر وب راه‌اندازی کرده‌است که به کارفرمایان امکان می دهد جلسات عمومی مجازی برگزار کنند.

یکی از مؤلفه‌های مهم در روند ایجاد پروژه‌های عمومی مانند سالن‌های شهر، ورزشگاه‌ها و سالن‌های کنسرت تعامل کارفرمایان است. این پلت‌فرم به کارکنان و کارفرمایان اجازه می دهد تا بدون ترک خانه خود، در مورد اثرات پروژه‌های پیشنهادی با ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان مشورت کنند.۸ تغییری که کرونا در صنعت ساختمان خواهد داد

علاوه بر این ، در برخی از مناطق ایالات متحده، برای نظارت بر ساختمان‌های در حال اجرا، رویه‌ای غیرحضوری با بهره‌گیری از اینترنت در نظر گرفته‌شده‌است که پس از پایان بحران سلامتی ادامه خواهد یافت. یکی از راهکارهای ارسال عکس‌ها و فیلم‌های ۳۶۰ درجه، به مهندسان ناظر است برای درک کامل وضعیت اجرا. لازم است ایده‌های کارآمد برای ترویج دورکاری توسعه پیدا کند. از آنجایی که مردم از آنچه در حال اتفاق افتادن است آگاه هستند و واقعاً مایل به پذیرش تغییرات، الان زمان مناسب برای اجرای برخی از این تحولات است.

۳ | پروژه‌ها طولانی‌تر می‌شوند

بسیاری از تغییرات عمده ایمنی درکارگاه‌های ساختمانی به زمان لازم برای تکمیل پروژ‌ه‌ها می‌افزایند. اهمیت سالم نگه‌داشتن کارگران دوچندان شده‌است و برخی از شیوه‌های مرتبط با سلامت، تنها اجازه‌ی انجام یک کار در یک زمان در کارگاه را می‌دهند، از این رو سرعت پیشرفت بسیار کند می‌شود. در واقع ممکن است دوره‌ی اجرای سریع پروژه‌ها به پایان رسیده‌باشد، حداقل فعلاً، آن‌طور که کارشناسان می‌گویند!

مایک بنیک، معاون شرکت ساخت و ساز بنیکس مستقر در مینه‌سوتا، در یک وبینار که در دوران شیوع ویروس کورونا برگزار شد گفت: «زمان‌بندیِ ساخت و ساز مانند گذشته نخواهد بود، بیش از پیش طولانی می‌شود چون‌که ما قادر نخواهیم بود افراد زیادی را هم‌زمان به کار بگیریم.»

ناتارلی به پیمانکاران توصیه می‌کند هنگام مناقصه برای مشاغل جدید، محدودیت‌های زمانی را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که زمان‌بندی اجرایی مندرج در قرارداد معقول و مناسب است. کل تیم پروژه اعم از مالکان‌، معماران‌، زیرمجموعه‌ها و سایر شرکا باید درک کنند که حداقل در ایام پیش رو، پروژه‌ها بیش از گذشته طول خواهد کشید. او می‌گوید:«ما برنامه‌ریزی خواهیم‌کرد که مشاغل مختلف با شیوه‌های گوناگون به پیش بروند، اما طولانی‌شدن زمان اجرا به زودی از بین نمی‌رود. باید آماده شویم که اگر موج دیگری از ویروس برگردد بتوانیم خیلی بهتر عمل کنیم.»

۴ | دورکاری متداول‌تر می‌شود

ویروس کورونا تغییرات اساسی در روال کاریِ دفترهای ساختمانی ایجاد کرده است. بسیاری از کارمندان دفترها، به طور اجباری از خانه دورکاری می‌کنند و با تکیه بر فناوری‌هایی مانند ویدئو کنفرانس‌، ایمیل و پیام‌رسان‌ها کارها را پیش می‌برند و با هم مرتبط می‌شوند.

این آزمایش اجباری و همگانی ِدورکاری احتمالاً بسیاری از صاحبان مشاغل را در مورد دائمی کردن این رویه به فکر واداشته‌است. طبق یک پژوهش که اخیرا صورت گرفته‌است، ۷۴٪ از شرکت‌های آمریکایی حداقل ۵٪ از نیروی کار اداری خود را دور کار خواهند کرد. تقریباً یک چهارم مشارکت‌کنندگان در این پژوهش گفته‌اند که تا ۲۰٪ را به کار از راه دور سوق خواهند داد. این پژوهش مبتنی بر نظرسنجی از مدیران ارشد مالی شرکت‌هاست.

این مدیران با پشت سر گذاشتن فشارها و بحران‌های مالی، دورکاری را به چشم فرصتی نگاه می‌کنند که به ویژه در کاهش هزینه‌ها مزایای خاص به خود را دارد.»۸ تغییری که کرونا در صنعت ساختمان خواهد داد

در حالی که گرایش به کار از راه دور منجر به کاهش چشم‌گیر نیاز به فضای اداری برای بسیاری از شرکت‌ها می شود، دیگران ممکن است به گسترش فکر کنند. این شرکت‌ها در پی بهره‌گیری از اجاره‌های پایین‌تر برای گسترش فضای اداری خود خواهند بود تا امکان ایجاد فاصله بیشتر افراد در محل کار فراهم شود. این می تواند به معنای دور شدن از چیدمان‌ محبوب فضای کار باز (open space office) و گسترش دوباره فضاهای کار خصوصی شود و کارمندان را پس از فروکش شیوع ویروس به پشت میزهای کاری بکشاند.

بخوانید:  سرانجام ساختمان های ناایمن تهران چه شد؟

۵ | اتحادیه‌های کارگری تأثیرگذارتر می‌شوند

از زمان جنگ جهانی دوم ، درصد کارکنان شرکت‌های ساختمانی ایالات متحده که عضو اتحادیه‌ها بوده‌اند به طور پیوسته کاهش یافته است، از حدود ۸۷٪ نیروی کار در سال ۱۹۴۷ به ۱۲.۸٪ در سال ۲۰۱۸. با این وجود، از زمان شروع همه‌گیری، اتحادیه‌های کارگری با حمایت از منافع اعضا برای حفظ امنیت و کارآمدی کارگاه‌ها، محبوبیت تازه‌ای یافته‌اند.

در دوران کرونا، اتحادیه‌های کارگری در ایالت نیویورک در ترغیب مقام‌های دولتی به تعطیل کردن پروژه‌های ساختمانی مؤثر بودند و در ماساچوست، دو اتحادیه در اعتراض به آنچه کار بدون رعایت ضوابط بهداشتی می‌خواندند، راهپیمایی کردند.

اتحادیه‌های دیگر سعی خود را به کار گرفتند تا کار ساختمانی تعطیل نشود. در ابتدای بحران شیوع ویروس، اتحادیه‌های صنعت ساختمان آمریکای شمالی با همراهی انجمن پیمانکاران آمریکا از مقامات دولتی در بالاترین سطوح درخواست کردند که ساخت وساز را از خدمات ضروری به حساب آورند تا از تعطیلی‌ و قرنطینه‌ی منطقه‌ای‌، ایالتی و محلی معاف گردد.

در طول بحران، اتحادیه‌ها حامی حقوق کارگرانی هستند که نمی‌دانند باید در خانه بمانند یا به محل کار بروند، همچنین به در یافتن کار جدید پس از اخراج کارگران کمک می‌کنند. پس بدیهی است که عضویت در اتحادیه‌ها طی روزهای شیوع بیماری بسیار سودمند بوده‌است.

کارفرمایان ساختمانی پس از مواجهه با ضررهای مالی ناشی از بحران ناگزیر خواهند بود اقداماتی جهت کاهش هزینه‌‌های کرونا در صنعت ساختمان انجام دهند که  به احتمال زیاد میزان اعتراضات صنفی کارگری در اتحادیه‌ها را بیش از همیشه افزایش خواهد داد. پیمانکاران عمومی باید آماده همکاری با اتحادیه‌ها شوند و به آن‌ها اطمینان دهند که محیط‌های کارگاهی را مطابق با استانداردها لازم برای سلامتی و امنیت شغلی کارگران برقرار می‌کنند. این تغییر هزینه‌ها را زیاد و بهره‌وری و سرعت اجرا را کم می‌کند، اما ناگزیر است.

۶ | الگوی سفارش پروژه‌ها تغییر می‌کند

شیوع ویروس کرونا روند تقاضا برای پروژه‌ها را، برای سال پیش رو و سال‌های بعد از آن – تا مدت‌ها- ، تغییر خواهد داد. پروژه‌های مرتبط با اقامتگاه گردشگری، خرده‌فروشی و سرگرمی به احتمال زیاد تقاضای کمتری خواهند داشت، درحالی‌که ساخت و سازهای مربوط به سلامت و بهداشت و پروژه‌های کارگاه‌ها و مراکز تولیدی محصولات بهداشتی بیشتر می‌شوند.

علاوه بر این، ممکن است تقاضا برای ساخت فضاهای مرتبط با نظام توزیع و انبار افزایش یابد زیرا پایداری زنجیره‌ی تأمین کالا اهمیتی بیش‌ از بهره‌وری صرف مالی پیدا کرده‌است.

در طولانی مدت کرونا در صنعت ساختمان،  باید انتظار داشت که کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی بیشتری در هر کشور ساخته شود تا در برهه‌هایی این‌چنینی، به دلیل قطع ارتباط کشورها، خدمات و کالاهای ضروری در دسترس باشد و رشد اقتصادی متوقف نشود. هم‌چنین اعتماد کمتر به تولیدات و محصولات ساختمانی چینی باعث افزایش پروژه‌های تولید مرتبط با زنجیره‌ی ساخت و ساز، مانند کارخانه ها و انبارها، می‌شود.

 کارشناسان در مورد چگونگی تأمین هزینه طرح‌های زیرساختی در آینده نزدیک  به دو دسته تقسیم می‌شوند، برخی معتقدند که پروژه‌هایی مانند ساخت و ساز در جاده و پل ممکن است آسیب ببینند، زیرا درآمد دولت، به‌ویژه به دلیل کاهش درآمدهای مالیات بر سوخت، کاهش می‌یابد و بودجه پروژه‌های عمرانی زیرساختی ممکن است به خاطر بودجه‌های حمایتی از مشاغل و بی‌کاران ناشی از شیوع ویروس، کاهش زیادی پیدا کند. با این وجود، برخی از پروژه‌های عمومی، اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده‌اند.

به عنوان مثال عملیات توسعه و نوسازی امکانات حمل و نقل هوایی و فرودگاه‌ها و هم‌چنین برخی از جاده‌سازی‌ها و پروژه‌های مرتبط با حمل و نقل زمینی جاده‌ای تسربع شده تا از فرصت خلوتی آسمان و زمین ناشی از کاهش چشم‌گیر سفرها استفاده‌ بهینه شود.

۷ | زنجیره‌ی تأمین بازتعریف می‌شود

ویروس کرونا از ابتدای شیوع، باعث ایجاد اختلالات عمده در زنجیره تأمین جهانی به ویژه از مبدأ چین شد. تلاش‌ها و قرنطینه‌‌هایی که دولت در چین برای مهار بیمای انچام داد، موجب کند شدن یا تعطیلی کارخانه‌ها در ایالات متحده و بسیاری کشورها و منجر به سقوط تولید همه چیز از اتومبیل گرفته تا تلفن های هوشمند شد. تأمین حدود ۳۰٪ مصالح ساختمانی در آمریکا با چالش مواجه شد. سازندگان در آمریکا اذعان کردند که تأخیرها و کمبود‌های قابل توجهی در تأمین موادی مانند فولاد، مصالح پوششی و بسیاری از کالاهای مورد نیاز به وجود آمد.

تاخیر ایجاد شده در زنجیره‌ی تأمین از زمان شروع بحران، سختی‌های زبادی را ایجاد کرده‌است. شرکت‌های ساحتمانی در تعامل با مشتریان، معماران، پیمانکاران و شرکای تجاری در تلاش هستند تا کمبودها را شناسایی کنند و راهکارهای خلاقانه‌ای برای جلوگیری از زمین‌گیر شدن پروژه‌های ضروری مانند مدارس، دانشکده‌ها و اداره‌های امور عمومی در نظر بگیرند.

با وجود چالش‌های عمیق تاثیر کرونا در صنعت ساختمان در تأمین کالا و منابع از چین، احتمال آن می‌رود که بسیاری از شرکت‌های ساختمانی آمریکایی دیگر به سراغ تامین‌کنندگان چینی نروند. زنجیره تأمین دارای نقاط ضعف زیادی‌ست، اما تقویت زیرساخت‌های داخلی می‌توان تغییراتی در آن ایجاد کردکه موجب افزایش توانایی تولید گردد.

بسیاری از پیمانکارهای بزرگ در اسناد مناقصه بندهایی قرار می‌دهند که تا پنج منبع پشتیبان برای تأمین کالا و مصالح در نظر گرفته‌شود،  بسیاری از آنها مایل به پرداخت قیمت‌های بالاتری برای تأمین از منابع کم‌ریسک‌تر هستند. تأمین‌کنندگان جایگزین در حال رشد هستند و پیمانکاران در حال سنجش هزینه-فایده.

۸ | پیش‌ساختگی همه‌گیرتر می‌شود

افزایش تمرکز بر ایمنی کارگران، حرکت به سمت ساخت و سازهای خارج از کارگاه را سرعت می‌بخشد. همه گیری ویروس کورونا باعث ایجاد انگیزه در بسیاری از شرکت‌ها برای انجام پژوهش بر سازه‌های پیش‌ساخته شده‌است. بهره‌وری خط تولید کارخانه‌ای و محیط کنترل‌شده با شرایط آب و هوایی معین می‌تواند  منجر به کاهش در هزینه‌های نیروی کار شود و مدت زمان انجام پروژه را کوتاه کند، به علاوه، سایر مزیت‌های پیش‌ساختگی مثل افزایش ایمنی و کاهش ازدحام در کارگاه‌های ساختمانی، موجب اقبال به این شیوه کرونا در صنعت ساختمان است.

پیش‌ساختگی زمان حضور در کارگاه ساختمانی را کاهش می‌دهد، هم‌چنین سوق دادن نیروی کار به فعالیت در محیطی کنترل‌شده از نظر بهداشتی بهتر است. شاید پیش‌ساختگی بتواند مدت زمان اجرای یک پروژه را، به واسطه‌ی بیماری طولانی‌تر شده، اندکی کاهش دهد، در حالی که به برقراری فاصله‌گذاری فیزیکی هم کمک می‌کند.

نیما تبریزی: معمار و طراح، از مؤسسین آتلیه «سیگما»؛ پژوهشگر معماری در گروه مهرازاب؛ کارشناس ارشد معماری و انرژی از هنرهای زیبا دانشگاه تهران