آجرهای خنک کننده نوآوری جدید در ساخت و ساز
آجرهای خنک کننده نوآوری جدید در ساخت و ساز

آجرهای خنک‌ کننده در ساختمان سازی کاربرد دارد و یکی از مصالح ساختمانی پیشرفته است. در چند سال اخیر به اندازه‌ای فناوری‌های عجیب و غریب به گوش‌هایمان رسیده که شنیدن اصطلاحی همچون آجر خنک کننده هم چندان جای تعجب نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری نما و معماری، آجرهای خنک کننده محصولی کاملاً نوآورانه و مهندسی شده می‌باشد که می‌تواند تاثیر زیادی بر مصرف انرژی در یک ساختمان بگذارد.

آجر خنک‌کننده چیست؟

آجرهای خنک‌ کننده نوآوری جدید تفاوت زیادی با آجرهای معمولی دارند. آجرهای خنک کننده عمدتاً با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی ساخته می‌شوند.

این آجرها دارای یک ساختار تو در تو و مشبک مانند هستند و همین موضوع به آن‌ها امکان نگه داشتن آب و متعاقباً تبخیر آن با گرفتن گرمای محیط را می‌دهد.

این عمل ساده تبخیر که خود یک فرآیند گرماگیر است باعث خنک سازی فضای داخل ساختمان می‌شود.

با انواع آجرهای خنک‌کننده آشنا شوید

آجرهای خنک کننده اگرچه تحت یک اسم خوانده می‌شوند و هدف یکسان خنک سازی هوای داخل ساختمان را دنبال می‌کنند اما از نظر نحوه عملکرد تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند که بر همین اساس آن‌ها را می‌توان در دو دسته زیر جای داد.

  • آجرهای خنک کننده که از آب و ساختار خود استفاده می‌کنند.
  • آجرهای خنک کننده که صرفاً از هندسه خود کمک می‌گیرند.

آجرهای خنک‌کننده چطور کار می‌کنند؟

آجرهای خنک کننده در واقع آجر‌های سرامیکی پیش ساخته‌ای هستند که به هم دیگر چفت و بست می‌شوند.

این آجرها به راحتی از طریق مواد چسبنده به یکدیگر متصل می‌شوند. به تصاویری از این آجرهای خنک کننده که نگاه می‌کنید، حتماً متوجه اشکال هندسی و سطوح ناهموار و پر زاویه آن‌ها شده‌اید.

این عمل در واقع نسبت سطح دیوار آجری را افزایش می‌دهد و از طرفی هم باعث ایجاد سایه‌هایی روی دیوار می‌شود. هر دوی این‌ها، باعث بهبود کارایی آجرهای خنک کننده می‌شوند.

نوع دیگر آجر‌های خنک کننده که آب چندان در آن‌ها کاربرد ندارد، از سیستم ساده‌تری بهره برده‌اند.

ساختار داخلی این آجرها همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، به گونه‌ای طراحی شده است که مسیر جریان هوای گرم وارد شده به داخل آن‌ها را تا حد امکان طولانی‌تر کند.

از این طریق و با بهره گیری از هوا، می‌توانند گرمای اضافی هوای جریان یافته در داخل خود را بگیرند.

بخوانید:  کاربرد خاموت در صنعت ساختمان

در این آجرها از آب کمک گرفته نمی‌شود.

شکل هندسی این آجر با در نظر گرفتن زاویه‌هایی خاص طراحی می‌شوند تا بتوان همان‌طور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، عملکرد آن‌ها در خنک سازی را بهبود بخشید.

آجرهای خنک‌کننده با آجر معمولی چه تفاوتی دارد؟

در آجر‌های معمولی و سنتی مسیر حرکت گرما به دلیل سطح تخت و ساختار منظم آجر، مستقیم و کوتاه است.

در آجر خنک کننده به دلی ساختار پیچیده‌ای که دارد، این مسیر طولانی است و در نتیجه هوای خنک به فضای داخلی ساختمان می‌رسد.

آجرهای معمولی ظاهری چندان زیبایی ندارند و عمدتاً سطح رویی را مصالحی همچون سیمان می‌پوشانند.

آجر خنک کننده اما از نظر زیباشناختی هم برتری دارد و نمایی که به دست می‌دهد به هیچ گونه اضافه کاری دیگری نیاز ندارد.

آجرهای سنتی و معمولی پس از دیوارچینی یک سطح کاملاً صاف را به دست می‌دهند و بهترین مکان را برای چسباندن انواع اعلامیه‌ها و آگهی و حتی انواع نوشته‌ها روی دیوار را به دست می‌دهند.

در صورتی که دیوارهای تشکیل شده از آجر خنک کننده یک سطح کاملاً ناهموار را به دست می‌دهد که چسباندن هر گونه کاغذ و نوشته را دشوار می‌کند.

آجرهای خنک کننده سطح کاملاً ناهمواری دارند.

این ناهمواری علاوه بر نقشی که در خنک سازی ایفا می‌کند، تاثیر به سزایی بر کاهش آلودگی صوتی وارد شده به فضای داخل ساختمان می‌گذارد که چگونگی آن در شکل زیر نشان داده شده است.

استفاده از آجرهای معمولی و سنتی همیشه به یک طرح یکنواخت منجر می‌شود اما شکل و هندسه آجر خنک کننده این امکان را به سازندگان می‌دهد که طرح‌های زیبا و متنوع‌تری را اجرا کنند.

نمونه‌ای از این طرح‌ها در شکل زیر نشان داده شده است:

آجرهای خنک‌ کننده در ساختمان سازی کاربرد دارد و یکی از مصالح ساختمانی پیشرفته است. در چند سال اخیر به اندازه‌ای فناوری‌های عجیب و غریب به گوش‌هایمان رسیده که شنیدن اصطلاحی همچون آجر خنک کننده هم چندان جای تعجب نخواهد داشت.

به طورکلی آجر خنک کننده که عمدتاً در دو نوع تر و خشک به کار گرفته می‌شود، مزایای بالقوه‌ای را در مقایسه با آجرهای سنتی و معمولی در اختیار مهندسان و طراحان قرار می‌دهد.