شهر مشهد پیشگام در دوچرخه‌سواری
شهر مشهد پیشگام در دوچرخه‌سواری
خرداد یا 2 ژوئن در تقویم بنام روز جهانی «دوچرخه‌سواری» ثبت شده؛ روزی که در آن به پاسداشت این ورزش مفرح، به این نام نامگذاری شده است. اما این روز نه فقط یک نام که بیانگر یک هدف مشترک در دنیای امروز است در دنیایی که شهرها خودرومحور شده‌اند و افزایش معضل ترافیک یکی از معضلات شهرهاست و متعاقب آن کم‌تحرکی و تغییر سبک زندگی باعث شده تا جامعه با انبوهی از بیماری‌ها روبرو شود و در کنار آن، آلودگی هوا و صوتی باعث سلب آرامش روانی جامعه شده است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،شهر مشهد پیشگام در دوچرخه‌سواری؛ وجود روزی به این نام می‌تواند یادآور این نکته باشد که مردم برای رهایی از این معضلات باید با تغییر شیوه تردد در شهر و بجای استفاده از خودروها به استفاده از دوچرخه بعنوان یک روش، حمل‌ونقلی روی آورند تا ضمن کاهش ترافیک باعث افزایش سلامت در جامعه شود.

مدیریت‌شهری نیز در راستای فرهنگ‌سازی و گسترش استفاده از دوچرخه، نقش بسزایی دارد؛ افزایش مسیرهای ویژه دوچرخه، ایجاد دسترسی‌های مختلف در معابر شهری و ارائه دوچرخه‌های اشتراکی می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در شهروندان جهت استفاده از دوچرخه شود.

از سویی در نگاه کلان، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش گرمای زمین می‌تواند از دیگر اثرات گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه باشد.

با آنکه نزدیک به دو قرن از اختراع دوچرخه گذشته اما چند سالی از نامگذاری این روز بنام روز دوچرخه نمی‌گذرد و این نشان از این دارد که دنیا به اهمیت این ورزش در سلامت جامعه پی برده است. در کشور هلند بیش از ۹۰ درصد جامعه، دانمارک ۸۰ درصد و آلمان بیش از ۷۵ درصد جامعه از دوچرخه استفاده می‌نمایند ولی این مقدار در ایران کمتر از ۱ درصد جامعه است که این آمار وظیفه متولیان ورزش در گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه را بیش از پیش ضروری می نماید.

بخوانید:  2200 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مترو و اتوبوس مشهد

مدیریت شهری در شهر مشهد طی سال‌های اقدامات شایسته و ارزشمندی را فراهم و در راستای گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری با راه‌اندازی ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی نموده که باعث شده مشهد در آینده نزدیک بعنوان شهر دوست‌دار دوچرخه معرفی گردد و افتخارآفرینی ورزشکاران حرفه‌ای این رشته در استان خراسان رضوی نیز باعث ارتقاء جایگاه این ورزش در این استان شده است.

راه‌اندازی پویش یک روز در هفته بدون خودرو در ایران، نیز می‌تواند گام بزرگی در راه گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری در کشور عزیزمان باشد. افزایش دغدغه تردد شهری برای کارکنان دولت با دوچرخه نیز یکی از اقدامات مهم، توسعه فرهنگ بهره‌مندی از دوچرخه خواهد بود.

به همین مناسبت این روز را گرامی داشته و آن را به همه علاقه‌مندان و فعالین این ورزش به ویژه قهرمانان و پیشکسوتان دوچرخه سواری تبریک گفته و امید است باعث گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری در جامعه گردد.