شهرهای زیارتی را «حرم شهر» می‌دانیم
شهرهای زیارتی را «حرم شهر» می‌دانیم
شهرهای زیارتی را حرم‌شهر می‌دانیم و محدوده حرم مطهر، یک جغرافیای قراردادی است ولی در محضر امام‌رضا(ع) هیچگونه محدودیتی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،حرم‌ شهر؛حجت‌الاسلام حسن منصوریان در مراسم افتتاحیه دبیرخانه شهرهای زیارتی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور با بیان اینکه «زیارت» محور پر خیر و برکتی است، اظهارکرد: شهرها هرکدام علت و فلسفه پیدایش خاص خود را دارند؛ حال این این علت برای یک شهر، موقعیت استراتژیک منطقه‌ای است و برای یک شهر، ویژگی‌های کشاورزی و صنعتی و … .

وی گفت: در مشهد مقدس نیز حرم مطهر امام‌رضا(ع) موجب شده تا مردم به این سمت هجرت کنند و شهری را تشکیل دهند؛ مشهد در قیاس با شهرهای اطراف خود همچون نیشابور و سبزوار و … شهر جوانی محسوب می‌شود ولی امروز به برکت بارگاه منور رضوی، به دومین کلانشهر کشور تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: اگر در اداره این شهرها، شهرداران و سیاست‌گذاران فلسفه وجودی را فراموش کنند و شاخصه‌های توسعه را غیر از فلسفه پیدایش، پیگیری نمایند، شهر دچار دوقطبی می‌شود و ضرر خواهند کرد.

حجت‌الاسلام منصوریان تصریح کرد: ما به دنبال از بین بردن این دو قطبی هستیم؛ شهرهای زیارتی را حرم‌شهر می‌دانیم و بر این باوریم که حرم صرفا به جغرافیای پیرامونی و صحن‌ها محدود نمی‌شود.

وی گفت: رفتاری که زائر در حرم مطهر رضوی دارد، به تمام سطح شهر باید تسری یابد؛ محدوده حرم مطهر، یک جغرافیای قراردادی است ولی در محضر امام‌رضا(ع) هیچگونه محدودیتی ندارد.

بخوانید:  منطقه سیدی مشهد نیازمند توجه مدیریت شهری

حجت‌الاسلام منصوریان با بیان اینکه در چنین شهری همه نسبت به هم دغدغه‌مند هستند و شهر، شهر معین‌الضعفاست، افزود: در چنین شهری، کودک بازمانده از تحصیل، فقر، معتاد متجاهر و … معنا ندارد و تسری صفات امام‌رضا(ع) را باید داشته باشیم و این مهم ملاک کاری فرهنگ عمومی است.