نیمی از بودجه ۱۴۰۲ شهرداری متعلق به حاشیه شهر مشهد است
نیمی از بودجه ۱۴۰۲ شهرداری متعلق به حاشیه شهر مشهد است
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با تاکید بر اولویت‌بخشی شورای ششم به حاشیه شهر گفت: تجلی این نگاه را در بودجه سال 1402 شهرداری مشهد می‌توان مشاهده کرد؛ به نحوی که نیمی از بودجه شهرداری در این پهنه‌ها هزینه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،حاشیه شهر مشهد؛حسن موحدیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، ضمن گرامیداشت فرارسیدن نهم اردیبهشت‌ماه، روز شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهارکرد: دین مبین اسلام به اشکال مختلف اراده انسان و حضور آحاد مردم را در اداره امور پیش‌بینی نموده که یکی از آنها، شوراست.

وی با بیان اینکه امام راحل(ره) پیش از نوشتن قانون اساسی نیز به جایگاه شوراها اشاره می‌کنند، گفت: برهمین اساس بوده که حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی را به مشورت مردم می‌گذارند.

موحدیان افزود: شوراهای اسلامی شهر با بهره‌گیری از مشورت، مشکلات و نقایص را احصا نموده و سپس نسبت به حل و فصل و رسیدگی به آنها اقدام می‌کنند؛ مسائلی که در حوزه اختیارات آنها نباشد نیز با تعاملات بین‌بخشی، دنبال می‌شود چراکه شورای اسلامی «شهر» هستند و نه شورای «شهرداری».

وی شوراهای اسلامی را سدی در مقابل نظام استبدادی دانست و تصریح کرد: در این شوراها، مشورت شکل می‌گیرد و حل مشکلات مردمی توسط نمایندگان آنها صورت می‌گیرد؛ همین امر موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه امروزه شوراهای اسلامی شهر و روستا به یکی از ارکان مهم کشور تبدیل شده‌اند، گفت: اگر به دنبال اجرایی شدن ماموریت اصلی خود هستیم، باید از ظرفیت مشارکت شهروندان بهره بگیریم؛ تحقق این امر مستلزم برنامه‌ریزی است.

موحدیان، اعضای شورای اسلامی شهر را برخاسته از سطوح میانی جامعه دانست و افزود: دولت با حجم زیاد برنامه و نگرش از بالا به پایین خود، نمی‌تواند درک کاملی از همه مسائل داشته باشد و لذا در این عرصه‌ها، شوراهای شهر به عنوان پارلمان محلی نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی اظهارکرد: با تکیه بر همین رویکرد، اولین مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در دوره ششم به تعریف پروژه‌های زودبازده اختصاص یافت؛ پروژه‌هایی که با خواست و نیاز مردمی تعریف می‌شوند.

موحدیان با بیان اینکه در سال نخست، ۱۰ میلیارد تومان و در سال دوم، ۱۵ میلیارد تومان برای محلات هدف بازآفرینی و حاشیه شهر اعتبار تخصیص دادیم، گفت: تمام این پروژه‌ها با مشارکت مردمی تعریف و اجرایی می‌شوند؛ مهمترین رویکرد ما این است که در کنار محرومین و مستضعفین باشیم و خود را نسبت به این اصل متعهد می‌دانیم.

وی، تعاملات بین‌بخشی را سرلوحه اقدامات مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: موفقیت سایر دستگاه‌ها را موفقیت شورای اسلامی شهر می‌دانیم و بالعکس، موفقیت شورای اسلامی شهر نیز موفقیت سایر دستگاه‌هاست؛ راه تعامل را دوطرفه می‌دانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهی و حوزه علمیه در مدیریت شهری، تصریح کرد: یکی دیگر از سیاست‌های شاخص شورای ششم، مسجدمحوری است؛ فعالیت‌هایی چون مشارکت مردمی، حل اختلافات، شوراهای اجتماعی و … باید با مرکزیت مسجد فعال شوند و مسجد را به یک پایگاه اجتماعی تبدیل کنیم.

موحدیان از توجه مدیریت شهری به حوزه توس سخن گفت و ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در منطقه تاریخی توس و آرامگاه فردوسی حکیم صورت گرفته است؛ آرامگاه فردوسی پس از بارگاه منور رضوی، ظرفیت بسیار مناسبی برای گفتمان‌سازی بین‌المللی دارد چراکه در بین کشورهای همسایه، به دلیل زبان مشترک، همبستگی خوبی شاهدیم.

وی از دغدغه‌مندی شورای ششم نسبت به تحکیم بنیان خانواده گفت و تصریح کرد: مدیریت شهری در این حوزه خود را مکلف به عملی کردن منویات رهبری می‌داند و لذا در همین راستا، کمیسیون ویژه بانوان و خانواده را تشکیل دادیم؛ ردیف اعتباری خوبی نیز برای این حوزه درنظر گرفته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از تکلیف شهرداری برای ایجاد فضای ویژه بانوان در بوستان‌های با مساحت بیش از ۵ هکتار خبرداد و گفت: باید تلاش کنیم که خانواده‌ها و به ویژه بانوان و کودکان، در فضاهای مناسب امکان تفریح و نشاط داشته باشند.

موحدیان با اشاره به ایجاد مراکز کارآفرینی و اشتغال با بهره‌گیری از خیرین در حاشیه شهر، افزود: این اقدام، گام موثری در جهت توانمندسازی اقتصادی، به ویژه برای زنان سرپرست خانوار است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از گلایه‌‎های همیشگی شهروندان از شهرداری مربوط به اطاله زمانی در صدور پروانه و پایانکار ساختمانی است، اظهارکرد: این فرآیند را کاهش داده‌ایم و به دنبال تسریع هرچه بیشتر در این رویه پاسخگویی هستیم.

بخوانید:  آخرین مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن اعلام شد

موحدیان تسهیل دسترسی زائران و مجاوران به بارگاه منور رضوی را دیگر مساله مهم برای شورای شهر دانست و عنوان کرد: براساس همین دغدغه‌مندی، تاکید جدی به تکمیل فاز یک خط ۳ قطارشهری، حدفاصل پایانه مسافربری امام‌رضا(ع) تا میدان شهدا داریم که این امر امیدواریم در این دوره محقق شود.

وی با بیان اینکه احداث هر کیلومتر مترو بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که بسیار سنگین و سرسام‌آور است، گفت: درعین حال، توسعه ناوگان ریلی، از الزامات زندگی شهری است و برای آینده‌ای بهتر و کاهش آلودگی هوا در این مسیر گام برمی‌داریم؛ امیدواریم عملیات حفاری خطوط ۳ و ۴ مترو نیز به اتمام برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از اولویت‌بخشی شورای ششم به حاشیه شهر سخن گفت و افزود: تجلی این نگاه را در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد می‌توان مشاهده کرد؛ به نحوی که نیمی از بودجه شهرداری در این پهنه‌ها هزینه خواهد شد.

موحدیان اظهارکرد: توجه به حاشیه شهر ممکن است که منجر به گسترش حاشیه نشینی شود ولی باید توجه داشت که ساخت‌وساز و توسعه شهر برعهده افرادی است که عمدتا ساکنان همین مناطق هستند و لذا برماست که در مسیر بهبود و ارتقاء کیفیت زیست شهری در این پهنه‌ها اقدام کنیم و سرانه‌های خدماتی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به لزوم برخورداری ساخت‌وسازها در مشهد مقدس، از نمای اسلامی، گفت: نمای ساختمان‌های امروزی، تناسبی با این شهر مذهبی ندارند و لذا کارگروه سیما و منظر شهری را ایجاد کردیم تا بتوانیم در این خصوص، تصمیم‌گیری مقتضی داشته باشیم.

موحدیان در ادامه به حضور سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر در مشهد مقدس اشاره و تصریح کرد: آنچه مسلم بوده این است که به عنوان میزبان، باید خدمات‌رسانی مطلوبی به زوار رضوی داشته باشیم ولی این موضوع، مساله‌ای ملی است و دولت هم باید پای کار بیاید.

وی با بیان اینکه بارگاه منور رضوی به واسطه توسعه شهر به سمت غرب، امروز در حاشیه قرار گرفته، گفت: توسعه به شرق باید در دستورکار قرار گیرد تا مرکزیت حرم مطهر رضوی حفظ شود؛ در این زمینه، نیازمند کمک آستان قدس رضوی و استانداری هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه از توجه ویژه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به مسائل اجتماعی شهر گفت و افزود: در این موضوع، دستگاه‌های مختلفی مسئولیت دارند؛ در عین حال، قرارگاه اجتماعی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل دادیم تا با هم‌افزایی مضاعف بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.

موحدیان اظهارکرد: البته مردم هم در زمینه مقابله با آسیب‌‎های اجتماعی سهم دارند و این ماموریت را باید در قالب امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند.

مقابله با بیکاری، محور دیگر صحبت‌های موحدیان بود و گفت: ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری میسر است؛ در این شهر، ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری داریم که باید در این خصوص، بسترسازی شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌محوری خوب نیست ولی سرمایه‌گذاری ارزشمند است، گفت: سرمایه‌گذاری، منجر به اشتغال‌زایی می‌شودو

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از دغدغه‌‎مندی شورای شهر نسبت به ساخت مسکن گفت و اظهارکرد: مدیریت شهری مسئولیت مستقیمی در این خصوص ندارد ولی با پیگیری‌های صورت گرفته، عملیات اجرایی احداث ۴ هزار واحد مسکونی در شهرک شهید رجایی آغاز می‌شود؛ شرکتی نیز در این خصوص با مشارکت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده که ضمن ایجاد مسکن، می‌توان توسعه به شرق را محقق نمود.

موحدیان از توجه ویژه به نسل جوان و تلاش در جهت غنی‌سازی اوقات فراغت آنها خبرداد و گفت: کمیسیون ورزش و جوانان را براساس همین دغدغه‌مندی تشکیل دادیم؛ از سوی دیگر رویدادهای مختلفی نیز ویژه جوانان چون جام «برکت و کرامت» در ماه مبارک رمضان تعریف کردیم که با استقبال پرشوری همراه شد.

وی در پایان با بیان اینکه شهرداری، نهادی خدماتی است و در قبال خدماتی که می‌گیرد، باید هزینه‌هایی از شهروندان دریافت کند، اظهارکرد: شهرداری‌ها طبق قانون باید خودکفا باشند و از سوی دیگر درصدد هستیم که هزینه‌های اداره شهر را کاهش دهیم تا شهر گران اداره نشود.