فراهم سازی بستر اقتصاد مردم محور در دستور کار شورای ششم مشهد است
فراهم سازی بستر اقتصاد مردم محور در دستور کار شورای ششم مشهد است
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از مهم‌ترین محور بیانات رهبر معظم انقلاب، مردمی کردن اقتصاد و فراهم سازی بسترهای نقش‌آفرینی مردم در حوزه‌های اقتصادی است و این موضوع در دستور کار شورای ششم قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،اقتصاد مردم محور؛حسین حسامی اظهار کرد: مشهد به عنوان نگین انگشتری ایران اسلامی، مستلزم ارائه بهترین خدمات به زائران و مجاوران حضرت ثامن‌الحجج و تمهیدات مدبرانه بیش از پیش است. برای توسعه بهینه و بهنگام شهر مشهد و ارائه خدمات سرآمد، ضمن برنامه‌ریزی مناسب؛ تمهید منابع مالی و تجهیز اقتصاد پیشران مدیریت شهری، از اولویت‌های اساسی است.

وی افزود: با نگاهی به منابع مالی شهرداری، می‌توان دریافت که عمده منابع تا کنون، از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، از قبیل فروش زمین و ساختمان؛ واگذاری دارایی‌های مالی، از قبیل فروش اوراق و استقراض است. سایر درآمدها، همچون عوارض و جرائم تخلفات ساختمانی نیز بخش دیگر منابع شهرداری برای نگهداری و توسعه شهر است که عمده آن‌ها ناپایدار بوده و یا قابل توجه نیست. حال آنکه دارایی‌های سرمایه‌ای شهرداری رو به اتمام بوده و تبعات استحصال منابع از محل وام و اوراق نیز در سال‌های آتی گریبان‌گیر مدیریت شهری خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در اثر تکیه بیش از حد به منابع در دسترس همچون فروش زمین، استقراض و یا فروش پروانه و تراکم و این قبیل درآمدها؛ مؤسسات وابسته به شهرداری نیز به رشد اقتصادی شایان توجهی دست نیافته‌اند و سهم قابل توجهی در تأمین منابع شهرداری نداشته و از سایر منابع شهرداری استفاده می‌کنند.

حسامی بیان کرد: وضعیت موجود درآمدی و منابع شهرداری، آینده چندان موفقی را برای جهانشهر مذهبی مشهد رقم نخواهد زد و باید برای حل این مسئله راهکارهای عالمانه و مدبرانه پیش‌ گرفت.

بخوانید:  املاک و مستغلات بانک ها به مرز ۳۷ میلیون متر مربع رسید

وی گفت: با تدبر در منویات رهبر معظم انقلاب می‌توان دریافت که بهترین، دقیق‌ترین و راهگشاترین راهبردها و سیاست‌ها با نگاهی کلان، یکپارچه و تخصصی در پیام نوروزی ایشان به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ نسبت به موضوع اقتصادی ارائه شده و می‌توان علاوه بر عرصه‌های کلان و ملی، در عرصه مدیریت شهری نیز از آن‌ها استفاده کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین محور بیانات رهبر معظم انقلاب، مردمی کردن اقتصاد و فراهم سازی بسترهای نقش‌آفرینی مردم در حوزه های اقتصادی است.

حسامی خاطرنشان کرد: کلیدی‌ترین و بزرگ‌ترین ظرفیت اقتصادی شهر مشهد، حضور سالیانه بیش از ۳۰ میلیون زائر بارگاه منور رضوی است. نگاه ما برای خدمت به زائر، سودجویانه نیست. خاک پای زائران حضرت رضا علیه السلام، برکت زندگی مردم مشهد و شهر مشهد است؛ اما استفاده از این سرمایه عظیم، برای تحقق اقتصاد پایدار و تأمین منابع برای خدمت بیشتر به زائران و مجاوران آن حضرت ضروری است.

وی افزود: مداخله مثبت مدیریت‌شهری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری سلامت، مراکز و مجتمع‌های تجاری و تفریحی سرآمد منطقه، تولیدات فناورانه و تجاری‌سازی آن، فناوری‌های مالی و پرداخت، ارز دیجیتال شهری، مشارکت در زیرساخت‌های تکنولوژی مدیریت پسماند و تولید و تبدیل مواد، زیرساخت‌های ذخیره‌سازی داده و دیتا سنترهای شهری، پارک‌های نوآوری و بازارهای مالی شهری؛ علاوه بر اقتصاد زمین و ساختمان که عرصه های همیشگی سرمایه گذاری در مدیریت شهری است؛ با مشارکت بخش خصوصی و منابع مالی مردم، می تواند راهگشا باشد.