در شهرداری مشهد دیگر «امضاء طلایی» نداریم
در شهرداری مشهد دیگر «امضاء طلایی» نداریم
مجید دبیریان، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: خوشبختانه طرح‌های تفصیلی شهر مشهد مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارند و با این اتفاق مبارک، دیگر در شهرداری «امضاء طلایی» نداریم؛ ملاک عمل و پاسخگویی، صرفا طرح‌های تفصیلی خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،امضاء طلایی؛نشست پای حرف مردم، غلامحسین صاحبی، رئیس و حسین حسامی، عضو کمیته نظارتی شماره ۲ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس و همچنین مجید دبیریان، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در مسجد امیرالمومنین(ع) محله «کوی امیرالمومنین(ع)» برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، امام جماعت مسجد با بیان اینکه محله کوی امیرالمومنین(ع)، جزو محلات با قدمت شهر مشهد است، اظهارکرد: با وجود این قدمت، در این محدوده از کمبود سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی و … به شدت رنج می‌بریم.

عرض کم معابر، ضعف در شبکه ساماندهی آب‌های سطحی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ناایمن و کمبود اتوبوس دیگر مسائل مطرح شده از سوی شهروندان بود و گلایه‌هایی نیز نسبت به عدم اجرای طرح اگو و انتشار بوی بد نیز مطرح شد.

عابدین‌زاده، عضو شورای اجتماعی محله «امیرالمومنین(ع)» نیز با اشاره به ترافیک خیابان ۲۰ متری شهید صانع، گفت: این خیابان به معضلی برای ساکنان تبدیل شده که پیشنهاد می‌کنیم نسبت به یکطرفه شدن آن اقدام شود.

ایجاد مراکز فرهنگی و ورزشی در کنار ۶۰ مسجد

غلامحسین صاحبی، رئیس کمیته نظارتی شماره ۲ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این جلسه با اشاره به درخواست اهالی محل برای الحاق زمین مجاور مسجد به بنای مسجد، گفت: شورای ششم از این اقدام قطعا حمایت می‌کند و طرحی نیز با موضوع «مجموعه فرهنگی و ورزشی مجاور مسجد» در کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر به تصویب رسیده است.

وی افزود: براساس این طرح، مقرر خواهد شد که در ۶۰ مسجد سطح شهر، زمین مجاور آنها امکان داشته باشد، ۶۰ مجموعه فرهنگی و ورزشی احداث شود و در اختیار مسجد قرار گیرد؛ به نحوی که این بنا در ۴ طبقه شامل یک طبقه ویژه بانوان، یک طبقه ویژه آقایان و طبقات دیگر نیز برای فعالیت‌های فرهنگی و سالن مطالعه طراحی شود.

صاحبی تصریح کرد: این طرح پس از تصویب در کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر، به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارسال شده تا در جلسه علنی شورای شهر مطرح و به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: نگاه ما باید بر این محور باشد که مسجد را کانون تربیت نیروی انسانی قرار دهیم.

اثر منفی ساخت‌وسازهای غیرمجاز بر سرانه‌های شهری

حسین حسامی، نیز با اشاره به اینکه حدود یکسال از شکل‌گیری نشست‌های پای حرف مردم می‌گذرد، اظهارکرد: به واسطه این جلسات، می‌توان در ارتباط مستقیم با شهروندان، مسائل و مشکلات آنها را شنید و در جهت حل و فصل آنها اقدام نمود.

بخوانید:  افزایش شهروندان مشارکت کننده در طرح تفکیک زباله در مشهد

وی با اشاره به پروژه‌های زودبازده که جزو اولین مصوبات شورای ششم بوده، گفت: این رویکرد حمایتی نسبت به محلات کم‌برخوردار و حاشیه شهر، را در سال ۱۴۰۲ نیز استمرار بخشیدیم و اعتبار هر محله را ۵۰ درصد افزایش دادیم تا براساس خواست مردمی، پروژه‌های مختلف تا سقف ۱۵ میلیارد تومان تعریف شود.

حسامی در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاست‌ها شاخص شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، مسجدمحوری است، افزود: زمانی موفق خواهیم بود که اقدامات مدیریت شهری از مسجد مدیریت شود؛ در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز اتفاقات حاکمیتی، فراتر از امور فرهنگی و اجتماعی و …، با محوریت مساجد شکل می‌گرفت.

وی از پیگیری جدی برای ایجاد کانون‌ها و مراکز فرهنگی چندمنظوره در کنار مساجد خبرداد و تصریح کرد: این مجاورت با مسجد موجب می‌شود که مسجد مدیریت این مراکز را عهده‌دار شود.

حسامی درخصوص ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز گفت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز، معضلی است که تمام شهر را دربرگرفته ولی در برخی محلات و نقاط پررنگ‌تر است.

وی افزود: ساخت‌وساز غیرمجاز، تمام سرانه‌های شهری را تغییر می‌دهد و یکی از شاخص‌ترین معضلات ناشی از این ساخت‌وسازها، کمبود جای پارک و سرانه‌های خدماتی خواهد بود.

حسامی گفت: نظارت بر ساخت‌وسازها باید با قوت بیشتری دنبال شود البته بسیار خرسندیم که پس از ۱۷ سال، طرح‌های تفصیلی نهایی و آماده و ابلاغ هستند تا ملاک عمل پاسخگویی به شهروندان باشد.

حذف امضاء طلایی با ابلاغ طرح‌های تفصیلی

مجید دبیریان، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این نشست مردمی، ابتدا به رویکرد مسجدمحوری شورای ششم اشاره کرد و گفت: اولویت اصلی مدیریت شهری در این دوره، مسجد بوده و دغدغه‌مند ایجاد فضای فرهنگی در کنار مساجد هستیم.

وی همچنین اشاره‌ای هم به گلایه‌های مردمی درخصوص ساخت‎‌وسازهای غیرمجاز داشت و اظهارکرد: خوشبختانه طرح‌های تفصیلی شهر مشهد مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارند و با این اتفاق مبارک، دیگر در شهرداری «امضاء طلایی» نداریم؛ ملاک عمل و پاسخگویی، صرفا طرح‌های تفصیلی خواهند بود.