لزوم تهیه نظام‌نامه مطالعات شهرداری مشهد
لزوم تهیه نظام‌نامه مطالعات شهرداری مشهد
در مراسم تکریم و معارفه معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد مقدس اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به تشریح سیاست‌ها و رویکردهای خود در این حوزه از جمله تهیه نظام‌نامه مطالعات شهرداری مشهد پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،نظام‌نامه مطالعات شهرداری مشهد؛ مراسم تکریم و معارفه معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مقدس با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برگزار شد.

سید ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این مراسم با بیان اینکه معاونت برنامه‌ریزی در حوز‌ه‌هایی چون ارائه برنامه میان‌مدت شهرداری، اصلاح بودجه و همچنین تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ اقدامات لازم را انجام داده، اظهارکرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید مدنظر قرار گیرد، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله است که باید روی آن متمرکز شد.

وی در ادامه با بیان اینکه مهمترین سرمایه‌ هر مجموعه‌ای، سرمایه انسانی آن سازمان است، گفت: شهرداری مشهد مقدس با حدود ۳۰ هزار نفر نیرو، از ظرفیت بسیار بالایی در فضای کلان شهری برخوردار است.

علیزاده اشاره‌ای هم به بحث تبدیل وضعیت قرارداد کارکنان داشت و افزود: این تبدیل وضع‌ها باید ساختارمند شود؛ موضوع دیگر تبدیل وضعیت ایثارگران بوده که باید با سرعت بیشتری دنبال شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: درخصوص تبدیل وضعیت ایثارگران باید با آنها گفتگو داشته باشیم و اگر هم در این مسیر معذوریتی داریم، برخورد اقناعی داشته باشیم تا موجب ایجاد فاصله نشود.

علیزاده با بیان اینکه در بحث تشکیلات و ساختار، چالش‌های زیادی در پیش راه است که باید توجه جدی به آن شود، گفت: سازمان‌ها، مناطق و ستاد نیازهای زیادی دارند و باید به سمت چابک‌سازی ستاد گام برداریم تا مناطق و سازمان‌ها و … با قوت بیشتری پشتیبانی شوند؛ نیروهای نظارتی نباید از نیروهای اجرایی بیشتر شوند و تفویض امور را در دستورکار قرار دهیم.

وی درخصوص آمار و پژوهش هم اظهارکرد: زیربنا هر تصمیم و برنامه‌ریزی، برخورداری از آمار صحیح و به موقع است تا از این آمار بتوانیم استفاده صحیح داشته باشیم.

علیزاده همچنین با بیان اینکه سازوکار حوزه مطالعات در فضای کلان شهری دچار آشفتگی است، گفت: موازی‌کاری که امروز شاهد هستیم باید ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردها و سیاست‌‎های شورای ششم، توجه به حاشیه شهر و شیب توسعه و خدمات به این سمت است، افزود: تحقق این مهم مستلزم برخورداری از مطالات در فضای کلان شهری است، در این حوزه آنچنان که باید قوی نیستیم و در زمان تعریف پروژه شاخص دست پُری نداریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از اعضای شورای ششم، برخاسته از بدنه شهرداری هستند و همین موضوع انتظار و توقع مردم و کارکنان را بالا برده است؛ اقدامات سازنده‌ای صورت گرفته ولی انتظارات برآورده نشده است.

بخوانید:  سازوکار فعالیت بازارهای میادین شهرداری مشهد نیازمند بازنگری است

عزم جدی برای تهیه نظام‌نامه مطالعات شهرداری مشهد

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این جلسه از معاون برنامه‌ریزی خواست تا مجدانه نظام‌نامه مطالعات را پیگیری کند و گفت: مهمترین اشکال کنونی شهرداری، فقدان مطالعات است.

وی افزود: همین فقدان نظام‌نامه، راه پروژه‌های عمرانی را بسته است و تکلیف مشخصی در این خصوص نداریم و باید برطرف شود.

دستیابی به اهداف با توجه به منابع انسانی

مهدی ناصحی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس هم با بیان اینکه حوزه برنامه‌ریزی، مغز متفکر هر سازمان است، اظهارکرد: چنین حوزه‌ای در شهرداری که یک ابرسازمان پیچیده است، وظیفه بسیار سنگین‌تر و سخت‌تر و راهبردی‌تری محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به منابع انسانی، گفت: توجه به منابع انسانی و تلاش در جهت توسعه و پیشرفت آنها، منجر به دستیابی اهداف کلان دوره ششم مدیریت شهری می‌شود؛ مسائلی چون حقوق، دستمزد، مزایا و رفاهیات و … باید مدنظر قرار گیرد.

ناصحی افزود: باید توجه داشت که برخورد سُلب با مقررات، گاه نه تنها کمک‌کننده نیست، بلکه باعث هدررفت منابع از جمله سرمایه انسانی می‌شود.

شهرداری مشهد از منابع انسانی قوی برخوردار است

فاطمه سلیمی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از اقدامات شاخص معاونت برنامه‌ریزی شهرداری، تعریف کلان‌پروژه‌هایی است که مدنظر شورای شهر است، اظهارکرد: پروژه‌هایی باید تعریف کرد که در پایان دوره بتوانیم رضایتمندی را بیش از پیش ایجاد کنیم و به یادگار بماند.

وی با بیان اینکه برای تحقق این مهم نیازمند منابع انسانی هستیم، گفت: باید در جهت ارتقاء قراردادهای نیروهای شهرداری و رفاهیات آنها تلاش کنیم.

سلیمی افزود: منابع انسانی شهرداری منابع انسانی بسیار قوی هستند و همین توانایی است که امروز در بسیاری از انتصابات شهردار شاهد بهره‌گیری از نیروهای توانمند درون شهرداری هستیم که شایسته تقدیر است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: برای پیشبرد اهداف، نیازمند همراهی و همدلی همکاران شهرداری هستیم و این مهم باید مدنظر قرار گیرد.