۷۰ درصد رای قلع بنا در مشهد متعلق به حاشیه شهر است
۷۰ درصد رای قلع بنا در مشهد متعلق به حاشیه شهر است
رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در مشهد بیش از 35 هزار رای قلع بنا داریم که بیش از 70 درصد آنها مربوط به حاشیه شهر بوده که ریشه آن نیز ضعف طرح‌های شهری است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،رای قلع بنا در مشهد؛ غلامحسین صاحبی در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس که با حضور معاون دادستان و سرپرست ناحیه ۷ دادستانی، معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی، رئیس سازمان نظام مهندسی، معاونان و مدیران شهرداری مشهد و جمعی از فعالان حوزه صنعت ساختمان برگزار شد، اظهارکرد: بیش از ۳۵ هزار رای قلع بنا در مشهد داریم که بیش از ۷۰ درصد آنها مربوط به حاشیه شهر مشهد است.

وی افزود: این آمار بالا را به دو دلیل عمده شاهد هستیم؛ نخست عدم تعیین‌تکلیف طرح‌های تفصیلی و دیگری عدم توجه به نیازهای ساکنان و مردم در فرآیند تهیه این طرح‌ها.

صاحبی گفت: زمانی که حداکثر تراکم مجاز برای پلاک‌ها، ۲ طبقه تعریف شده، طبیعی است که مالکان برای تامین نیازهای خود و خانواده، مجبور به تخلف می‌شود؛ در چنین مواقعی یا رای قلع برای آنها صادر می‌شود و یا جریمه‌های سنگین مالی.

۳۵ هزار رای قلع بنا در مشهد

رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: کارگری که در مضیقه مالی است، گاه ۹۰۰ میلیون تومان برای تخلفات ساختمانی جریمه می‌شود؛ این جریمه به مراتب سنگین‌تر و تلخ‌تر از رای قلع بنا در مشهد برای چنین فردی است.

بخوانید:  شناسایی ثروت‌های پنهان شهر مشهد، از الزامات مدیریت شهری است

صاحبی با تاکید بر اینکه طرح‌های تفصیلی باید ساخت‌وساز برای مردم را اقتصادی کند و نیازهای خانواده را درنظر بگیرد، گفت: در حوزه شمال و شمال‌شرق مشهد، حاشیه شهر تا چه پهنه‌ای باید رشد کند؟ این اراضی نیازمند تعیین تکلیف بوده و با احداث جاده گاز و کشف به دنبال مانع از گسترش این پهنه‌ها هستیم.

وی تعیین تکلیف مناطق منفصلی شهری را یکی دیگر از ضرورت‌های حوزه شهرسازی دانست و افزود: حدفاصل مناطق منفصل شهری تا شهر، روستاهای متعددی را شاهد هستیم که جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند و همین روستاها بزرگترین حاشیه شهر را برای ما ایجاد می‌کنند.

صاحبی اظهارکرد: تعیین‌تکلیف مناطق منفصل شهری، آسیب‌های شهری را کاهش می‌دهد؛ شرایط کنونی موجب دوگانگی شده و چندصد هکتار را به حاشیه شهر مشهد اضافه می‌کند که درحال حاضر به صورت روستایی مدیریت می‌شود.