مبلمان هوشمند شهری و تکامل شهرها
مبلمان هوشمند شهری و تکامل شهرها
نرم‌افزارها همواره زندگی بشر را تسهیل کرده و رضایت شهروندی را در پی داشته است؛ مبلمان هوشمند خیابانی مانند نرم‌افزارهایی عمل می‌کند که از زمان پیدایش خود، تحولات زیادی در زندگی شهری به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،مبلمان هوشمند شهری؛تصور کنید که به هنگام ازدحام خیابان‌ها در ایام تعطیلات، نرم‌افزاری که روی گوشی خود نصب کرده‌اید، شما را از خلوت‌ترین مسیر ممکن به مقصد مورد نظر می‌رساند یا زمان مناسب برای خرید از فروشگاه‌های سراسر شهر را به شما معرفی می‌کند.

بدون شک، دسترسی به اطلاعات چنین نرم‌افزاری از طریق شبکه دیجیتالی گسترده‌ای متشکل از ابزارهای اینترنت اشیا، فروشگاه‌هایی با قابلیت اتصال به اینترنت و حجم بزرگی از داده‌هایی که در زمان واقعی پردازش شده، امکان‌پذیر است.

امروزه، مبلمان هوشمند، زیرساخت‌های اینترنت اشیا و رویکردهای پایدار از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری به حساب می‌آید؛ چراکه توسعه آن‌ها می‌تواند تحولات مثبت زیادی را برای مناطق و سکونتگاه‌ها در پی داشته باشد.

افراد در زیباسازی منازل خود، تمام جنبه‌های مهم را مورد توجه قرار می‌دهند تا همه ابعاد زیبایی و رفاه را برای خود به ارمغان آورند. طی دهه اخیر، خانه‌های مسکونی و سازه‌های عمومی شهری به طور قابل توجهی هوشمند شده و زندگی را برای بشر امروز به طور قابل توجهی، خوشایندتر و راحت‌تر از قبل کرده است.

پس جای تعجب نیست که مدیران اغلب نقاط دنیا برای اتخاذ رویکردهای هوشمند و بهره‌گیری از فناوری به رقابت با یکدیگر بپردازند تا رفاه را در سطح شهرها نیز برای ساکنان به ارمغان آورند.

مبلمان هوشمند شهری و تکامل شهرها

شهرها نیز مانند منازل مسکونی نیازمند توسعه و زیباسازی است که بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند می‌تواند به بهترین شکل ممکن، این هدف را تحقق ببخشد. در این میان، هوشمندسازی شهری و به‌ویژه مبلمان خیابانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا علاوه بر زیباسازی شهرها، به حل بسیاری از بحران‌های دیگر نیز کمک می‌کند.

در نهایت، بهره‌گیری از خدمات دیجیتالی می‌تواند در کاهش هزینه‌های شهری و آسیب به محیط زیست بسیار اثربخش باشد که مورد دوم به سهم خود در افزایش رفاه جسمی و روانی شهرنشینان نقش مهمی ایفا می‌کند.

مبلمان هوشمند شهری چیست؟

تمام وسایلی که در فضاهای عمومی نصب می‌شود، زیبایی را برای شهر به ارمغان می‌آورد و راحتی را برای شهرنشینان در پی دارد، در لیست مبلمان شهری قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین مبلمان شهری می‌توان به نیمکت‌ها، موانع ترافیکی، بیلبوردها، صندوق‌های پستی، سیستم‌های روشنایی خیابانی، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تابلوهای رانندگی، ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های مترو، سرویس‌های بهداشتی عمومی، آب‌نماها، مجسمه‌ها و حتی سطل زباله‌ها اشاره کرد که اگر از سنسورهای دیجیتالی در آن‌ها نیز بهره گرفته شود، به عنوان مبلمان هوشمند شهری شناخته می‌شود.

هوشمندسازی مبلمان شهری به کارآمدی بیشتر آن‌ها و در نتیجه، بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان، کاهش هزینه‌های شهری و حفظ محیط زیست کمک زیادی می‌کند. در ادامه به عملکرد بعضی از مبلمان هوشمند شهری پرداخته می‌شود.\

مبلمان هوشمند شهری و تکامل شهرها

صرفه‌جویی در زمان از طریق مدیریت هوشمند شهری

حدود یک دهه پیش، رفتگران شهرداری با کامیون‌های خود در ساعات مشخصی از شبانه‌روز به جمع‌آوری زباله‌ها می‌پرداختند تا از سرریز شدن آن‌ها در فضاهای عمومی و در نتیجه آلوده شدن شهر خودداری کنند.

کارگران شهرداری در بسیاری از موارد با سطل‌های خالی از زباله یا به صورت نیمه‌پر مواجه می‌شدند و این در حالی بود که با وجود حضور به موقع آن‌ها در پارک‌ها و مراکز تفریحی شلوغ، همیشه زباله‌ها از سطل‌ها سرازیر می‌شد. در واقع، بی‌خبر بودن این افراد از زمان پر شدن کانتینرها، منجر به بالا رفتن هزینه‌های شهری در راستای اقدامات مربوط به تخلیه سطل‌ها یا سرریز شدن آن‌ها را در پی داشت تا اینکه، سطل‌های هوشمند طراحی شد و به اغلب مشکلات در این زمینه پایان داد.

بخوانید:  محاسبه مقاومت تیرآهن چگونه انجام میشود؟

سطل‌های زباله هوشمند به سنسورهایی دیجیتالی مجهز است که زمان دقیق پر شدن آن‌ها را، قبل از سرریز شدن به مرکز پردازش داده‌ها اطلاع می‌دهد و در نتیجه، رفتگران شهرداری به موقع برای تخلیه هر کانتینر در محل ظهور پیدا می‌کنند. این کار نه‌تنها به کاهش هزینه‌های ناشی از رفت‌وآمد وسایل نقلیه مربوطه کمک زیادی می‌کند بلکه در پاکیزگی دائمی تمام مناطق سهیم بوده است.

امروزه اغلب شهرهای فرانسه، آلمان و بریتانیا و بعضی از شهرهای ایالات متحده آمریکا به سطل‌های زباله هوشمند مجهز است و همین امر، کارآمدی مدیریت زباله را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

مبلمان هوشمند شهری و تکامل شهرها

ایستگاه‌های هوشمند وسایل نقلیه عمومی

انتظار برای رسیدن وسایل نقلیه عمومی امروز بسیار متفاوت با فرآیند آن در حدود ۱۵ سال گذشته است. در گذشته و با نبودن تجهیزات هوشمند نظیر تلفن همراه و تبلت، دسترسی به اینترنت در مکان‌های عمومی غیرممکن بود که همین امر، اتلاف زمان زیادی را برای ساکنان شهری، در حال انتظار برای رسیدن وسایل نقلیه عمومی در پی داشت.

طی چند سال اخیر، توسعه هوشمند شهری، ایستگاه‌های اتوبوس را نیز پوشش داده و به تسهیل رفت‌وآمد شهروندان و کاهش اتلاف زمان انتظار برای آن‌ها منجر شده است. در این راستا، فناوری هوشمند امکان تعیین دقیق زمان انتظار در هر ایستگاه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ضمن این‌که امکان پرداخت اینترنتی هزینه استفاده از این وسایل و حتی آگاهی از میزان آلودگی هوا و صوتی در هر ایستگاه را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

مدیران سنگاپور در هوشمندسازی ایستگاه‌های اتوبوس گام را فراتر نهاده‌اند و ایستگاه‌هایی در سراسر شهر نصب کرده‌اند که علاوه بر سایر خدمات هوشمند، از اینترنت پرسرعت رایگان نیز برخوردار است و همین ویژگی، انتظار رسیدن وسایل نقلیه عمومی را برای کاربران لذت‌بخش کرده است.

هوشمندسازی ترافیک

مدیران کپنهاگ، پایتخت دانمارک، مدعی شده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن را در مقایسه با نرخ آن در سال ۲۰۱۱، به میزان ۲۵ هزار تن کاهش خواهند داد.

تحقق این هدف از طریق طرح سیستم حمل‌ونقل هوشمند امکان‌پذیر خواهد شد که در آن، سنسورهای موجود در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نصب شده در تقاطع‌های پرخطر، ترافیک را از طریق برتری بخشیدن به دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و وسایل حمل‌ونقل عمومی بر کاربران خودروهای شخصی در زمان واقعی مورد نظارت قرار می‌دهد.

مدیران پایتخت دانمارک پیش‌بینی کرده‌اند که پس از پیاده‌سازی این طرح، زمان سفر برای دوچرخه‌سواران حدود ۱۰ درصد و برای وسایل حمل‌ونقل عمومی تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. در این صورت، احتمال افزایش سفرهای داخل شهری از طریق دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و وسایل نقلیه عمومی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت که در نتیجه آن، انتشار گازهای آلاینده تا سال ۲۰۲۵ به حداقل خواهد رسید. کد خبر

  • منبع خبر : ایمنا