نمای سبز ساختمان در وین با هدف مبارزه با آلودگی هوا
نمای سبز ساختمان در وین با هدف مبارزه با آلودگی هوا
شهرداری وین با هدف ایجاد مناظر شهری خنک‌تر، به دام انداختن CO2 و تنوع زیستی برای مبارزه با تغییرات آب و هوا، اجرای یک ابتکار برای نصب فضاهای سبز کوچک در نما، سقف و حیاط ساختمان‌ها و ایجاد نمای سبز ساختمان را در پیش گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،نمای سبز ساختمان؛یکی از مزایای بزرگ وجود فضای سبز در نما این است که منطقه را به میزان قابل توجهی خنک‌تر می‌کند و از تشکیل جزایر گرمایی جلوگیری می‌کند. نماها، بخش‌هایی از مناظر شهری هستند که دمای بالاتری نسبت به مناطق دیگر شهر دارند، زیرا ساختمان‌ها و جاده‌ها گرمای خورشید را بیشتر از عناصر طبیعی، مانند درختان و آب، جذب می‌کنند و دوباره گرمای ساطع شده را به بخش بیرونی ساختمان‌ها که همان «نما» است، منتشر می‌کند.

هدف از ایجاد نمای سبز ساختمان

شهر وین، بودجه‌ای را برای نصب تأسیسات سبز و مشاوره در مورد اینکه چه نوع فضای سبزی برای ساختمان مناسب است و همچنین نحوه حفظ و نگهداری آن‌ها در نظر گرفته است. شهرداری بام‌های سبز را تا ۲۰ هزار یورو، سبز کردن نمای کنار خیابان را تا ۵۲۰۰ یورو و سبزسازی حیاط را تا ۳۲۰۰ یورو تأمین مالی می‌کند. پیش‌نیازهای تأمین مالی سبزسازی، شامل رضایت مالکان و برآورد هزینه است.

تعداد زیادی گزینه متفاوت برای سبزسازی ساختمان‌ها و ایجاد نمای سبز ساختمان بسته به شرایط آن‌ها وجود دارد و مالکان می‌توانند با مشاوره کارشناسان، روش مناسب را پیدا کنند.

نمای سبز ساختمان

در مناطق شهری متراکم، نماهای سبز می‌توانند مزایای عمده‌ای برای خرداقلیم‌ها داشته باشد؛ این فضاهای سبز، هوا را خنک می‌کند و زیستگاه و منبع مناسب غذا را برای حشرات و پرندگان فراهم می‌کند.

بخوانید:  معرفی کتاب شهرها و سایبان ها: درختان در شهرهای هندوستان

ویستریا و گیاهان انگور وحشی محل لانه‌سازی پرندگان است و زنبورهای وحشی و پروانه‌ها در پاییز، پیچک‌های پاییزی را برای زندگی انتخاب می‌کنند. این اقدام سبزسازی یک مزیت برای تنوع زیستی در شهر و همچنین برای ساکنان است که می‌توانند حیات کوچک وحش ایجاد شده در این نماهای سبز را مشاهده کنند.

یورگن چرنوخرسکی، عضو شورای شهر در امور آب و هوا در این رابطه گفته است: «ایجاد نمای سبز ساختمان فقط ایجاد یک منظره زیبا نیست، بلکه اقدامی مؤثر در برابر گرمای بیش از حد شهر وین در تابستان است. گیاهان دارای اثر عایق هستند و گرد و غبار و CO2 را به دام می‌اندازد.»

  • منبع خبر : صمنا