معرفی کتاب از باهاوس تا خانه های ما
معرفی کتاب از باهاوس تا خانه های ما
کتاب از باهاوس تا خانه های ما (From Bauhaus to Our House) به قلم تام وولف (Tom Wolfe) و با ترجمه ی احسان حنیف در ۱۳۶ صفحه و توسط انتشارات فکرنو چاپ و منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،کتاب از باهاوس تا خانه های ما؛اگر تاریخ نظری معماری مدرن را بررسی کنیم، می‌ توانیم برایش خط سیر جغرافیایی ترسیم کنیم که از اروپای مرکزی و به‌ خصوص آلمان شروع شده است، بعد به ایالات‌ متحده آمریکا رفته است و از آنجا به سایر نقاط جهان پخش می‌ شود. محدوده ی زمانی این تاریخ نظری هم از سال‌ های گذار به قرن بیستم آغاز می‌ شود. این سال‌ ها در کلِ تاریخ بشری هم سال‌ های مهمی محسوب می‌ شوند، زیرا با تحولاتی بی‌ سابقه همراه شدند؛ آنقدر بی‌ سابقه که کمتر خط فکری، توانایی نظریه‌ پردازی در موردشان را داشت.

درباره کتاب از باهاوس تا خانه های ما

معرفی کتاب از باهاوس تا خانه های ما
کتاب از باهاوس تا خانه های ما
معرفی کتاب از باهاوس تا خانه های ما

با این‌ حال زمین اندیشه ی آلمانی به‌ واسطه ی پیشینه ی خارق‌ العاده‌ خود در فلسفه به چنان حاصل‌ خیزی رسیده بود که بتواند خود را با این تحولات همراه کند. نمود بارز این همراهی‌ ها را می‌ توان در «مکتب انتقادی فرانکفورت» مشاهده کرد؛ مکتبی که تفکرات چپش در حوزه‌ های دیگر بسیاری بسط پیدا کردند. یکی از این حوزه‌ ها معماری و یکی از کانون‌ های این اثرگذاری (شاید غیرمستقیم) مدرسه ی باوهاوس بود. در آن سال‌ ها باوهاوس با این پشتوانه ی فکری سعی می‌ کرد میان حوزه ی نظری و عملی پل بزند و در این مسیر توانسته بود در جنبش‌ های مدرن اروپای مرکزی نقشی محوری ایفا کند.

با این‌ وجود جنگ و حضور نازی‌ ها باعث شد این جریان در آلمان ناتمام باقی‌ مانده و بسیاری از هنرمندان باوهاوسی در کنار دیگر متفکران آلمانی، عازم کوچی اجباری به سمت ایالات‌ متحده آمریکا شوند. حضور این متفکران و هنرمندان اروپایی در آمریکا در کنار منابع نامحدود و امکانات بسیار این کشورِ جوان، باعث آزاد شدن نیروی شد که تا دهه‌ ها بر جهان فکری-هنری بشر حاکم باقی ماند؛ نیرویی که می‌ توان آن را مدرنیسم دانست.

بخوانید:  معرفی کتاب: معماری منبع باز

با این حال آزاد شدن این نیروی مدرن فارغ از عیب و کاستی هم نبود. تام وولف در این اثر مشهور و اثرگذار خود، به عنوان آمریکایی که شاهد همه ی این اتفاقات بوده است، یکی از اولین نقدهای صریح و برنده ی تاریخ نظری معماری را بر تفکر مدرن به رشته تحریر درآورده است.

تام وولف که بیشتر به دلیل نوآوری‌ های خود در عرصه ی روزنامه‌ نگاری و زبان‌ آوری شناخته می‌ شد، در اینجا با زبانی پر نیش‌ و کنایه و با چشمانی تیزبین به کمک روایت سفر معماری مدرن به آمریکا، همه آنچه چند دهه بعدتر دنیای معماری متوجه آن می‌ شود را گوشزد کرده است و به شکلی کنایی به عنوان یک آمریکایی استعمارزده پرچم مبارزه با مدرنیسم را در دست می‌ گیرد…

معرفی کتاب از باهاوس تا خانه های ما

اما در توضیح پیرامون کتاب از باهاوس تا خانه های ما در ویسایت آمازون نیز اینچنین آمده است:

After critiquing―and infuriating―the art world with The Painted Word, award-winning author Tom Wolfe shared his less than favorable thoughts about modern architecture in From Bauhaus to Our Haus.

In this examination of the strange saga of twentieth century architecture, Wolfe takes such European architects as Ludwig Mies van der Rohe, Le Corbusier, and Bauhaus art school founder Walter Gropius to task for their glass and steel box designed buildings that have influenced―and infected―America’s cities.

  • منبع خبر : آبگینه