اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه بانوان مشهد
اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه بانوان مشهد
رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهرمشهد گفت: در سال جاری بالغ به 80 میلیارد تومان اعتبار به صورت اختصاصی برای فعالیت‌های حوزه بانوان مشهد در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،بانوان مشهد؛فاطمه سلیمی پیرامون مجموعه اقدامات کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد اظهار کرد: اولین اقدام کمیسیون بانوان و خانواده مربوط به ویژه برنامه‌های روز زن بود که در آن روز، حمل‌و‌نقل عمومی برای بانوان شهر مشهد رایگان شد؛ امیدواریم این اتفاق به عنوان اقدامی مثبت، ماندگار و ادامه‌دار شود.

وی افزود: همچنین به مناسبت روز زن، برای اولین بار خدمات تخصصی به بانوان از جمله غربالگری در مجموعه شهرداری و پرسنل ارائه و هدایایی به کارگران فضای سبز اختصاص پیدا کرد، در این راستا تلاش شد خدمات تا رده کارگری ادامه یابد؛ در کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر این نگاه وجود دارد که کارهای بنیادین در حوزه بانوان مشهد صورت پذیرد.

سلیمی با اشاره به دوچرخه سواری بانوان مشهد در بوستان‌ها بیان کرد: یکی از معضلاتی که بانوان مشهد در دوره گذشته با آن مواجه بودند، فقدان دوچرخه و فضای مناسب برای دوچرخه سواری در پارک‌های بانوان بود که در ادامه فعالیت‌ها، بسترها جهت بهره‌مندی بانوان فراهم گردید.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی مشهد مقدس ادامه داد: برای نخستین بار، برش بودجه بانوان مشهد در شهرداری مشهد رقم خورد؛ همچنین در تباصر بودجه پیشنهاد شده است که اولین مرکز اقامتی، تجاری و تفریحی ویژه بانوان با اولویت منطقه ثامن از طریق بخش خصوصی ایجاد شود، از این رو به شهرداری اجازه دادیم تا در این مورد با سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد مذاکره شود.

وی گفت: از سرمایه گذارهای مختلف دعوت به عمل می‌آید که در این پروژه با اولویت منطقه ثامن مشارکت کنند تا بتوانیم فضایی برای رفاه حال بانوان زائر فراهم آوریم.

سلیمی ادامه داد: همچنین برای نخستین بار در راستای حمایت از تشکل‌های بانوان مشهد، ۳۰ درصد از ردیف بودجه حمایت از تشکل‌ها را به فعالیت تشکل‌های بانوان اختصاص دادیم که موجب قوت گرفتن اقدامات حوزه زنان و خانواده می‌شود.

توسعه فضای سبز به نفع بانوان مشهد

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی مشهد مقدس با تاکید بر مصوبه شورای شهر در مورد اختصاص بخش بانوان مشهد در بوستان‌های بالای پنج هکتار، گفت: ایجاد فضای ویژه بانوان در بوستان‌های بالای پنج هکتار مشهد در دستور کار قرار گرفته است؛ تحقق این مهم از گذشته در برخی بوستان‌ها همچون ملت صورت پذیرفته و در برخی بوستان‌های سطح شهر طی سال جاری اجرایی می‌گردد.

وی ادامه داد: این مصوبه به سمت اجرایی شدن در حرکت بوده و برای تحقق آن، بودجه‌ای در نظر گرفته شده است تا بتوانیم موجبات توسعه فضای سبز برای بانوان را محقق سازیم.

سلیمی با اشاره به احداث پارک مادر و کودک در منطقه ۱۱ شهری، گفت: با توجه به اینکه در حاشیه شهر سرانه فرزندآوری زیاد بوده و لزوم ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی ویژه بانوان در این مناطق مورد نظر واقع شده است، مطالعه و امکان سنجی احداث پارک مادر و کودک برای حاشیه شهر را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم عدالت اجتماعی را در فراهم نمودن زیرساختهای ورزشی و رفاهی بانوان و خانواده فراهم آوریم.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی مشهد مقدس پیرامون سهم بانوان مشهد از بودجه شهر مشهد، بیان کرد: شهرداری متولی اقدامات و فعالیت‌های عام و عمرانی است که شامل ارائه خدمات به بانوان و آقایان می‌شود و بخش زیادی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد، ولی در سال جاری بالغ به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت اختصاصی برای فعالیت‌های حوزه بانوان در نظر گرفته شده است؛ این در عین حالی است که این مبلغ تا پیش از اصلاح بودجه بوده و امکان تغییر در رقم اعتباری پیشرفت پروژه‌ها وجود دارد.

وی تاکید کرد: با حمایت و همراهی مجموعه مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های خدمت رسان در سطح شهر، می‌بایست فضاهای شهری را برای بانوان گسترش داد؛ به طور مثال پارک مادر و کودک بستر مناسبی را فراهم کرده است که علاوه بر تجربه خوب ورزشی و تفریحی، به مادر و فرزند حس امنیت را القا می‌کند

بخوانید:  مشروح مصوبات سی‌وپنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

از اعتبار ۴ میلیاردی برای مناسب سازی و تجهیز بخش بانوان بوستان بسیج تا احیا زمین چمن بوستان ملت

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی مشهد مقدس افزود: در راستای مناسب سازی و تجهیز بخش بانوان بوستان بسیج واقع در منطقه چهار شهری، بودجه چهار میلیاردی در نظر گرفته‌ایم؛ بر این عقیده‌ایم که در پارک‌های بالای پنج هکتار، بخشی را به بانوان اختصاص دهیم تا بتوانیم در فضای فراهم آمده، طراحی مناسب داشته و جانمایی وسایل ورزشی و رفاهی در نظر گرفته شود.

سلیمی تصریح کرد: ۱۶ پارک بالای پنج هکتار در مشهد داریم که از پراکندگی جغرافیایی مطلوبی در سطح شهر برخوردار است؛ در بودجه سال جاری، مبلغی برای احیا زمین چمن بوستان ملت در نظر گرفته شده است تا بانوان نیز بتوانند از فضای فراهم آمده برای فوتبال بانوان بهره بگیریم.

وی اذعان کرد: بایستی از فضاهای ورزشی که برای بانوان در نظر گرفته می‌شود، فضایی را به موتور سواری، فوتبال و صخره نوردی اختصاص داد تا متناسب با نیاز دختران شهر ما باشد و آن‌ها بتوانند نیازها و هیجانات خود را در مکانی امن، مرتفع سازند.

سلیمی اذعان کرد: ایجاد بخش بانوان بوستان کوهسنگی یکی از موارد در دست اقدام است؛ برای ایجاد پارک بایستی مرحله طراحی و احداث را پشت سر بگذاریم، خوشبختانه طراحی بخش بانوان بوستان کوهسنگی صورت پذیرفته و امیدواریم در سال جاری به مرحله اجرا برسد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی مشهد مقدس با اشاره به اینکه تردد با مینی‌بوس و ون‌های یک در، از دغدغه‌های بانوان بوده است، گفت: در راستای رفاه حال بانوان و ایجاد امنیت، بنا شده است که در خریدهای جدید مینی‌بوس و ون توسط مجموعه مدیریت شهری، ناوگان‌هایی تهیه گردد که دارای دو در هستند و موجب تردد راحت بانوان می‌شود.

مشهد در نگاه رئیس جمهور و معاون امور بانوان رئیس جمهور ویژه و ملی در نظر گرفته شود

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور و معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهور به مشهد، گفت: در این سفر بازدیدهایی از مراکز و زیرساخت‌های حوزه بانوان و مراکز رفع آسیب‌های اجتماعی بانوان صورت پذیرفت؛ همچنین با ارسال نامه مستقیمی به رئیس جمهور، پیرامون محاسبه حق بیمه و ارتباط آن با تعداد فرزند، حمایت و ساماندهی زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست و نگاه ویژه به بحث کارآفرینی در مشهد، مواردی جهت پیگیری و مطالبه مطرح گردید.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی مشهد مقدس تصریح کرد: مشهد شهری ملی و جهانی است، از این رو بایستی برای حاشیه شهر و مقوله زیارت، اعتبار ویژه‌ای در ردیف بودجه در نظر گرفته شود.

سلیمی با تاکید بر اینکه با پیگیری فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مبلغی برای بودجه حاشیه شهر مصوب شد که بایستی از ظرفیت فراهم آمده به بهترین نحو بهره گرفت؛ در نوروز سال جاری مشهد پذیرای قریب به ۷ میلیون زائر بود و خدمات شهری در اختیار آن‌ها قرار گرفت؛ امیدواریم زائر پذیری مشهد و خدماتی که سالانه به ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی ارائه می‌گردد نیز در مسئله بودجه و اعتبارات، مورد نظر واقع شود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی مشهد مقدس با تاکید بر اینکه فضای سبز در حاشیه شهر از جمله نکات مورد تاکید است، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در حاشیه شهر با آن مواجهیم، مسئله تملک زمین است؛ در بودجه سال جاری به تملک زمین با اولویت پروژه‌های حاشیه شهر تاکید شد تا بتوانیم در این راستا با آزاد سازی اراضی، فضای سبز ایجاد کنیم.