آشنایی با انواع لوله ساختمانی
آشنایی با انواع لوله ساختمانی

لوله ها جزء سازه هایی هستند که برای نگهداری و انتقال مواد و سایر مایعات به کار گرفته می شوند.در ادامه با انواع لوله ساختمانی آشنا خواهید شد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،انواع لوله ساختمانی؛ لوله‌ها با مواد اولیه متفاوت و ضخامت‌های مختلف در بازارهای داخلی به فروش می‌رسند. معمولاً برای ساخت لوله‌ها و به کار بردن آن‌ها در صنایع مختلف از موادی مثل فولاد، آهن، پلیمر، شیشه و سایر ترکیبات سنتز شده کمک گرفته می‌شود و با توجه به نحوه اتصال و جنس لوله‌ها می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلفی جای‌داد.

انواع لوله ساختمانی: لوله مانیسمان

این لوله‌ها از فولاد با درجه خلوص خاصی تهیه می‌شوند و در واقع لوله‌های مانیسمان همان لوله‌هایی هستند که بدون درز تولید شده‌اند. معمولاً از لوله‌های فولادی و باکیفیت مانیسمان در صنایعی که نیاز به جابه‌جایی و انتقال سیالات پرفشار وجود دارد، استفاده می‌شود؛ زیرا این لوله‌ها در مقابل تنش و فشارهای فیزیکی تا حد بسیار زیادی مقاومت دارند.

هم‌چنین یکنواخت بودن، بدون درز بودن و نبود جوشکاری و ناهمواری در این لوله‌ها باعث می‌شود تا لوله مانیسمان یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی در صنایعی مثل پتروشیمی‌، گاز و نفت باشد. از لوله مانیسمان و بدون درز می‌توان در خطوط صنایع غذایی و خطوط هیدرولیک برای انتقال انرژی و سیالات استفاده کرد. قیمت نسبتاً بالای این لوله‌ها باعث شده است تا در کاربردهای کاملاً خاص از این محصولات استفاده شود همچنین این لوله‌ها در قطر و ضخامت‌های مختلف در بازارهای داخلی موجود هستند و به فروش می‌رسند.

انواع لوله ساختمانی: لوله گالوانیزه

لوله‌های فلزی که سطح آن‌ها توسط سایر فلزات پوشیده شده باشد، به عنوان لوله‌های گالوانیزه شناخته می‌شوند و معمولاً برای افزایش مقاومت لوله‌های فولادی در برابر حرارت، اکسید شدن و مواد خورنده اسیدی، از لایه‌‌ای روی Zn استفاده می‌کنند. به‌طورکلی مقاومت بالای این لوله‌ها در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی باعث شده است تا بتوان از این سازه‌ها در تأسیسات لوله‌کشی ساختمانی استفاده کرد. توجه کنید که این لوله‌ها قابلیت بازیافت بسیار بالایی دارند و پس از ذوب شدن در کوره‌های حرارتی مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این لوله‌ها در اندازه‌های متنوعی تولید می‌شوند و برای انتقال آب و سایر سیالات در حجم‌های کم بسیار مناسب هستند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که لوله‌های گالوانیزه جزء لوله‌های فولادی و آهنی هستند. لوله‌های گالوانیزه‌ای که از ورق‌های فولادی تهیه شده‌اند، معمولاً مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارند. ولی لوله‌های آهنی که با روی پوشش داده شده‌اند، مقاومت نسبتاً بیشتری دارند. در حالت کلی لوله گالوانیزه وزن سبکی دارد و رنگ آن‌ها خاکستری است.

آشنایی با انواع لوله ساختمانی

انواع لوله ساختمانی: لوله مسی

لوله‌های مسی انعطاف پذیری مناسب و ظاهری سرخ و کدری دارند. این لوله‌ها معمولاً برای استفاده در فاضلاب‌های خانگی و لوله‌کشی‌های آب شور مناسب هستند. برای مثال در ساخت لوله‌های آب ورودی یخچال و ماشین‌های ظرفشویی از لوله‌های مسی استفاده می‌شود و باید توجه کنید که به خاطر بالا رفتن قیمت مسکن در چند سال اخیر و وجود احتمال سوراخ شدن و آسیب دیدن این لوله‌ها از آن‌ها در مصارف محدودی استفاده می‌کنند.

انواع لوله ساختمانی: لوله استیل

لوله‌های استیل معمولاً در تأسیسات ساختمانی و صنعتی به کار گرفته می‌شوند ولی در پالایشگاه‌های نفت و گاز نیز می‌توان از این لوله‌ها کمک گرفت. لوله‌های استیل به خاطر سطح صاف و صیقلی که دارند، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. درخشندگی بالا و پایداری حرارتی مناسب این لوله‌ها باعث محبوبیت آن‌ها در صنایع مختلف شده است. معمولاً برای انتقال سیالاتی به شکل مواد جامد یا پودری شکل در صنایع غذایی نیز از لوله‌های استیل ضدزنگ استفاده می‌نمایند؛ زیرا دوام و طول عمر بالای این محصولات توانسته است رضایت مخاطبان را به خود جلب کند.

انواع لوله ساختمانی: لوله سیاه

لوله‌های سیاه همان لوله‌های فولادی غیرگالوانیزه‌ای هستند که روکش نشده‌اند. در واقع هیچ روکش فلزی و ضدزنگی بر روی این لوله‌ها وجود ندارد. این لوله‌ها در صنایعی که به فولاد گالوانیزه نیازی نیست، به کار گرفته می‌شوند و برای مثال برای جابه‌جایی مقادیر زیادی از نفت و گاز از لوله فولادی سیاه در مناطق دور افتاده کمک گرفته می‌شود و توزیع گاز در خارج و داخل منازل نیز از رایج‌ترین کاربردهای این لوله‌ها است.

بخوانید:  چاپ سه بعدی خانه های یک خیابان در آمریکا

توجه کنید که از لوله سیاه برای انتقال آب و آشامیدنی استفاده نمی‌شود، ولی در چاه‌ها و سیستم آب و فاضلاب شهری می‌توان از این لوله‌ها استفاده کرد. در واقع در کاربردهایی که درجه حرارت و فشار سیال مورد نظر از حد استاندارد بالاتر باشد، نمی‌توان از این لوله‌ها کمک گرفت.

انواع لوله ساختمانی: لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن جایگزین مناسبی برای لوله‌های سیمانی و فلزی هستند. این لوله‌ها دیگر نگرانی‌های قبلی از جمله ترک خوردگی، شکستگی و یا نشتی را ندارند؛ بنابراین می‌توان از آن‌ها در صنایعی مانند کشاورزی استفاده کرد.

انواع لوله ساختمانی: لوله بیضی (لوله oval)

این لوله‌ها نوعی از پروفیل‌های فولادی صاف و تخت هستند. معمولاً در تولید این لوله‌ها از ورق‌های گالوانیزه با کیفیت استفاده می‌شود و جالب است بدانید که در ساخت بسیاری از میزهای کامپیوتر، صندلی‌های اداری، قطعات موتور سیکلت، تنه دوچرخه‌ها، تختخواب‌های فلزی و سایر وسایل از این لوله‌ها استفاده می‌کنند. از آنجا که پس از فرایند جوشکاری، محل جوش سپس با فلز قلع پوشش داده می‌شود، لوله بیضی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. برای تولید کردن لوله‌های هوا از روش‌های مختلفی از جمله روش کشش سرد، رول فرمینگ و برش رول به رول استفاده می‌کنند.

انواع لوله ساختمانی: لوله کاروگیت

این لوله‌ها در واقع همان لوله‌های پلی اتیلنی هستند که به صورت دو جداره تولید می‌شوند و لوله‌های کاروگیت از مقاوم‌ترین لوله‌ها در بازارهای داخلی هستند. زیرا لوله‌های دوجداره و مستحکم هستند. به خاطر حضور دیواره داخلی صیقلی و دیواره خارجی آج‌دار، این لوله‌ها در بسیاری از صنایع به کار گرفته می‌شوند.

انواع لوله ساختمانی: لوله پلی پروپیلن

این سازه‌ها که به لوله‌های سبز معروف هستند، ظاهری شبیه به پلاستیک‌های فشرده دارند. در عین حال، نصب آن‌ها بسیار راحت است و حمل و نقل آسانی دارند. این لوله‌ها در برابر ضربه، رسوب، پوسیدگی، خوردگی و یخ‌زدگی مقاومت بسیار زیادی دارند؛ بنابراین در ساختمان سازی می‌توان از لوله‌های پلی پروپیلنی استفاده کرد. ازآنجا که مقاومت فشاری این لوله‌ها بسیار بالا است، می‌توان از این لوله‌ها در صنعت ساخت و ساز به عنوان یک لوله ایده‌آل کمک گرفت. لوله‌های تک لایه با نام لوله PP نیز در بازار به فروش می‌رسند.

انواع لوله ساختمانی: لوله چدن

این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های آهنی کمتر دچار فرسایش می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر فشار سیالات دارند؛ بنابراین می‌توان در قسمت‌های مختلف از جمله اتصالات و پیچش‌های عبوری سیالات، در ابعاد و اشکال مختلف از این لوله‌ها استفاده کرد. البته معمولاً لوله‌های چدنی در صنایعی با مواد شیمیایی اسیدی دچار خوردگی می‌شوند و در حالت کلی از این لوله‌ها به خاطر نصب سخت‌تر و زنگ زدن در برابر مواد شیمیایی امروزه کمتر استفاده می‌شود و فراموش نکنید که قیمت این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های فلزی بسیار کمتر است ولی معایب آن‌ها باعث می‌شود تا نتوان از این لوله‌ها در تمامی صنایع استفاده کرد.

جمع بندی

انتخاب لوله مناسب برای صنایع و مصارف گوناگون نیازمند تخصص و دانش هست. توجه کنید که شما باید با متخصصین ماهر مشورت کنید تا بتوانید لوله‌هایی با کیفیت بالا و کارایی مناسب تهیه کنید. از آنجا که برای اقدامات لوله‌کشی، بازسازی و بازرسی به لوله‌های متفاوتی نیازمند هستید، شما می‌توانید از طریق مشاوره رایگان و تخصصی شرکت پروفیل فولادی اصفهان بهترین لوله‌ها را خریداری و در هر کجای ایران که هستید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.