نماد سایت پایگاه خبری معماری و نما

مهمترین مطالبات مهندسان شهرسازی چیست؟

رئیس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی گفت: مهمترین و ضروری ‏ترین مطالبات مهندسان شهرسازی، اجرای قانون و آیین نامه اجرایی نظام مهندسی و کنترل ساختمان است.

رئیس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی گفت: مهمترین و ضروری ‏ترین مطالبات مهندسان شهرسازی، اجرای قانون و آیین نامه اجرایی نظام مهندسی و کنترل ساختمان است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،مطالبات مهندسان شهرسازی، دکتر عباس وثیق نیا،  رئیس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگو با پایگاه خبری سازمان به مناسبت پنجم اسفندماه « روز مهندسی»، از مهمترین و ضروری ‏ترین مطالبات مهندسان شهرسازی سخن گفته است.  

حال در ادامه متن کامل این گفتگو را بخوانید:

با توجه به اینکه پنجم اسفندماه به عنوان «روز مهندسی» نامگذاری شده است، در ابتدا چه پیامی به مهندسان رشته شهرسازی دارید؟

پنجم اسفندماه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان روز مهندسی در تقویم کشور پیشنهاد و درنظر گرفته شده است. نزدیک به ششصد هزار مهندس تنها در رشته ‏های هفتگانه مرتبط به صنعت ساختمان و در قالب .

قانون  نظام مهندسی ساختمان وجود دارد یکی از این رشته ‏های هفتگانه، رشته شهرسازی است که به لحاظ تعداد کمتر از ۴ درصد کل مهندسان در کشور است ولی اهمیت رشته شهرسازی در تحقق اهداف قانون نظام مهندسی که ارتقای کیفیت زیست است، بسیار زیاد است که بایذ توسط مهندسان و فارغ‏التحصیلان این رشته تبیین و جایگاه آن برای مردم و سایر مهندسان شناخته شود. لذا از مهندسان این حوزه باید این رسالت را به خوبی به سرانجام برسانند.

به منظور ارتقای کیفیت ساخت و ساز، چه پیشنهاد اجرایی و عملیاتی دارید؟

اصولاً ساخت و سازهای ایجادشده در بستری شکل می گیرد که مهندسان شهرسازی باید آن را مهیا کنند. حوزه فعالیت مهندسان شهرساز در تهیه طرحهای توسعه مهندسی (جامع، تفصیلی، هادی و …) به صورت کلان و تهیه طرحهای جزئیات شهری، طرحهای موضوعی و موضعی و خصوصاً تفکیک اراضی و روشنایی آماده کنند توجه جدی در هنگام تهیه طرح به موضوعات و مسائل مختلف کالبدی، اجتماعی، سیاسی و علی‏ الخصوص اقلیمی و جغرافیایی به ایجاد زمینه‏ های مناسب و بالابردن کیفیت ساخت و ساز خواهد شد.

اگر بخواهید از مهمترین مطالبات مهندسان شهرسازی بگویید به چه مواردی اشاره می ‏کنید؟

مهمترین و ضروری ‏ترین مطالبات مهندسان شهرسازی اجرای قانون و آیین نامه اجرایی نظام مهندسی و کنترل ساختمان است. در مبحث دوم مقررات ملی وظایفی را برای مهندسان شهرساز تعیین کرده است که باوجود پیگیری های بسیار زیاد، هنوز در تعداد زیادی از استانها اجرایی نشده و باعث شده مهندسان شهرسازی نتوانند وظایف قانونی خود را عملیاتی و اجرایی کنند.

با نگاهی به عملکرد مهندسان شهرساز در استانهای مختلف، مشخص می‏ شود با توجه به حمایت های مهندسان شهرساز از طرف هیأت مدیره و تعامل با سازمانهای همکار (راه و شهرسازی، استانداری و شهرداری) بخشی از وظایف مندرج در مقررات ملی اجرایی گردیده و تفاوت آشکاری در حوزه عمل بین استانها وجود دارد. لذا به نظر می ‏رسد مهمترین مطالبه مهندسان شهرساز عمل به قانون و اجرایی کردن وظایف آنها است.

بزرگترین دستاورد گروه شهرسازی در  چند سال اخیر چه بوده است؟

یکی از بزرگترین دستاوردهای گروه شهرسازی رایزنی و همکاری با هم در تدوین مبحث شهرسازی ذیل مقررات ملی ساختمان است. اختصاص مبحثی مستقل شهرسازی دغدغه اعضای گروه شهرسازی در سالهای گذشته بوده که خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده و همکاری و تعامل خوب اعضای گروه تخصصی و حمایت وزارتخانه تهیه و تدوین پیش نویس آن انجام و طی جلسات متعدد کارشناسی در حال بررسی و تصویب است .

البته امیدوارم این موضوع  تا ابتدای سال آتی با توجه به ضرورت تصویب آن در انتهای سال و بررسی فصول مختلف تهیه شده توسط تعدادی از اعضای گروه تخصصی شهرسازی به سرانجام و تصویب نهایی برسد.

توصیه جنابعالی به مهندسانی که تازه پروانه اشتغال به کار را گرفته ‏اند، چیست؟

مهمترین توصیه به مهندسان عزیزی که در آزمون ورود به حرفه موفق و پروانه اشتغال دریافت نموده ‏اند، این است که با حوزه وظایف خود به خوبی آشنا شوند.

معمولاً تعارض و تفاوت آشکاری در اکثر رشته‏ های مهندسی بین دروس دانشگاهی و فعالیت حرفه ‏ای وجود دارد که مهندسان عزیز باید بتوانند با طی دوره ‏های آموزش اختصاصی و کسب تجربه این خلاء را پر کنند. حضور در دوره‏ های آموزشی تخصصی، مشورت با پیشکسوتان، مطالعه دقیق قانون و آیین نامه و مباحث مقررات ملی و امثالهم به خوبی می ‏تواند بخشی از تعارض را پاسخگو باشد. مطالعه قوانین پایه در حوزه شهرسازی مانند قانون شهرداریها، قانون ثبت اسناد، قانون مدنی … برای همه مهندسان علی‏ الخصوص مهندسان شهرسازی که می‏ خواهند فعالیت حرفه‏ غی داشته باشند، ضروری است.

خروج از نسخه موبایل