صدور پروانه نباید منوط به تعیین کمیته نما باشد
صدور پروانه نباید منوط به تعیین کمیته نما باشد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تاکید براینکه صدور پروانه ساختمانی نباید منوط به تعیین کمیته نما باشد تا زمان صدور پروانه ساختمانی ۴۰ درصد کاهش یابد، گفت: بودجه را کاملا براساس رفتار پروانه های ساختمانی در نظر گرفته ایم و از سیاست هایی که به دنبال افزایش هزینه های زندگی در پایتخت بود درس گرفتیم.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،کمیته نما ؛ حمیدرضا صارمی، در جلسه شورای شهر ضمن بیان مطلب فوق و با نقد رویکرد دولت های قبل که عدم تولید مسکن، افتخاری برای برخی وزرا بود خاطرنشان ساخت: محدودیت‌های صدور پروانه در تهران نسبت به کل کشور تفاوت معناداری دارد .

اگر حتی هیچ کدام از شرایط تغییر نکند، با اتفاقی که نحوه محاسبه پروانه و عوارض ساختمانی مبتنی بر ارزش مکانی املاک، رخ داده موفق خواهیم بود. آمار صدور پروانه در ۴ هفته گذشته نسبت به سال گذشته رشد داشته  که موید این مساله است.

صارمی تعداد پروانه های سال ۱۳۹۹ را حدود ۸هزار مورد عنوان کرد و گفت: کاهش صدور پروانه  امسال را نمی توان رکورد دانست و نشان می دهد اگر هیچ کدام از لوایح تصویب نشود، چون آمار صدور به پروانه به ۸ هزار می رسد، رقم تحقق به ۲۸ هزارمیلیارد می‌رسد و این رقم ۱۰ درصد از اضافه‌تر هم بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: به شرط تصویب شورا، درباره  ۶ هزار پرونده ماده ۱۰۰ که قبلا در کاربری غیر بوده و در پایش طرح تفصیلی در کاربری منطبق شده است، بالای ۴ هزار میلیارد تومان بودجه خوابیده است که قرار است با توافق بنیاد مستضعفان، ستاداجرایی فرمان امام و سازمان بهسازی و نوسازی ساخته شود و بدین ترتیب شرایط به سمت حرکت مسکن می‌رود.

بخوانید:  معرفی کتاب «سکونتگاه های موقت پس از سانحه در معماری»

صارمی اظهار کرد: مهمترین عامل را در این افزایش زمان، کنترل نقشه است که در چند جا انجام می شود و برآورد مناطق نشان می دهد به ۷۰ روز کاهش می دهد و از هفته گذشته با صورت پایلوت در چند منطقه درحال انجام از یک مرجع هستیم.

وی ادامه داد:‌ جای نگرانی از تحقق بودجه نداریم، چون پروانه برای ۱۶ قشر مشوق گذاشته شده است، از جمله خانواده  رزمندگان، شهدای حرم و آتش نشانی، معلولین، بیماران، کارکنان بازنشسته، رسمی، پیمانی، نخبگان علمی، خیرین سازنده مراکز درمانی، زندانیان آزاد شده از جرائم غیرنقد،  و..  که میزان صدور پروانه را افزایش می دهد.

  • منبع خبر : صما