انتشار کتاب «رویکرد های نوآورانه ی پژوهش در منظر و سلامت فضای باز: فضای عمومی ۲»
انتشار کتاب «رویکرد های نوآورانه ی پژوهش در منظر و سلامت فضای باز: فضای عمومی ۲»
کتاب «رویکرد های نوآورانه ی پژوهش در منظر و سلامت فضای باز: فضای عمومی ۲» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،کتاب «رویکرد های نوآورانه ی پژوهش در منظر و سلامت فضای باز: فضای عمومی ۲» منتشر شد.

اطلاعات کتاب

نویسندگان: کاترین وارد تامپسون، پیتر اسپینال، سایمون بل
مترجمان: 
– مهدی خاک زند؛ دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران 
– مسعود میرزایی؛ کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران 
ناشر: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۴۰۰
شمارگان: ۲۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۴۹۱ صفحه
قیمت: ۱۳۰/۰۰۰ تومان

کتاب «رویکردهای نوآورانه پژوهش در منظر سلامت و فضای باز: فضای عمومی ۲»

♦ پیشگفتـار کتاب «رویکرد های نوآورانه ی پژوهش در منظر و سلامت فضای باز: فضای عمومی ۲»:

در حدود نیمی از مشاوره های پزشکان عمومی و پزشکان خانواده مربوط به استرس است که باعث بعضی بیماری ها می شود. گاهی این نوع بیماری ها در کوتاه مدت برطرف می شوند، اما اکثر بیمارانِ تحت درمان، در بلند مدت با مشکلاتی همچون افسردگی، بیماری قلبی، سرطان یا آسم روبرو هستند که ۸۰ درصد از بودجه خدمات بهداشت ملی بریتانیا و مقدار مشابهی از حجم کار پزشکان خانواده را به خود اختصاص می دهند.

استرس می تواند عامل ایجاد یا تشدید این شرایط در طولانی مدت شود. ممکن است استرس به دلیل فقر، ناامنی، سوگ (ناراحتی زیاد)، انزوا، روابط ضعیف و ناسالم بوجود بیاید، اما باید این را نیز در نظر داشت که زندگی در محیطی ناسالم، نه فقط از جهت سموم و یا آلودگی، بلکه به دلیل محرومیت از فضای طبیعی و جدایی از طبیعت نیز می تواند منجر به ایجاد استرس شود.

پزشکی کمک چندانی به بهبود استرس مزمن نمی کند، اما ایجاد محیطی سالم و ارتباط فرد با این محیط ممکن است نقشی به مراتب بهتر و بیشتر از آنچه قبلا تصور میشد داشته باشد. مفهوم محیطی برای بهبود و درمان (شفا) یک موضوع جدید نیست. ب

اغ درمانی به عنوان بخشی از بهبود دوره نقاهت در گذشته نیز رایج بوده است. هزار سال پیش، سنت برنارد درباره باغ درمانی کِلروو فرانسه گفت: «مرد بیمار بر چمن سبز نشسته… به زیر سایه درخت از گرمای روز ایمن و پنهان است. عطر چمن معطر به مشامش می رسد تا او را از درد ها برهاند. شاخ و برگ سبز گیاهان و درختان به دیدگانش نور می بخشند… و موسیقی پرندگان گوش او را می نوازد… همانا زمین با سخاوت نفس میکشد.» (کوپر مارکوس و بارنز، ۱۹۹۹، ص ۱۰)

انسان با گذشت هزاران سال تغییر نکرده، اما نگرش او دگرگون شده است. میل به دارو های گران قیمت و تکنولوژی باعث قدرت بیشتر پزشکی شده است. امید به زندگی در اولویت است اما کیفیت زندگی مربوطه کاهش یافته است. تلاش زیادی برای مبارزه با بیماری و جلوگیری از مرگ صورت پذیرفته اما همگان میدانیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

جهان طبیعی جایی است که ما به آن تعلق داریم و انسان ها در آن تکامل یافته اند و شاید حافظه ژنتیکی ما هنوز هم آنجا فعال باشد. کاهش استرس از طریق تعامل ما با طبیعت، ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از بیماری هایی مانند دیابت و افسردگی داشته باشد، و جامعه دارد به مرور اهمیت آن را درک می کند.

فعالیت جسمی مردم در طبیعت اکنون بخشی از هدف کلیدی دولت برای مقابله با چاقی همگانی است. امروزه دیگر ارزش محیط زیست طبیعی در محلات توسط بیمه خدمات درمانی بریتانیا به رسمیت شناخته شده و بار دیگر طراحی باغ و پارک های سرسبز در کنار ساختمان ها مورد توجه قرار گرفته است.

موسسه ملی بهداشت و بهبود بالینی پیاده روی در فضای سبز را برای بهره مندی از سلامت روان به افراد مسن توصیه می کند.
از آنجا که در حال حاضر تنها برخی متخصصان بهداشت در تلاش برای درک چگونگی ارتباط با محیط زیست هستند، زمان آن بود که این کتاب به چاپ برسد.

اهمیت دیگر آن این است که هم اکنون دولت بریتانیا به دنبال راه های جایگزین برای کاهش مشکلات سلامت و بهبود مسائل روحی و روانی است که هزینه ای ۷۵ میلیارد پوندی در سال دارد.

چشم انداز طراحان، معماران و برنامه ریزان ممکن است به اندازۀ اقدامات بهداشت عمومی در سلامت جامعه تاثیر داشته باشند. «رویکردهای نوآورانه ی پژوهش در منظر و سلامت» که در مورد بهداشت عمومی است بیان می کند: اگر ما یک محیط سالم ایجاد کنیم، یک جامعه (جمعیت) سالم به دنبال خواهد داشت.
با این حال، ما هنوز درک روشنی از منظر کاهنده استرس و چگونگی طرز کار آن برای افراد مختلف در زمان های مختلف نداریم.

بخوانید:  کتاب روح زمان – سنت و مدرنیته در معماری مدرن منتشر شد

برای ایجاد خدمات سلامت و بهداشتِ طبیعی شواهد محکم تری نیاز داریم که این روابط پیچیده مستلزم همکاری پژوهشگران زیادی از رشته های مختلف است. «رویکرد های نوآورانه ی پژوهش در منظر و سلامت» بیشتر از هر متن دیگری به درک بهتر ما از این موضوعات کمک می کند.

درک ما از اجزای یک محیط سالم از اهمیت زیادی برخوردار است و پژوهشگرانی که به این کتاب جامع کمک کرده اند اکنون از پیشگامان ایجاد یک جهان بهتر و سالم تر برای زندگی هستند.

ترجمه این کتاب که پیرامون محیط و فضا های باز و سبز و ارتباط آن ها با سلامت فیزیکی و روانی گروه های مختلف جامعه است حائز اهمیت بوده، و همچنین با ارائه امکانات، تکنیک ها و روش های جمع آوری اطلاعات، به تحلیل و بررسی و استاندارد سازی روشمند جهت بهبود شناخت و درک رابطه مثبت بین فضای سبز و سلامت در تمام گروه های سنی پرداخته است.

پژوهش های نویسندگان این کتاب که با ارائه مستندات و مطالعات انجام شده صورت گرفته است، گامی دیگر در تحقیقات فرارشته ای طراحی شهری، معماری منظر، باغبانی، روانشناسی و پزشکی برداشته است.

کتاب با دیدگاهی چالش برانگیز و با استفاده از ابزار، تحلیل ها و همچنین پیمایش ها نگاهی روشمند به کمبود ها و پتانسیل های تحقیقات منظر و سلامت، طرح ها و پژوهش های نوآورانه گذشته داشته، و به ارائه پیشنهاداتی برای فعالیت در محیط های باز و سبز، تعامل مثبت با محیط زیست، تعاملات و مشارکت اجتماعی با هدف بهبود و کمک به سلامت افراد جامعه پرداخته است.
این کتاب میتواند پیشنهاداتی را به عنوان آغازی برای بررسی نظریه های ارائه شده و بینش نوینی در رشته های علمی – عملی برای ترکیب مباحث و زمینه های مختلف فرارشته ای و نتیجه گیری های روشن تر و مفیدتر ارائه دهد.

برنامه ریزی و مدیریت منظر و محیط زیست، نه تنها بر بهداشت و سلامت جامعه تاثیر می گذارد بلکه می تواند انتخاب ها و اطلاعات مفیدی را در رشد و شکوفایی افراد از طریق تعامل با پتانسیل های زیست محیطی آشکار کند. مترجمین امیدوارند ترجمه و مباحث این کتاب برای گرایش های مربوطه در درک و شناخت چارچوب های روشمند تحقیقات و خلق روش های نوین و مناسب مفید واقع شود. انشاء الله


[مهدی خاک زند؛ دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران و مسعود میرزایی؛ کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران | پاییز یک هزار و چهارصد]

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:

دیباچه مترجمین
سپاسگزاری
فهرست همکاران
پیش‌ گفتار
دیباچه
مقدمه
بخش اول | کارایی در منظر: یک رویکرد نظری
فصل ۱: کارایی و ادراک منظر: تحقیق پیرامون زیبایی شناسی و ادراک محیط
فصل ۲: استفاده از پیمایش رفتاری برای بررسی محیط های باز و سالم برای کودکان و خانواده ها: چارچوب، روش ها و برنامه های کاربردی مفهومی

بخش دوم | اسنادی پیرامون رابطه میان منظر و سلامت
فصل ۳: نزدیکی طبیعت و سلامت انسان: نگاهی به مکانیسم ها و پیامد های آن‌ ها
فصل ۴: مناظر فعال: چالش های روش شناختی در توسعه شواهد در محیط های شهری و فعالیت بدنی
فصل ۵: استفاده از کارایی به عنوان ابزاری برای ارتقای سلامت، در یک باغِ شفا بخش

بخش سوم | دیدگاه های مختلف درباره روش شناسی
فصل ۶: باز کردن فضا برای پیگیری پروژه: کارایی، بازیابی و هیجان
فصل ۷: اولویت های زیست محیطی: استفاده از تحلیل متقارن برای رفتن به پارک و خرید خانه

بخش چهارم | برنامه های کاربردی در عمل: ساختار فضایی، طراحی و کاربرد منظر
فصل ۸: احساس خوب و ایمن در منظر: رویکردی «ترکیبی»
فصل ۹: کیفیت منظر و کیفیت زندگی

بخش پنجم | نتیجه گیری
فصل ۱۰: چالش های پژوهش درباره منظر و سلامت

  • منبع خبر : معمارنیوز