طراحی نمای ساختمان باید بخشی تخصصی باشد
طراحی نمای ساختمان باید بخشی تخصصی باشد
یکی از دغدغه هایی که در خصوص اعضای کمیته نما وجود دارد این است که آیا یک بستر ارزیابی مناسب برای انتخاب اعضای هیئت علمی که در کمیته های نما حضور دارند  ، وجود دارد یا خیر و ضروری است این افراد خود نیز تجربه انجام کار طراحی نمای ساختمان را در پرونده کاری خود داشته باشند. 

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، طراحی نمای ساختمان؛ الهام امینی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام مطلب فوق در پنل آسیب شناسی عملکرد کمیته نما در پایتخت، گفت: یکی از اهداف اولیه کمیته های نما همان بحث توازن، عدالت، تعادل، نظم ، سیمای شهر و حفظ هویت شهری است. متاسفانه دیده می شود افرادی در امر طراحی دخیل هستند در بحث طراحی نما دخالت می کنند و باعث ایجاد مشکل در این حوزه می شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال فردی که رشته الهیات خوانده و موفق نشده در رشته خود اشتغال داشته باشد با گذراندن برخی دوره های آموزشی وارد بحث طراحی نما شده است. نمی توان چنین فردی را به عنوان متخصص قبول کرد.

اهمیت تخصص در حوزه طراحی نمای ساختمان

امینی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی متولی امر ساخت و ساز در کشور است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آزمون طراحی نما وجود دارد و اتفاق قبول شدن در این آزمون خیلی راحت نیست. مهندسان سختی هایی را در این حوزه متحمل می شوند . شاید در خصوص طراحی نما آنچنان آن طور که باید به آن پرداخته نشده است اما می توان به عنوان یک صلاحیت جدید حتی در سازمان نظام مهندسی به آن پرداخته شود. باید دوره ارتقای پایه برای این موضوع در نظر گرفته شود. این زمینه سازی ها انشالله در دوره نهم در حال انجام است.

وی در خصوص بحث های مطرح شده برای تهیه یک نسخه واحد طراحی نما در تهران ، ادامه داد: مناطق و بافت های مختلف فرهنگ ، ساختار، جمعیت و… مختلفی را در خود جای داده است بنابراین ما نمیتوانیم یک نسخه کلی برای همه داشته باشیم . از همین روی، باید ضوابط  متفاوتی برای محله های مختلف طراحی شود. برای این اقدام هم خوشبختانه تعداد متخصصین ما کم نیست. از طرفی ما باید یک سیستمی را طراحی کنیم که تمامی اعضای کمیته نما خود به اصول و ضوابط تعریف شده پایبند باشند.

بخوانید:  آيا بهترین زمان برای خرید خانه فرا رسیده است؟

وی افزود: عنوان می شود  که کمیته های نما تبدیل شده به کلاس های آموزشی و متاسفانه طراحان به نکات فنی آگاه نیستند که باید سعی شود دربحث نظارت و در دوره های آموزشی به این نکات پرداخته شود .

امینی با بیان اینکه امیدوارم نقش سازمان نظام مهندی در کمیته ها نما پررنگ شود، توضیح داد:یک دغدغه ای که در بحث کمیته نما وجود دارد این است که آیا یک بستر ارزیابی مناسب جهت انتخاب اعضای هیئت علمی که در کمیته های طراحی نمای ساختمان حضور دارند ، وجود دارد یا خیر و آیا این افراد خود کار طراحی انجام داده اند  یا خیر.

وی با اشاره به اینکه احراز صلاحیت مدعوینی که به کمیته نما دعوت می شود باید یک متولی خاص داشته باشد، توضیح داد: این کار باید با دقت لازم انجام شود. از طرفی باید تجربه حرفه ای افراد مورد توجه قرار گیرد و فرد مدعو باید کسی باشد که تجربه حرفه ای لازم داشته باشد تا بتواند روی کار دیگران نقد و ارزیابی انجام دهد.

امینی در پایان گفت: در حال حاضر طراحی نمای ساختمان و مشاور نما به عنوان یک شغل درنظر گرفته می شود و کسی که در یک رشته دیگر درس خوانده و متوجه شده که بازار طراحی نمای ساختمان بازار خوبی است پس چرا این بستر را برای متخصصین این حوزه فراهم نکنیم. تخصص بخشی به کار طراحی نما بسیار می تواند تاثیر گذار باشد.

  • منبع خبر : صما