رحمان گلزار شبستری، سازنده شهرک اکباتان تهران درگذشت
رحمان گلزار شبستری، سازنده شهرک اکباتان تهران درگذشت
رحمان گلزار شبستری، سرمایه گذار و سازنده ی شهرک اکباتان تهران، روز گذشته در ۹۲ سالگی در فلوریدای امریکا درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،رحمان گلزار شبستری پس از فارغ التحصیلی از دارالفنون به خاطر علاقه زیادی که به معماری داشت، در آزمون ورودی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران شرکت کرد و قبول شد.

رحمان گلزار شبستری پس از فراغت از تحصیل وارد ساختمان سازی شد. وی به طور حرفه ای از سال ۱۳۳۲ به کار مهندسی و معماری مشغول بود. برجسته ترین اثر وی ساخت شهرک اکباتان تهران است که بنا به گفته ها بزرگ ترین شهرک مسکونی ایران و خاور میانه است. وی ساخت این شهرک را از سال ۱۳۴۵ آغاز نمود.

رحمان گلزار شبستری، سازنده شهرک اکباتان تهران درگذشت

رحمان گلزار شبستری درباره ی طراحی و ساخت این شهرک می گوید: «شوربختانه بعضی‌ ها شایعه کردند که من در اکباتان الگوبرداری کردم. اما به هیچ وجه چنین نبوده؛ چیزی که در مورد اکباتان برای من باعث افتخار معماری مملکت ماست، این است که اکباتان اولین شهرک و مجموعه ساختمانی در دنیاست که صد درصد ساختمان است و صد درصد فضای سبز. ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع ساختمان و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع فضای سبز در اکباتان وجود دارد. این ایده کاملاً خلاقانه بود. این چیزی است که در دنیا راجع به آن صحبت می‌کنند.»

پاسخ رحمان گلزار شبستری پیرامون شایعات درباره شهرک اکباتان

وی در مورد برخی شایعات که در مورد این شهرک مطرح می شد، می گوید: «یکی از شایعات بد در مورد اکباتان که آن موقع خیلی به گوشم می ‌رسید این بود که به ‌دلیل این که این شهرک در ورودی شهر تهران است و آن طرف به سمت کرج، کارخانه‌ های صنعتی فعال هستند، دود و هوای آلوده وارد اکباتان می ‌شود.

بخوانید:  شرایط انتخاب کاغذ دیواری مناسب اتاق خواب

این در حالی بود که من اکباتان را طوری طراحی کردم که فضای خالی زیر برج ‌ها این هوا را رد می ‌کند و هوای آلوده در شهرک نمی ‌ماند. شهرک اکباتان همان ‌طور که می ‌بینید، روی ستون بنا شده ‌است.»

رحمان گلزار شبستری، سازنده شهرک اکباتان تهران درگذشت

شهرک اکباتان در زمینی به مساحت ۵.۹۴ کیلومتر مربع ساخته شده و به سبب بهره مندی از مراکز رفاهی متعدد همچون مرکز خرید، مجموعه های ورزشی و آموزشی و… بخش عمده ی نیازمندی های ساکنین در خود شهرک برآورده می شود. عمر مفید این شهرک به خاطر رعایت استانداردهای بالای معماری و شهرسازی حدود سیصد سال برآورد شده است.

در بهمن ماه ۱۳۹۵، اتاق بازرگانی ایران جشنی را به مناسبت ۱۳۳ سالگی تاسیس خود برگزار کرد و از برخی کارآفرینان تجلیل به عمل آورد که در این مراسم رحمان گلزار شبستری نیز نشان یادبود مراسم را به صورت غیرحضوری دریافت کرد.