توسعه باغ‌بام نیازمند فرهنگسازی است
توسعه باغ‌بام نیازمند فرهنگسازی است
حمید ضمیری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باغ‌بام یکی از رویکردهای نوین در عرصه معماری و شهرسازی محسوب می‌شود و به منظورتوسعه باغ‌بام نیازمند ترغیب و تشویق مردم هستیم.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،توسعه باغ‌بام؛ حمید ضمیری با بیان اینکه بسیاری از شهرها با آلودگی صوتی و آلودگی هوا درگیر هستند، اظهارکرد: از سوی دیگر، با افزایش بی‌رویه مصرف انرژی‌های فسیلی روبرو هستیم و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که از «بام سبز» به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در جهت حفظ محیط‌زیست، جلوگیری از آلودگی هوا و بهره‌برداری مناسب از منابع و انرژی استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از راهکارهایی که برای کاهش مصرف انرژی در کلانشهرها پیشنهاد می‌شود، احداث باغ بام است؛ «باغ بام» یا «بام سبز» اگر به درستی طراحی و اجرا شود و در آن ملاحظات اقلیمی مدنظر قرار گیرد، علاوه‌بر مزایای مختلف، تا حدی به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

ضمیری با بیان اینکه «بام سبز» یکی از رویکردهای معماری و شهرسازی و برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار شهری است که از آن می‌توان جهت افزایش سرانه فضای سبز، ارتقاء کیفیت محیط زیست و توسعه پایدار شهری بهره برد، گفت: باغ بام، با هدف تبدیل فضای مرده پشت بام‌ها به یک فضای پویا ساخته می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس تصریح کرد: توسعه باغ‌بام، اگرچه جزء فضاهای خصوصی و نیمه عمومی به حساب می‌آیند اما در بازدهی اکولوژیکی شهری و ارتقاء کیفیت مطلوب زندگی شهری نقش مؤثری دارند.

ضمیری همچنین گفت: توسعه باغ‌بام و تبدیل بام خانه‌ها به فضای سبز، تبادل هوا بین مناطق با تراکم ساختمانی زیاد و فضاهای آزاد بین آنها را بهبود بخشیده و رطوبت هوای شهر را تعدیل می‌کند؛ بام‌های سبز علیرغم اینکه در مقیاس شهر کارکردهایی مانند زیبا و مفرح ساختن منظره شهر و رفع آلودگی‌های شهری و کاهش تنش‌های روانی دارند، در تبادل انرژی و حرارت از بیرون به درون فضاهای ساختمانی نیز بسیار مؤثر هستند.

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی بام‌های سبز یکی از راه حل‌های مدرن برای برطرف کردن مسائل شهری است، افزود: این فناوری با مزایای فراوانی از جمله کاهش بار گرمایش و سرمایش، تصفیه هوا، کاهش آلودگی صوتی و از همه مهمتر، کاهش مصرف انرژی و تلاشی برای پایدار کردن شهرهاست.

بخوانید:  مسجد الجزیره برنده جایزه معماری ۲۰۲۱ شد

ضمیری در ادامه به تشریح موانع توسعه باغ‌بام پرداخت و اظهارکرد: از جمله این موانع می‌توان به هزینه بالای اجرا، اجرا غیر کارشناسی ، عدم وجود قوانین الزام آور علی الخصوص برای ساختمانهای دولتی و ناآشنا بودن عموم با مزایای این طرح دانست.

وی هزینه نگهداری بام سبز در طول سال، فقدان آگاهی مسئولان شهری از مزیت‌های با‌غ‌بام، نبود سیستم جامع برای اطلاع و مشاوره در مورد بام سبز را از دیگر موانع پیش روی توسعه باغ‌بام عنوان کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به شرایط و الزامات ایجاد بام‌سبز در ساختمان‌های این شهر، اظهارکرد: با توجه به لزوم گام برداشتن در مسیر توسعه باغ‌بام‌ها، براساس مصوبات شورای شهر، در منطقه ثامن، مالکان (حقیقی و حقوقی)کلیه ساختمانهای جدید احداث که مساحت عرصه آنها بالای ۵۰۰ متر مربع میباشد و در سایر مناطق شهرداری مالکان کلیه ساختمانهای گروه “د” و نیز ساختمانهای گروه “ج” (به استثنا کاربریهای مسکونی)، ملزم به اجرای باغ بام در پشت بام می باشند.

وی با بیان اینکه در مشهد برای بام سبز، اجازه احداث آلاچیق حداکثر ۱۲ متری و یک گلخانه با سازه سبک حداکثر ۲۵ متر برای کشاورزی شهری داده می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه بام‌سبز به عنوان یک رویکرد نوین معماری و شهرسازی، مهم‌ترین روشی است که به شهرهای ما اجازه رشد و توسعه از حیث فضای سبز را می‌دهد و در جهت استفاده از انرژی‌های پاک و توجه به محیط زیست و ساکنان آن می‌تواند تأثیر بسزایی در معماری و شهرسازی داشته باشد.

ضمیری ادامه‌داد: به منظور حمایت از ایجاد و توسعه باغ‌بام‌ها، تسهیلات تشویقی و حمایتی نیز پیش‌بینی و به تصویب شورای شهر رسیده که برای عموم شهروندان قابل استفاده است.