تجمع اعتراضی مهندسان به شیوه نامه صلاحیت مهندسان طراح و ناظر
تجمع اعتراضی مهندسان به شیوه نامه صلاحیت مهندسان طراح و ناظر
تجمع اعتراضی مهندسان شرکتهای حقوقی طراح و ناظر در شهرهای اهواز،تبریز ،تهران و .. در مقابل اداره های کل راه و شهرسازی و در تهران با تجمع در مقابل ساختمان وزارت راه، اعتراض خود را نسبت به شیوه نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،تجمع اعتراضی مهندسان ؛ اعتراض به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در تدوین شیوه نامه مذکور، در حالی است که وزارت راه هدف اصلی خود از تدوین و ابلاغ این شیوه نامه را جمع کردن بساط صوری کاری در عرصه مهندسی عنوان کرده است.

این در حالی است که مهندسان با رد این نقطه نظر بر این باورند که با توجه به اینکه شرکت های حقوقی مهندسی طراح و ناظر صلاحیت خود را از وزارتخانه راه و شهرسازی اخذ می کنند و برگه تعهد طراحی و نظارت این شرکت‌ها نیز در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود ،بنابراین پیش فرض صوری کاری در مورد این شرکت ها کاملا نادرست است.

در عین حال به گفته مهندسان برخلاف آنچه که به نظرمی رسد، با توجه به اینکه دراین شیوه نامه،مهندسان باید ظرفیت اعضای هیات مدیره خود را حداقل به ۲۲ نفر افزایش دهند، این مکانیزم درنهایت سبب تشدید صوری کاری می شود.

دلیل اصلی تجمع اعتراضی مهندسان چیست؟

مهندسان مشمول این شیوه نامه همچنین معتقدند با توجه به اینکه ،براساس این شیوه نامه،شرکتهای حقوقی مهندسی طراح وناظر باید از مهندسان پایه یک برای ترکیب هیات مدیره خود استفاده کنند ،این امرسبب فراهم شدن زمینه جذب افراد بازنشسته و حذف جوانان از عرصه خدمات مهندسی در حوزه طراحی و نظارت می شود.

بنا بر اظهارات مهندسان، پس از اینکه مهندسان چندین بار با تجمع در برابر ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعتراض خود را درباره این شیوه نامه عنوان کردند، برخی از مدیران میانی و کارشناسان ذی ربط با حضور در بین مهندسان وعده رسیدگی و تجدید نظر در این شیوه نامه را به مهندسان داده اند.

بخوانید:  کارگاه روش جستجوی مقالات فارسی

بر اساس اخبار دریافتی، متاسفانه روند مذاکرات در میانه راه نیمه کاره رها شده است و در حالی که مذاکرات به خوبی پیش می رفت ،اما در میانه راه مسوولان وزارت راه بنا به دلایل نامشخصی از برگزاری جلسات با مهندسان خود داری کرده اند.

مهندسان معترض مدعی هستند که این شیوه نامه سبب تعطیلی هزاران شرکت حقوقی مهندسی طراح و ناظر در سراسر کشور می شود،این در حالی است که گفته می شود از میان حدود سی هزار شرکت حقوقی تا این لحظه فعلا یک شرکت موفق شده است که با این شیوه نامه خود را وفق دهد،این در حالی است که این انطباق نیز با ارایه یکسری تعهدات همراه بوده است.

به نظر می رسد که لازم است مسئولان وزارت راه در این زمینه ورود کنند ومواضع خود را درباره ادعاهای مطرح شده به صورت شفاف مطرح کند.

گفتنی است پیشتر احمد خرم، ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی کشور نیز با انجام مکاتبه ای با وزیر فعلی و پیشین راه و شهرسای ،خواستار توقف این شیوه نامه شده است. این در حالی است که همزمان برخی از روسای هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی نیز به تازگی با انجام مکاتبه با مسوولان ذی ربط خواستار تعلیق این شیوه نامه شده اند.

تجمع اعتراضی مهندسان به شیوه نامه صلاحیت مهندسان طراح و ناظر
تجمع اعتراضی مهندسان به شیوه نامه صلاحیت مهندسان طراح و ناظر
  • منبع خبر : صمنا