ساختمانهای ناایمن تهران چه تعداد است؟
ساختمانهای ناایمن تهران چه تعداد است؟
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ساختمانهای ناایمن تهران شامل حدودا ۱۲۹ ساختمان مسکونی و تجاری مشابه پلاسکو و حدود ۴ هزار و ۴۷۰ هکتار بافت ناایمن می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،ساختمانهای ناایمن تهران؛ حمید رضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ساختمانهای ناایمن تهران حدود ۱۲۹ ساختمان مسکونی و تجاری هستند که مشابه ساختمان پلاسکو است و اگر اتفاقی افتد قابل جمع کردن نیست.

لزوم تعیین تکلیف سریع ساختمانهای ناایمن تهران

وی با بیان اینکه در تهران حدود چهار هزار و ۴۷۰ هکتار بافت ناایمن داریم، گفت: این بافت حدود هفت درصد مساحت شهر تهران را تشکیل داده و حدود ۲۰ درصد جمعیت پایتخت در این بافت ساکن هستند.

صارمی پیرامون ساختمانهای ناایمن تهران تصریح کرد: براساس معیار‌هایی که شورای عالی شهرسازی در سال ۱۳۸۵ اعلام کرده، از نظر ما بافتی فرسوده است که سه معیار ریزدانگی، ناپایداری و نفوذ ناپذیری را دارا باشد.

وی افزود: اگر مکانی به مساحت کمتر از ۲۰۰ متر باشد، یکی از معیار‌ها ریزدانگی است، اگر ۵۰ درصد پناه‌های مکانی ناپایدار باشد، به عنوان معیار ناپایداری در نظر می‌گیریم و اگر عرض بیش از ۵۰ درصد معابر مکانی کمتر از ۶ درصد باشد، معیار نفوذ ناپذیر در نظر گرفته می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: بیشترین بافت فرسوده پایتخت در منطقه ۱۰ وجود دارد و مناطق ۱۱،۱۲،۱۳،۱۷ و ۷ نیز دارای بافت‌های فرسوده بیشتری نسبت به سایر مناطق در تهران هستند.

وی افزود: در مناطق ۱ تا ۵ پایتخت نیز بافت‌های فرسوده‌ای وجود دارد که تعداد این‌بافت‌ها نامحسوس است.

۲۵۹ گود ناایمن در تهران وجود دارد

صارمی بیان کرد: مناطقی در تهران داریم که کوچه هایش باریک هستند، اما معیار‌های فرسودگی را ندارند و صرف باریک بودن کوچه‌ای نمی‌توانیم آن محل را فرسوده اعلام کنیم.

وی افزود: در مناطق بالای شهر به دلیل اینکه ساخت و ساز صرفه اقتصادی داشت، بخشی از کوچه‌های قدیمی که باریک بودند، بهسازی و نوسازی شدند.

صارمی بیان کرد: ۲۵۹ گود ناایمن در تهران داریم که در سال‌های گذشته گودبرداری شدند و به عنوان خطراتی جدی در پایتخت وجود دارند و به عنوان یک تهدید محسوب می‌شوند و تاکنون برای تعداد قابل توجهی از این گود‌ها و ساختمانهای ناایمن تهران تعیین و تکلیف صورت نگرفته است.

درباره پرونده ساخت و ساز علاءالدین تابع حکم قضایی هستیم

وی با اشاره به دادن مجوز ساخت و ساز برای ساختمان علاءالدین، گفت: علاءالدین یک پرونده‌ای دارد که هنوز باز است و شهرداری تهران تاکنون در بحث علاءالدین جریمه‌ای از مالک آن اخذ نکرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار کرد: در گذشته براساس شرایطی، برای علاءالدین پروانه‌ای بر اساس ضوابط آن زمان صادر شده است.

وی افزود: برای این بحث محکمه‌ای برگزار شد که در این بین کوتاهی صورت گرفت، چرا که باید از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران استعلامی گرفته می‌شد که این اقدام در آن زمان انجام نشد و آن هم اینکه آیا مالک این ساختمان اجازه ساخت و ساز ۲ طبقه دیگر را دارد یا خیر؟

صارمی ادامه داد: قطعا ساخت و ساز اضافی در علاءالدین تخلف است، در این کوتاهی که ربطی هم به دستگاه قضایی ندارد در استعلامی یک جواب گنگی داده می‌شود و به استناد آن ۲ طبقه در رای بدوی صادر شد که منتج به صدور مجوز شده است.

وی افزود: موضوع در حال پیگیری است، در هر حال هر آنچه که دستگاه قضا حکم کند ما از آن پیروی و تبعیت خواهیم کرد.

بخوانید:  عمر مفید ساختمان‌ در ایران چند سال است؟
  • منبع خبر : دانشجو