رعایت اصول معماری اسلامی- ایرانی در نما و منظر شهری در مشهد الزامی شد
رعایت اصول معماری اسلامی- ایرانی در نما و منظر شهری در مشهد الزامی شد
براساس مصوبه امروز شورای شهر شهرداری مشهد در نما و منظر شهری پروژه‌های خود ملزم به رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی در نما و منظر شهری می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،اصول معماری اسلامی- ایرانی در نما و منظر؛ یکی از دستورکارهای شانزدهمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، بررسی لایحه الزام شهرداری مشهد به رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی در نما و منظر شهری بود.

براساس این لایحه شهرداری مشهد باید اصول و ضوابط معماری اسلامی- ایرانی در نما و منظر شهری را در کلیه پروژه‌های خود به‌ ویژه پروژه‌های بزرگ مقیاس، پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری و همچنین ساختمان‌های عمومی  رعایت کند.

در ادامه این جلسه لایحه نام‌گذاری معابر فرعی بنام شهدای گرانقدر تصویب شد که براساس آن در منطقه یک معبر فرعی شهید منتظری ۱۱ با حفظ شماره به نام شهید نقی صنایع پرکار، در منطقه ۲ معبر فرعی توس ۵/۹۳ با حفظ شماره به نام شهید غلامرضا طالبان نقندر و همچنین در همین منطقه معبر فرعی شهید چراغچی چهار با حفظ شماره به نام شهید محمد علی طالبان نقندر نامگذاری خواهد شد.

همچنین لایحه تقسیط بدهی شهروندان به شهرداری هم از دیگر دستور کارهای جلسه امروز شورای شهر مشهد بود که برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی ارجاع داده شد تا مجددا در صحن علنی مطرح شود.

لزوم رعایت اصول معماری اسلامی- ایرانی در نما و منظر شهری

رعایت اصول معماری اسلامی- ایرانی در نما و منظر شهری در مشهد الزامی شد

اقدامات شورای ششم باید بر اساس پژوهش باشد

حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به فرا رسیدن مناسبت روز پژوهش اظهار کرد: اگر اقدامات شورای ششم مبتنی بر پژوهش باشد، می‌توان هزینه‌های بعدی پروژه‌ها را کاهش داد. این موضوع در دوره ما که مسائل پیچیده‌تر شده، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. امیدوارم کاری بدون پشتوانه پژوهش در مدیریت شهری انجام نشود تا از هدررفت منابع مردم، حیف و میل اعتبارات و بودجه‌ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برخی از حوادث و شخصیت‌ها در طول تاریخ بوده‌اند که نه تنها در تاریخ بلکه در جامعه و حاکمیت حضور عینی و همیشگی دارند و یاد آن‌ها جاودانه است. از جمله این رویدادها می‌توان به واقعه عاشورا و ذکر مصیبت امام‌ حسین(ع) اشاره کرد؛ اتفاقی عظیم که هر روز تازه‌تر شده و هیچگاه در تاریخ گم نمی‌شود.

بخوانید:  هزینه ساخت ساختمان چقدر تمام می شود؟

موحدیان با بیان اینکه امام‌ خمینی(ره) نیز یکی از چهره‌هایی است که با گذشت زمان به دلیل ابعاد و سیره فکری طرفداران بیشتری در دنیا پیدا می‌کند، گفت: شهید بهشتی نیز از شخصیت‌هایی است که علی‌رغم گذشت سال‌ها از زمان شهادتش، با مرور مطالب ایشان، می‌توان به عمق فهم بزرگ آن چهره والامقام نسبت به مسائل تاریخی و جامعه پی برد.

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: آیت‌الله دستغیب شخصیت گرانقدر دیگری است که همیشه در تاریخ جاودانه است. به برکت نفس گرم آیت‌الله دستغیب بود که پرچم اسلام در زمان طاغوت در شیراز علم شد. او افراد زیادی را تربیت و راهی جبهه‌های جنگ و نبرد ایران و عراق کرد.

وی با اشاره به فرا رسیدن روز حمل‌ونقل گفت: در این حوزه هم کارهای پژوهشی بسیاری انجام شده اما هنوز در اجرا مشکلاتی وجود دارد. عدم استفاده از مازوت پشتوانه پژوهشی عظیمی دارد اما متاسفانه این ماده همچنان در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و منجر به آلودگی هوا شده و معضلی جدی به‌ وجود آورده است.

موحدیان در ادامه به سالروز شهادت آیت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: اگر به دنبال پیشرفت هستیم، مدیریت مسائل معنوی، اقتصادی، اجتماعی و فنی باید دست به دست هم بدهد و در کنار یکدیگر امور را پیش برد. از همین رو است که تاکید می‌شود حوزه بدون دانشگاه و دانشگاه بدون حوزه موفقیتی کسب نخواهد کرد. براساس همین اهمیت حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب موضوع همبستگی بین روحانیت و دانشجو را مطرح و بر آن تاکید کردند.