سهم مسکن از هزینه خانوار ایرانی ۱۴۰۰ چقدر است؟
سهم مسکن از هزینه خانوار ایرانی ۱۴۰۰ چقدر است؟
از کل هزینه یک خانوار ایرانی ساکن در شهر بیش از ۴۲.۸ و روستایی ۲۳.۱ درصد به مسکن اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،هزینه خانوار ایرانی ۱۴۰۰؛ بررسی گزارشی از وضعیت بودجه خانوار و توزیع درآمد بین خانوارهای شهری و روستایی نشان از روند افزایشی هزینه مسکن به ویژه در چهار سال گذشته دارد.

این در حالی است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹، متوسط هزینه خالص خانوار شهری  از ۲۳.۴ میلیون تومان  به ۶۲.۱ میلیون تومان افزایش یافته است که از این ارقام متوسط هزینه خوراکی‌ از ۵.۸ میلیون به ۱۶.۱ میلیون افزایش دارد.

بر این اساس سهم هزینه‌های غیر خوراکی از متوسط ۱۷.۶ میلیون به بیش  از ۴۶ میلیون تومان رشد داشته است.

رشد ۱۰ درصدی هزینه مسکن در هزینه هزینه خانوار ایرانی ۱۴۰۰

اما این که سهم مسکن از هزینه خانوار ایرانی ۱۴۰۰ در یک شهر چقدر است بررسی این گزارش حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۶ نسبت هزینه خالص مسکن به کل هزینه خانوارها ۳۲.۹ درصد بوده که به ۴۲.۸ درصد در سال گذشته رسیده است.

در این فاصله سهم مسکن از هزینه‌های خانوار شهری،  ۳۵.۵ درصد در سال ۱۳۹۷ و ۳۹.۸ درصد در سال ۱۳۹۸ بوده است.

۲۰.۴ درصد هزینه روستاییان غیر خوراکی است

در رابطه با وضعیت هزینه در خانوارهای روستایی نیز متوسط هزینه خالص از ۱۳.۸ میلیون تومان در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۳۴ میلیون تومان در سال گذشته افزایش دارد که از این مبلغ متوسط هزینه خوراکی‌ها از ۵.۷ میلیون در ابتدای دوره به ۱۳.۶ میلیون در پایان دوره رسیده است.

بخوانید:  متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد + جداول ضمیمه

همچنین متوسط هزینه غیر خوراکی در خانوار روستایی ۸.۱ میلیون در سال ۱۳۹۳ به ۲۰.۴ میلیون در سال ۱۳۹۹ است.

بر این اساس نسبت هزینه خالص مسکن از کل هزینه خانوارهای روستایی از ۱۷.۲ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۷.۷ در سال ۱۳۹۷، ۲۰ در سال ۱۳۹۸ و۲۳.۱ در سال  ۱۳۹۹ افزایش دارد.

  • منبع خبر : صمنا