راه‌سازی در ایران بلاتکلیف قیمت قیر!
راه‌سازی در ایران بلاتکلیف قیمت قیر!
بر اساس اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگترین موانع سر راه ساخت راه‌های کشور مشکل تامین قیر و افزایش قیمت قیر بوده و به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی آسفالت بیش از ۵۰۰ کیلومتر جاده با همین مشکل دست به گیربان است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،قیمت قیر؛ مشکل افزایش قیمت ناگهانی و بسیار زیاد قیر که طی دو سال گذشته شش برابر و در ۲۰ سال گذشته ۴۰۰ برابر شده است،  مصرف آن را در کشور با اختلال مواجه کرده و بسیاری از پروژه‌های عمرانی کشور که عمدتا از سوی بخش‌های دولتی در دست اجرا یا مدیریت است به دلیل همین مسائل با کندی و توقف مواجه شده‌اند.

افزایش قیمت قیر و حذف سوبسید

خیراله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در حاشیه همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات درباره مشکل قیمت قیر و تامین آن برای پروژه‌های راه‌سازی اظهار کرد: هر سال تولید و مصرف آسفالت در کشور به دلیل افزایش قیمت قیر کاهش پیدا می کند به گونه ای که از تولید ۱۲ میلیون تن آسفالت در سال ۱۳۹۵ به ۶ میلیون تن در سال گذشته رسیده و از سویی دیگر طی ۱۸ ماه گذشته قیمت قیر ۶ برابر افزایش پیدا کرده و از ۲ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است.

وی افزود: جالب اینجاست که برای تولید قیر هیچ مواد وارداتی نداریم اما در یک ماه گذشته قیمت قیر با وجود این که نرخ دلار افزایش نداشته ۵۰ درصد بیشتر از گذشته شده است و این درست نیست که فروش قیر به داخل و برای اجرای پروژه های ملی با نرخ صادرات قیر یکی باشد چرا که تولید قیر با سوبسید داخلی انجام شده و برای این پروژه ها باید با همین سوبسید عرضه شود.

راه‌سازی در ایران بلاتکلیف قیمت قیر !

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراضافه کرد: قیمت قیر و دیگر مشکلات تامین قیر در حالی است که ۹۰ درصد مصرف داخلی آن توسط بخش های دولتی صورت می گیرد. بنابراین مقرر شد تا طبق قانون قیر بر اساس قیمت گذاری در بورس با نرخ رایگان عرضه شود در وهله نخست قرار است ۶ هزار میلیارد تومان قیر برای این پروژه ها به ما تحویل دهند.

بخوانید:  قیمت سیمان در بازار امروز؛ کیسه‌ای ۴۰ هزارتومان شد

خادمی تصریح کرد: با توجه به این که بیش از ۵۰ درصد از تولید حدود ۴ میلیون تنی قیر در هر سال در داخل مصرف می شود به جای آن که قیمت گذاری آن را در بورس انجام دهیم باید راهکاری برای ایجاد توافق بین تولید کننده و مصرف کننده در نظر بگیریم تا قیمت ثابتی برای آن تعیین شود چرا که هر قدر این مشکلات ادامه داشته باشد تولید آسفالت هم پایین می آید و پروژه های مهمی مانند پروژه های راه سازی به مشکل خواهد خورد.

به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازی سالانه حدود یک و نیم میلیون تن قیر نیاز دارد و هم اکنون بیش از ۵۰۰ کیلومتر جاده آماده آسفالت داریم که امیدواریم با تحویل سریع تر قیر بتوانیم آسفالت را در این پروژه ها برای امسال یا سال آینده انجام دهیم.

البته رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی- نیز درباره تامین و تخصیص قیر رایگان گفت: قیر رایگان قرار است در واقع بر اساس قانون در اختیار قرار گیرد و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و وزارت نفت هم در این زمینه همکاری مناسبی داشته است و امیدواریم این موضوع در کمیسیون عمران تصویب شود.

  • منبع خبر : ایسنا