مقاله: مبلمان سنتی ایران
مقاله: مبلمان سنتی ایران
مبلمان از آن رو که بازتابی از فرهنگ و هنر یک سرزمین و نمادی از شأن و منزلت اجتماعی افراد به شمار می رود، در گذر تاریخ، نمایانگر طیف متنوعی از سبک های طراحی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،مبلمان سنتی ایران،مبلمان از آن رو که بازتابی از فرهنگ و هنر یک سرزمین و نمادی از شأن و منزلت اجتماعی افراد به شمار می رود، در گذر تاریخ، نمایانگر طیف متنوعی از سبک های طراحی بوده است.

مقاله “مبلمان سنتی ایران“

نویسندگان

صمد نگین تاجی ؛ مجتبی انصاری ؛ حسن علی پورمند

منتشر شده در فصلنامه علمی-تخصصی معماری سبز (سال هفتم، شماره یک (پیاپی: ۲۳)، بهار سال ۱۴۰۰ شمسی)

چکیده مقاله مبلمان سنتی ایران

هر چند که توسعه ی صنعتی جوامع و پیدایش نهادهای مدنی نوین، تحولی عمده در سبک های طراحی و تولید مبلمان ایجاد کرده است، اما هنوز هم گرایش به سبک های پیشین که ریشه در اصالت فرهنگی و تاریخی جوامع دارند، مورد توجه بسیاری از طراحان و کاربران مبلمان است.

این نوشتار می کوشد تا به طور فشرده به طبقه بندی رویکردهای سبک شناختی طراحی مبلمان در سیر تحولِ تاریخی آن بپردازد و خاستگاه و ویژگی های کلیدی هر یک را مورد مطالعه قرار دهد.

در این مقاله گونه هاى متفاوت این هنر ایرانى معرفى شده و مورد بحث و بررسى، تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و خصوصیات کالبدى و شکلى تخت هاى کهن مبناى طبقه بندى قرار گرفته است.

بخوانید:  اهمیت پیاده‌رو در شهرهای امروزی

نتیجه حاصل از تحقیق، ضمن شناخت و بررسی سبک مبلمان سنتی، بیانگر این مطلب است که ریشه های علل وجودی سبکی چنین متفاوت در میان سبک های مبلمان ایرانی را می توان در ارتباط این هنر-صنعت با فرهنگ قومیتی قدیمی ایران جویا شد. روش پژوهش، تحلیلی-توصیفی است که با تحلیل ساختاری و تزیینی مبلمان سنتی و نگاهی جامعه شناسانه به بستر شکل گیری آن به اثبات فرضیه پرداخته شده است.

واژگان کلیدی:

مبلمان ؛ سنت ؛ فضای معماری ؛ ایران

لینک دانلود مقاله مبلمان سنتی ایران

  • منبع خبر : آبگینه