فراخوان نخستین دوره جایزه ویلا
فراخوان نخستین دوره جایزه ویلا
مجله­ ی معماری ویلا از معماران و طراحان دعوت می­کند تا جهت شرکت در نخستین دوره جایزه­ ویلا آثار و ایده ­های خود را در قالب پروژه­ های ویلایی ساخته نشده و یا تکمیل نشده به دبیرخانه­ ی این رویداد ارسال نمایند.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،فراخوان نخستین دوره جایزه ویلا؛ هدف این جایزه برجسته کردن اهمیت ایده ­پردازی در پیشبرد جریان معماری معاصر ایران و معرفی برگزیدگان آن به عرصه­ های ملی و بین­المللی است.

فراخوان شرکت در نخستین دوره جایزه ویلا

این جایزه را می­توان سکویی مهم برای «پرتاب ایده­ های معمارانه» به سوی آینده­ ی معماری در ایران به شمار آورد.

گروهی از معماران بین ­المللی، آثار دریافت شده را بر اساس نوآوری، ایده ­پردازی و زیبایی­ شناسی ارزیابی می­کنند. آثار منتخب این جایزه در نسخه­ های چاپی و دیجیتال مجله­ ی ویلا انتشار می­یابند و  نمایشگاهی از آثار برگزیده در «موزه ­ی معماری زوریخ» در کشور سوئیس و «موزه­ ی معماری بنیاد آلوار آلتو» در کشور فنلاند برگزار می­گردد.

چرا ویلاهای ساخته نشده؟

ویلا بستری آرمانی برای گفت­وگو در باب “مکاشفات معماری” است.

بررسی آثار ساخته نشده، یک رویکرد مهم در آزمایش، تحقیق و توسعه­ی معماری هستند که معماران پیشرو از آن­ها برای پیش­بینی شرایط آینده و تعامل انتقادی با شرایط کنونی استفاده می­کنند.

جایزه­ی مجله­ی ویلا با تمرکز بر روی پروژه­های مفهومی، آزمایش­ها و تمرین­های معماری، فرصتی ناب برای پرورش و نمایش ایده­های نو و آینده­نگر در فرهنگ و زندگی ویلایی ایجاد می­نماید.

هیئت داوران نخستین دوره جایزه ویلا

پروفسور «اِسا لاکسونن» از کشور فنلاند

پروفسور «سیامک شاه‌نشین» از کشور سوئیس

پروفسور «الیزابتا ترانی» از کشور ایتالیا

اعتبارات جایزه ­نخستین دوره جایزه ویلا

جایزه­ ویلا عنوانی است که به یک طراح، معمار و یا شرکت معماری تعلق پیدا می­کند که در تولید و پیشبرد ادبیات معماری معاصر ایرانی نقش بارزی را ایفا نموده­ است.

+ آثار منتخب هیئت داوران در ویژه­نامه­ی نسخه­ی چاپی و وب­سایت آرشیوی مجله­ی ویلا منتشر خواهند شد.

+ به آثار برگزیده لوح ­تقدیری تقدیم می­گردد.
+ آثار برگزیده جهت ارزیابی به «موزه­ی معماری زوریخ» در کشور سوئیس و «موزه­ی معماری بنیاد آلوار آلتو» در کشور فنلاند معرفی می­شوند.

با تأیید کارشناسان حاضر در این موزه­ها، نمایشگاه حضوری و آنلاین آثار یاد شده در این کشورها برپا می­گردد.

+ دعوت­نامه و گواهی­نامه­ی شرکت در نمایشگاه به نام برگزیدگان صادر می­شود.

چه پروژه­هایی می­توانند در نخستین دوره جایزه ویلا ویلا شرکت کنند؟

پروژه­های ویلایی ساخته نشده و یا تکمیل نشده در ایران، توسط صاحب اثر امکان شرکت در این جایزه را دارند.

+ پروژه­های معماری در هر مقیاس، پروژه­های معماری داخلی، پروژه­های معماری منظر و هر نوع مداخلات معمارانه که با مفهوم «ویلا» مرتبط باشند.
+ پروژه­های در حال اجرا و تکمیل نشده­ی ویلایی تا تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰

چه کسانی می­توانند در جایزه­ی ویلا شرکت کنند؟

کلیه­ی معماران ایرانی، طراحان، طراحان داخلی، طراحان محوطه، شرکت­های مشاوره­ی معماری و آتلیه­های طراحی در ایران و خارج از ایران می­توانند در این رویداد شرکت نمایند.

ثبت­ نام در نخستین دوره جایزه ویلا

ثبت­نام در جایزه­ی ویلا از طریق ارسال یک ایمیل به نشانی  award@villamagazine.ir  و دریافت یک “کد شش رقمی” انجام می­پذیرد. شرکت­کنندگان می­بایست مدارک خود را بعد از دریافت کد شش رقمی به نشانی پست­الکترونیکی award@villamagazine.ir  ارسال نمایند.

+ موضوع نامه در ایمیل ارسالی، «ثبت­نام جایزه­ی ویلا ۱۴۰۰» عنوان شود.

+ برای ارسال چندین اثر توسط یک شرکت­کننده محدودیتی وجود ندارد و شرکت­کنندگان برای هر اثر ارسالی یک کد شش رقمی جداگانه دریافت می­نمایند.

مدارک لازم برای شرکت در جایزه­ی ویلا

مدارک لازم جهت شرکت در نخستین دوره­ی جایزه­ی ویلا عبارتند از دو شیت در ابعاد A3 (افقی) در قالب JPG   با محتوای پیشنهادی زیر:

+ تصاویر سه­بعدی (اسکیس، ماکت، رندرهای طرح)

+ ترسیمات پروژه (پلان، نما، مقطع)

+ دیاگرام­های گرافیکی و فیزیکی

+ متن توصیفی و مانیفست طراحی (شرح ایده و کانسپت طراحی) در شیت اول قرار داده شود و حداکثر از ۲۵۰ کلمه انگلیسی تشکیل شده باشد.

توجه: کد شش رقمی می­بایست در قسمت بالا و سمت راست هر کدام از شیت­ها قرار بگیرد و از نوشتن نام طراح یا طراحان پروژه بر روی شیت­ها پرهیز شود.

محرمانگی

کلیه مدارک دریافت شده از سوی دبیرخانه ی نخستین دوره جایزه ویلا تا اعلام نتایج داوری به عنوان محرمانه تلقی می گردد.

مهلت ارسال مدارک به دبیرخانه­ ی نخستین دوره جایزه ویلا

شرکت­کنندگان می­بایست آثار خود را حداکثر تا تاریخ ۲۶ مهرماه سال ۱۴۰۰ به نشانی پست­الکترونیکی دبیرخانه­ی جایزه­ی ویلا یعنی award@villamagazine.ir  ارسال نمایند.

فرایند داوری نخستین دوره جایزه ویلا

+   اسامی شرکت­کنندگان تا زمان اعلام نتایج نهایی به آگاهی عموم رسانده نمی­شود.

+   هیئت داوران موظف است در صورت مشاهده­ی هرگونه ارتباط با شرکت­کننده یا تعارض در منافع در مورد هر یک از آثار شرکت کننده، موضوع را اعلام و از داوری در مورد آن اثر خودداری نماید.

+   اگر تخلف شرکت­کننده به هر دلیلی بعد از اعلام نتایج محرز شود، امکان تغییر رأی برای هیئت داوران محفوظ است.

+ داوری این جایزه به صورت الکترونیکی انجام می­گردد.

نخستین دوره جایزه ویلا

معیارهای داوری در نخستین دوره جایزه ویلا

+  اصالت و نوآوری

بخوانید:  فراخوان کتاب سال معماری معاصر ایران

+  جذابیت بصری

+  به­کارگیری درست منابع و انرژی های طبیعی

+  انتخاب درست مصالح و تکنیک­های اجرایی

+  تناسب و مقیاس پروژه

+  سازمان­دهی نور و فضا

+ کیفیت ارائه­ی اثر

اعلام نتایج داوری و اعطای جوایز نخستین دوره جایزه ویلا

نتایج این رویداد در تاریخ سوم آبان­ماه ۱۴۰۰ اعلام می­گردد.

داوری نخستین دوره جایزه ویلا در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

جایزه­ی ویلا به همراه تقدیرنامه­ها در تاریخ دهم آبان­ماه ۱۴۰۰ طی مراسمی به برندگان اهدا می­شود.

مکان برگزاری مراسم در آگهی­های آتی به اطلاع عموم شرکت­کنندگان خواهد رسید.

اخبار مرتبط با اولین دوره­ی جایزه­ی ویلا از طریق وب­سایت خبری ویلا و دیگر رسانه­های معتبر معماری در ایران منتشر خواهد شد.

تاریخ‌­های مهم نخستین دوره جایزه ویلا

آخرین مهلت ثبت ­نام الکترونیکی و ارسال آثار:   26 مهرماه ۱۴۰۰
داوری و انتخاب آثار:   29 و ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰
اعلام نتایج:   سوم آبان­ماه ۱۴۰۰
اهدای جوایز:   دهم آبان­ماه ۱۴۰۰

هزینه ­ی ثبت ­نام در نخستین دوره جایزه ویلا

جهت حضور در این رویداد هزینه­‌ای دریافت نمی­شود.

پرسش های متداول

علاقه­مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون این رویداد از طریق نشانی پست­الکترونیکی و یا واتس­اَپ رسمی مجله­ی ویلا  با ما در ارتباط باشند.

دبیرخانه نخستین دوره جایزه ویلا

نشانی پست­الکترونیکی دبیرخانه­ی جایزه­ی ویلا:   award@villamagazine.ir
شماره­ی واتس­اَپ رسمی مجله­ی ویلا:    ۰۹۹۰۲۷۴۴۷۳
اینستاگرام:  @memarivilla   villamagazine
آخرین اخبار وبسایت: www.villanews.ir/news


درباره داوران نخستین دوره جایزه ویلا

اِسا لاکسونن

پروفسور «اِسا لاکسونن» منتقد معماری و هنر، اهل کشور فنلاند و برنده‌ی بیست ونه جایزه در مسابقات داخلی و بین المللی است که در این رقابت­ها توانست شش بار مقام نخست را از آن خود کند.
وی به عنوان اولین مدیر «آکادمی آلوار آلتو» سمپزیوم سالانه­ی آلوار آلتو را پایه­گذاری نمود.
او با همراهی «کیمو فریمن» آتلیه‌ی معماری شخصی‌شان را با نام «فریمن لاکسونن» در سال ۲۰۰۵ به راه انداختند و این همکاری همچنان ادامه دارد. از آثار شاخص این آتلیه می­توان به طراحی «ایستگاه فِرانتِیر» اشاره نمود.
گفتنی است که لاکسونن از سال ۲۰۲۰ بر روی ارتباط بین معماری و علوم اعصاب با عنوان  فضا چگونه بر رشد مغز تأثیر می‌گذارد؟ مطالعه می‌کند.

سیامک شاه نشین

پروفسور «سیامک شاه‌نشین» با بیش از سی سال سابقه‌‌ی فعالیت حرفه‌ای از جمله معماران، مؤلفان و منتقدان برجسته، پیشرو و آینده‌نگر اروپا و جهان در حوزه‌ی معماری و علوم میان‌رشته‌ای به شمار می‌رود.

علاقه‌ی شاه‌نشین به «میکل‌آنژ» و «داوینچی»، او را به سوی ایتالیا و سپس به دانشکده‌ی معماری AA در لندن و آکادمی هنرهای زیبا در فلورانس،  دانشگاه صنعتی زوریخ  ETH ، مدرسه عالی طراحی هارواردGSD ، و پلی‌تکنیک تورین سوق داد.

پروژه‌های ایشان در سرتاسر جهان و از جمله کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلستان، آلمان، ایتالیا، سوئد، سوئیس، هلند، یونان، مکزیک، چین، کره‌ی جنوبی و فیلیپین به مرحله‌ی اجرا درآمده و در نمایشگاه‌های گوناگون معماری در کشورهای مختلف جهان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آثار وی برنده‌ی جوایز پُرشمار و معتبر معماری در جهان شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی بهترین معماری مجتمع‌های چندمنظوره در سال ۲۰۲۱، جایزه‌ی بهترین دفتر معماری با رویکرد پایداری در اروپا در سال ۲۰۲۰، جایزه‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای معماری خورشیدی در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸، جایزه‌ی بهترین معمار از آکادمی هنر و علوم آمریکا در سال ۱۹۹۵و جایزه‌ی بهترین معمار جوان در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ اشاره نمود.

شاه‌نشین در مقام داور، مسابقات معماری و رویدادهای بین‌المللی متعددی را در این حوزه مورد ارزیابی و قضاوت قرار داده است. او در روالی منظم و پیوسته در همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی حضور یافته و هر ساله در دانشگاه‌های معتبر معماری و شهرسازی از آمریکا، اروپا تا شرق آسیا به تدریس و سخنرانی می‌پردازد.

رسانه‌های معتبر معماری آثار وی را هر ساله در صفحات خود منتشر می کنند و از او به عنوان “آقای خاصِ معماری” نام می‌برند. سیامک شاه‌نشین در عرصه‌ی نویسندگی نیز فعال است؛ آخرین کتابش با عنوان Landscape Modeling  چشم‌اندازی ژرف و میان رشته‌ای را برای پژوهشگران شهرسازی و متخصصان منظر فراهم می‌آورد.

الیزابتا ترانی

پروفسور «الیزابتا ترانی» معمار، محقق و نویسنده ایتالیایی در سال ۱۹۹۳ استودیوی Terragni Architetti راتاسیس نمود. وی همچنین مدیر و عضو موسس  D.R.A.W  از سال ۲۰۱۱ در بروکلین آمریکا است.

آثار وی در زمینه های معماری، مشاوره، موزه، بازسازی و نمایشگاه در کشورهای ایتالیا، سوییس، آلبانی و آمریکا شکل گرفته و گسترش یافته است.

ایزابتا ضمن انجام پروژه های شخصی و دفتری، در پروژه های شاخص و ساختمان های نمادین به آنالیز مشکلات و بررسی راه حل های تخصصی می پردازد و در این زمینه دولتها و بخش های خصوصی نیز از او استفاده می کنند.

آثار و مقالات متعددی از وی در کتب و مجله های بین المللی به چاپ رسیده و در دسترس معماران و پژوهشگران معماری قرار گرفته است.

  • منبع خبر : مجله ویلا