اهمیت رعایت زیبایی‌شناسی در نمای ساختمان
اهمیت رعایت زیبایی‌شناسی در نمای ساختمان
استادیار و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد گفت: برای رفع مشکل استفاده از نماهای غیر اصیل باید اقدام ریشه‌ای و منطبق با ذائقه‌های زیبایی‌شناسانه جامعه را انجام داد که این اقدامات از طریق آموزش‌های فراگیر و همگانی و آموزش متخصصان و مدیران شهری کارساز خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،زیبایی‌شناسی در نمای ساختمان؛ محسن رفیعیان اظهار کرد: سیما و منظر هر شهر و آنچه به عنوان جنبه‌های کالبدی به دید شهروندان می‌آید، هویت شهر را در ذهن آنها رقم می‌زند؛ البته این موضوع منحصر به شهروندان نیست و ممکن است گردشگران و سایر افراد بیرونی در اولین برخورد از طریق همین جلوه‌های کالبدی به شهر نگاه کنند.

وی تصریح کرد: هر شهری در برآیند سیما و منظر خود هویتی کسب می‌کند و نمی‌توان گفت «بی‌هویت» هستیم، زیرا تمام شهرها دارای یک هویت هستند، اما از حدود یکصد سال پیش تاکنون که سبک‌های ساختمان‌سازی شهرها تحت تفکرات تکنولوژیک و مواجه‌های فرهنگی با بیرون اتفاق افتاده، چهره شهرها تغییر کرده و به نظر می‌رسد دچار بحران هویت شده است.

استادیار و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد با بیان اینکه در حال حاضر ساختمان شهرها دچار سردرگمی و حیرانی شده و هر ساختمان با یک شکل و مصالح و موادی (آجری، شیشه‌ای و …) خود را عرضه می‌کند، گفت: شهرها در نمای کلی دچار حیرت و سرگردانی شده و بحران هویت را رقم زده‌اند البته متخصصان از ابتدا متوجه این موضوع شده و در چند دهه اخیر در تلاش هستند هویتی که دچار بحران شده را در شهرها بازیابی کنند.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های تکنولوژیک اتفاق افتاده و مواد و مصالح و شیوه‌های ساخت جدید به وجود آمده و همه باید در کنار هم دیده شود تا بتوان نسخه کلی در زمینه اهمیت رعایت زیبایی‌شناسی در نمای ساختمان پیچید؛ این موضوع بازیگران مختلفی دارد و متخصصان در تلاش و تکاپو شدند، ذائقه مردم به نوعی تغییر کرده و دست اندرکاران مدیریت شهری نیز متوجه این موضوع شده‌اند.

بخوانید:  مشخصه‌های مرتبط در نماسازی و ساخت بدنه شهری

اهمیت زیبایی‌شناسی در نمای ساختمان

استادیار و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد اظهار کرد: مسئولان دریافته‌اند که صلاح مردم مطابق با نظر متخصصان است، اما نیروهای بازار، اقتصاد بساز و بفروش‌ها و آنچه مُد را حمایت می‌کند، ذائقه مردم را شکل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کش و قوس خواسته متخصصان و مردم و آنچه مسئولان تصمیم‌گیری می‌کنند، مطرح بوده و به نظر می‌رسد کفه ترازو به سمت اقتصاد بازار به عنوان تشدید کننده بحران هویت، سنگینی می‌کند، افزود: برای رفع مشکل استفاده از نماهای غیر اصیل باید اقدام ریشه‌ای و منطبق با ذائقه‌های زیبایی‌شناسانه جامعه را انجام داد که این اقدامات از طریق آموزش‌های فراگیر و همگانی، اقدامات رسانه‌ای و کار کردن روی جنبه‌های هنری مردم و در نهایت آموزش متخصصان و دست‌اندرکاران و مدیران شهری کارساز خواهد بود.

رفیعیان پیرامون لزوم رعایت زیبایی‌شناسی در نمای ساختمان ادامه داد: داستان نماهای اصولی مبتنی بر پیشینه جامعه و با هویت و کش و قوس آن با نماهای جدید و باری به هر جهت و وارداتی، همچون وجود موسیقی‌های سنتی و پاپ و زیرزمینی امروزی است.

وی تاکید کرد: سهم زیبایی‌شناسانه مردم و اهمیت رعایت زیبایی‌شناسی در نمای ساختمان باید تغییر کند بدان معنا که مردم به نیروی درونی مجهز شوند تا آن نیرو بگوید چه چیزی مبتنی بر هویت آنها بوده و چه چیزی تخریب کننده هویت آنها است.

  • منبع خبر : ایمنا