نکات کاربردی درباره اتصالات پنوماتیک
نکات کاربردی درباره اتصالات پنوماتیک
اتصالات پنوماتیک یا فیتینگ پنوماتیکی بر روی قطعه های مختلفی نصب می گردد که در واقع نقش آن عبور هوای فشرده است.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،اتصالات پنوماتیک؛ پنوماتیک که تلفظ درست آن نیوماتیکس می باشد، در واقع شاخه ای از علم فیزیک و مهندسی را شامل می شود که در مواردی مثل استفاده انرژی موجود در گاز فشرده، به جهت حرکت یا انجام فعالیتی استفاده می گردد و سیستم های پنوماتیک توسط تبدیل نمودن نیرو به انرژی پتانسیل فعالیت دارند.

اجزای مختلف سیستم پنوماتیک (کمپرسور هوا، سیلندر هوا، محرک، موتور، شیرها، مدار) با کمک اتصالات پنوماتیک به همدیگر وصل می‌شوند.

این اتصالات قابلیت نصب بر روی انواع شیر برقی پنوماتیک، جک های پنوماتیک، رگلاتور و سایر قطعه های دیگر را دارد. این اتصالات برای وصل نمودن شیلنگ های پنوماتیک به همدیگر و همچنین به دستگاه ها و ماشین آلات دیگر استفاده می گردد.

ویژگی های اتصالات پنوماتیک

  • اتصالات پنوماتیک در انواع مدل های مستقیم ،سه راه ،زانو و خیلی مدل های متنوع دیگر طراحی و تولید می شود.
  • این اتصالات در جنس های متنوعی چون پلاستیک، آلومینیوم و فلزی قابل تولید و عرضه می باشند. بدنه اتصالات پنوماتیک جنس پلیمری و دنده های اتصالات از جنس برنج می باشد، قسمت های فلزی عموما واجد روکش نیکل یا روی هستند که طول عمر آنها را افزایش داده و سبب عملکرد بهتر آنها می شود.
  • از آنجائیکه تمامی قطعات سیستم پنوماتیکی تحت فشار شدید هوا هستند پس برای پیشگیری از نشتی در داخل اتصالات پنوماتیک باید از آب بندها و اورینگ های مفیدی استفاده شده باشد.
  • یکی از فواید مصرف اتصالات پنوماتیک راحتی عملکرد و همچنین سرعت بالای آن در حین عملیات انتقال هوای فشرده می باشد که همین سبب تمایز این اتصالات از انواع دیگر اتصالات می شود. این نوع اتصالات برای استفاده بسیار راحت هستند و در اغلب اوقات با یک حرکت در جای مناسب خود قرار می گیرند و با خریداری اتصالات پنوماتیک با پیشرفت سریع کار و افزایش راندمان روبرو خواهید شد.
  • اتصالات پنوماتیکی باتوجه به کارایی مورد انتظار، به اشکال متنوعی همچون اتصالات مستقیم، زانو گردان، سه راه وسط دنده، فولی کنترل سر کج و … تولید شده و بنا بر نوع نیاز مورد استفاده قرار می گیرند که انواع متنوع آن را می توانید در سایت مشاهده بفرمایید.

دنده اتصالات اغلب در نوع های METRIC و BSPT ،BSP ،NPT هستند.

اتصالات پنوماتیک یا فیتینگ پنوماتیکی بر روی قطعه های مختلفی نصب می گردد که در واقع نقش آن عبور هوای فشرده است.

انواع اتصالات پنوماتیک

اتصالات پنوماتیک اغلب به دو مدل فشاری و رزوه ای در اندازه های متنوعی تولید می شود.

اتصالات رزوه ای پنوماتیک با اندازه های میلیمتر و اینچ و به صورت شیلنگ خور تولید می گردند.

یکی دیگر از انواع اتصالات پنوماتیک اتصالات مستقیم می باشد که خود در انواع مدل های آلن خور ، تابلوئی ، مهره ای پلاستیکی و رابط بین راهی طبقه بندی می شوند.

در این بین سه راهی های پنوماتیک جزء قطعات بسیار کاربردی و مفید می باشند که مجددا خود به چند دسته : سه راهی شیلنگ خور ، سه راهی وسط دنده ،سه راهی داخل رزوه و سه راهی مینیاتوری تقسیم می شوند.

همان طور که مشاهده می فرمایید اتصالات پنوماتیک دارای انواع و اقسام مدل ها و کاربرد های مختلف می باشد لذا توصیه می گردد در هنگام خرید از سایت حتما مشاوره و راهنمای های لازم را دریافت نمایید.

بخوانید:  کاهش قیمت پیشنهادی مسکن

در هنگام نصب اتصالات پنوماتیک فشاری، مثل هر قطع دیگر باید دقت داشت چرا که نصب صحیح در فعالیت صحیح و راندمان کاری ضروری می باشد و در هر اتصال باید از صحت نصب و عملکرد آن اطمینان خاطر کسب کرد،برای نصب هر یکی از اتصالات نکات کلیدی وجود دارد که با انجام آن میزان کیفیت نصب را بالا می برید.

اتصالات پنوماتیک یا فیتینگ پنوماتیکی بر روی قطعه های مختلفی نصب می گردد که در واقع نقش آن عبور هوای فشرده است.

نکات مهم در کاربرد اتصالات پنوماتیک

  • هنگامیکه اتصالات در معرض فشار هستند به قسمت آزاد کن آنها به هیچ وجه دست نزنید چون ممکن است تیوب جدا گردد و احتمال ایجاد خطر وجود دارد.
  • در قسمت های که میزان لرزش زیاد است یا خمیدگی بیش از اندازه وجود دارد از این نوع اتصالات استفاده نکنید.
  • از اتصالات پنوماتیک برای مواردی استفاده کنید که قطعه برای آن وظیفه ویژه ساخته شده است و از استفاده در موارد دیگر خودداری نمایید.
  • باید توجه داشت که این اتصالات برای استفاده در چند مورد مناسب نیستند : تماس با سیالاتی که ایجاد خوردگی می کنند ، تماس با مواد قابل اشتعال و همچنین مواد شیمیایی
  • دقت کنید که فشار وارد شده به اتصالات می بایست از میزان توصیه کمتر باشد و نباید در معرض فشار بیش از حد مجاز گشتاور باشند چرا که امکان آسیب دیدن قطعات وجود دارد.

نکات مهم در خرید اتصالات پنوماتیک

در هنگام انتخاب و خریداری اتصالات پنوماتیک باید به موارد زیر دقت داشت:

  • نوع و سایز رزوه
  • سایز شیلنگ
  • کیفیت و متریال و دقت در طراحی و ساخت اتصالات
  • نوع و میزان کیفیت آلیاژ استفاده شده در اتصالات
  • دقت داشته باشید که اتصالات پنوماتیک کاربری های متفاوت و متنوعی را دارا می باشند مثلا اتصال مستقیم در انواع آلن خور، تابلویی، مهره ای پلاستیکی و رابط مستقیم موجود می باشد.

کاربرد اتصالات پنوماتیک

با وصل نمودن اجزای سیستم پنوماتیک توسط اتصالات پنوماتیک به همدیگر، وسایل بسیار کاربردی ساخته می شود و هر آنچه به وسیله سیستم های الکتریکی و هیدرولیکی می توان انجام داد توسط سیستم های پنوماتیکی هم انجام پذیر است.

اتصالات پنوماتیک فشاری، وظیفه خود را در صنعت آب بازی می کنند. یکی از کاربردهای معمول آن ها برای اتصالات عمومی تیوب در سیستم های RO و فیلتراسیون آب می باشد.

علاوه بر این، اتصالات فشاری را به علت سهولت در نصب و نقش مفید آن در افزایش پایداری سیستم در دریچه های آب ، تانکر ها ،پمپ ها و همچنین جک های آب استفاده می کنند و همچنین جدا از نقش آن ها در ماشین آلات تخصصی و پیشرفته این اتصالات را می توان در بسیاری از وسایل چون کولر های آبی ، ماشین های یخ ساز، دستگاه های آبمیوه گیری و دستگاه های قهوه ساز مشاهده نمود.

به طور کلی اتصالات پنوماتیک در دستگاه های پنوماتیک، بادی، کمپرسور ها، صنایع تولید دارو، صنایع تولید خودرو، خدمات پنوماتیک، جک های پنوماتیک و خیلی صنایع دیگر استفاده می گردد.