لزوم اجرایی شدن ساختمان سازی صنعتی در کشور
لزوم اجرایی شدن ساختمان سازی صنعتی در کشور
معاون مهندسی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع از افتتاح پروژه ملی ساختمان سازی صنعتی در کشور توسط وزارت دفاع خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،ساختمان سازی صنعتی؛ آقای علی اکبر سلیمانی در استودیوی پخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما افزود: امروز، روز تحریم شکنی صنعت ساختمان است، یکی از مشکلات ما در صنعت ساختمان، دوام و کیفیت اجراست و دوام ساختمان‌های ما متأسفانه ۲۵ تا ۳۰ سال است در حالی که دوام ساختمان در دنیا بالای ۱۰۰ سال است.

وی گفت: سرعت اجرا در کشور ما حدود ۳۶ ماه برای یک پروژه ۱۲ طبقه است در حالی که در این طرح صنعتی قرار است برای مرحله اول ۶ ماه و در مرحله دوم چهار ماه برای یک ساختمان ۱۲ طبقه زمان صرف کنیم.

آقای سلیمانی تصریح کرد: این طرح را از کشور دیگری نخریده ایم بلکه ما چهار یا پنجمین کشوری هستیم که توانسته ایم این پروژه و فرآیند تولید آن را طراحی کنیم و حتی طراحی ماشین آلات را هم خودمان انجام د ادیم و مرحله ساخت را هم خودمان به انجام رساندیم.

ساختمان سازی صنعتی نیاز بازار است

او افزود: وقتی سرمایه گذار ما در این همه تلاطم قیمت تجهیزات و بازار، سه سال معطل یک ساختمان می‌شود با ریسک زیادی مواجه خواهد بود، اما وقتی برگشت سرمایه آن به کمتر از ۶ ماه برسد، می‌تواند در عرض سه سال حدود ۵ تا ۶ بار سرمایه در گردش و همین طور ساختمان داشته باشد و در نتیجه روند ساختمان سازی صنعتی سبب ارزان شدن مسکن خواهد شد.

او ادامه داد: در حال حاضر افتخار ما به این است که چهار یا پنجمین کشور طراحی کننده این صنعت هستیم و تحریم این صنعت را شکسته ایم و الآن می‌توانیم انواع مختلف کارخانه تولیدی این صنعت را در جای دیگر هم بنا کنیم.

بخوانید:  ۷۰ درصد رای قلع بنا در مشهد متعلق به حاشیه شهر است

آقای سلیمانی تصریح کرد: اولین کارخانه‌ای که به منظور بهره برداری از صنعت ساختمان و ساختمان سازی صنعتی احداث کرده ایم دارای ظرفیت کاری روزانه ۶ هزار واحد است که تا ۱۸ هزار واحد قابل افزایش است.

او گفت: به کشوری تبدیل شده ایم که در حوزه صنعت ساختمان دیگر نیازی به کشور‌های دیگری نداریم؛ مواد اولیه، طراحی و ساخت ماشین‌های ما داخلی است پس این پروژه تحریم پذیر نیست. ما قابلیت طراحی در هر ظرفیتی برای هر ارگان و شرکت و مجموعه‌ای در کشور را داریم.

آقای سلیمانی افزود: اگر قرار باشد مشکل کمبود مسکن در کشور حل شود راه نجات ما انبوه سازی و افزایش دوام ساختمان هاست و این طرح می‌تواند دغدغه‌های ساختمانی کشور را رفع کند.

او ادامه داد: از آنجا که در ساختمان سازی صنعتی دخالت دست در این پروژه بسیار کم بوده و از پیش ساختگی بیشتری استفاده می‌شود بنابراین کیفیت ساخت با همه دستورالعمل‌ها سازگار خواهد بود.

بحث انتقال انرژی در دیوار‌ها و سقف و کف که یکی از معضلات ساختمان سازی محسوب می‌شود در این طرح برای آن راه حل‌هایی دیده شده است.

او ادامه داد: در مناطق سیل خیز هیچ ساختمانی نمی‌توانیم بسازیم، اما در مورد استحکام در مقابل زلزله با بهره گیری از این طرح، مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله بالاتر خواهد رفت و اقلیم گرم و سرد برای اجرای این طرح تفاوتی نخواهد داشت.

  • منبع خبر : IRIB