آجر نمای ساختمان و ویژگی‌های آن
آجر نمای ساختمان و ویژگی‌های آن
آجر نمای ساختمان ها علاوه بر این که ظاهری زیبا و دلنشینی ایجاد می کند، از لحاظ اقتصادی نیز برای کارفرمایان مقرون به صرفه می باشد. به عبارتی می توان گفت، آجر جزو متریال های ارزان و اقتصادی برای ساخت و ساز به حساب می آید.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،آجر نمای ساختمان؛ آجر متریالی طبیعی است که از گذشته های دور شاهد استفاده ی آن در ساخت و ساز و همچنین تزئین نمای داخلی و خارجی بناهای مختلف هستیم. با گذشت زمان، امروزه همچنان این متریال طبیعی طرفداران زیادی را در میان معماران و شهروندان ایرانی دارد و در نمای بسیاری از ساختمان های مدرن به عنوان متریال اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از دلایل محبوبیت و پر طرفدار بودن آن منطبق بودن با روحیه سنتی ایرانی می باشد.

استفاده از آجر نمای ساختمان ها علاوه بر این که ظاهری زیبا و دلنشینی ایجاد می کند، از لحاظ اقتصادی نیز برای کارفرمایان مقرون به صرفه می باشد. به عبارتی می توان گفت، آجر جزو متریال های ارزان و اقتصادی برای ساخت و ساز به حساب می آید. به علاوه ابعاد و فرم آجر این امکان را به طراحان می دهد تا با به کار بردن خلاقیتشان فرم های متنوعی را در نمای ساختمان ها ایجاد کنند.

امروزه آجرها در انواع مختلفی از رنگ ها، طرح ها و ابعاد و کیفیت در بازار موجود می باشند. شما می توانید با توجه به نوع طرح نما، بودجه و شناخت کامل از انواع آجرنما، بهترین نوع آن ها برای پروژه خود انتخاب نمایید. اکنون در ادامه خط معمار انواع آجرنما را به طور خلاصه شرح خواهد داد.

انواع آجر نمای ساختمان

انواع آجر نمای ساختمان به صورت زیر می باشد که در ادامه به صورت خلاصه راجع به هر یک توضیح خواهیم داد:

_ آجرنما نسوز

_ آجرنما کرکره ای

_ آجر نما پلاک

_ آجرنما حصیری

_ آجرنما لعابی

_ آجرنما شاموتی

آجرنما شیل

آجر نمای ساختمان : آجر نما نسوز

آجر نمای ساختمان و ویژگی‌های آن

در میان انواع مختلف آجر نمای ساختمان می توان به  آجر نسوز اشاره کرد که به طور معمول برای نمای ساختمان ها و در برخی موارد برای دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. آجر نسوز جزو متریالی است که در اجرای نمای ساختمان ها ی مدرن کاربرد و طرفدار زیادی دارد. این نوع آجر مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارد.

به عبارتی می توان گفت آجر نسوز نما عایق گرما بوده و از این رو مانع اتلاف انرژی در ساختمان ها می شود. علاوه بر عایق بودن دارای ویژگی هایی چون مقاومت و استحکام در برابر رطوبت، بارندگی، شرایط مختلف جوی و فرسایش می باشد. ماده ی اصلی در تولید آجر نسوز نوعی خاک رس نسوز با کیفیت بالا می باشد که در برخی از معادن کشور یافت می شود. آجر نسوز نما در ابعاد مختلفی تولید می شود که متداول ترین سایز آن ۳۲*۷ – ۵/۵*۲۶ – ۲۰*۱۰ می باشد.

آجر نما کرکره ای

آجر نما کرکره ای از لحاظ بصری زیبا بوده و از این رو در اجرای نمای بیرونی ساختمان کاربرد فراوانی دارد. متریال اصلی این نوع آجرها خاک نسوز می باشد و به همین دلیل این محصول درا در دسته ی آجرهای نسوز قرار می دهند.

آجر نما کرکره ای همانند آجر نما نسوز در مقابل حرارت، رطوبت و بارندگی مقاوم می باشد. آجر کرکره ای در تنالیته های مختلف رنگ قهوه ای مایل به قرمز در بازار موجود می باشد. عرض این نوع آجر ها کم و باریک بوده و به همین دلیل به آن ها آجرهای کرکره ای می گویند. آجرهای کرکره ای به دلیل زیبایی که به نمای ساختمان می بخشند، مورد توجه معماران قرار می گیرند.

آجر نما پلاک

یکی دیگر از انواع آجر نمای ساختمان ، آجر پلاک می باشد که در مقابل تغییرات دما مقاومت بالایی دارد. شما می توانید این نوع آجر را در رنگ های متنوعی در بازار ببینید. از این رو در انتخاب رنگ آجرها محدود نیستید. یکی از ویژگی های بارز آجرنما پلاک مقاومت آن در برابر آتش سوزی و حداقل میزان شوره زدگی در برابر تغییرات آب هوایی می باشد. از طرفی این نوع آجرها از نظر اقتصادی مقرون به بوده و جلوه ای زیبا به نمای ساختمان ها می بخشد.

بخوانید:  نکات کاربردی درباره اتصالات پنوماتیک

بنابراین می توان گفت که آجر پلاک جزو آجرهای کاربردی در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان های مدرن می باشد. آجر قزاقی نیز نوعی آجر پلاک می باشد که در نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع آجر در ابعاد مختلف تولید می شود.

آجر نما حصیری

همانطور که از نامش پیداست، آجرنمای حصیری دارای بافتی شبیه به حصیر دارد و از این رو آجر حصیری نامیده شده است. آجر حصیری در رنگ و بافت های متنوعی در بازار موجود می باشد و از این رو می تواند بافت زیبا و جذابی را در دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان ایجاد کند. برخی از این آجرها به شکل لعابی تولید می شوند و استقامت بالایی در مقابل نور خورشید دارند. نوع لعابی آجرهای حصیری نمای زیبایی داشته و جلوه ای زیبا و متفاوت به نمای ساختمان های مدرن می بخشد.

آجر نما لعابی

آجر نمای ساختمان و ویژگی‌های آن

متریال اصلی به کار رفته در تولید آجر لعابی همانند آجرهای معمولی می باشد، با این تفاوت که پس از ساخت یک لایه لعاب مقاوم روی آن ها افزوده می شود. جالب است بدانید که تولید و استفاده از آجر لعابی در ایران از سالیان پیش از میلاد مسیح مرسوم بوده است.

این لعاب علاوه بر این که تنوع رنگی به آجرها می بخشد، همچون یک لایه از آن محافظت کرده و موجب افزایش استقامت آن ها نیز می شود. یکی از ویژگی های بارز آجرهای لعابی استقامت بالای آن ها در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت، دمای بالا، هوازدگی و همچنین فرسایش می باشد. این محصول به دلیل تنوع رنگی بالایی که دارد می تواند در خلق نماهای بی نظیر و متفاوت نقشی مهم داشته باشد. شما می توانید این نوع آجر را در ابعاد و رنگ های مختلف در بازار خریداری نمایید.

آجر نما شاموتی

آجر نمای ساختمان و ویژگی‌های آن

یکی دیگر از انواع آجر نمای ساختمان مورد استفاده در اجرای نمای ساختمان، آجرنمای شاموتی می باشد. آجرهای شاموتی در انواع سایز و رنگ‌های مختلف در بازار یافت می شوند و در نماهای بیرونی و درونی ساختمان کاربرد دارند. آجرهای شاموتی را در دسته ی آجرهای نسوز قرار می دهند. این آجرها در ابعاد مختلف مربع و مستطیل تولید شده و به بازار عرضه می شود. آجرهای شاموتی را در طیف های متنوعی چون زرد، زرد متمایل به نارنجی، قهوه ای روشن، قهوه ای اخرایی، قهوه ای تیره و نارنجی تیره در بازار مشاهده خواهید کرد.

آجر نمای شیل

آجرنمای شیل یکی از بهترین متریال جهت طراحی نماهای پست مدرن به حساب می آید. این دسته آجر هم در طراحی نمای مدرن و هم سنتی کاربرد دارد. این آجر نمای ساختمان دارای استقامت بالایی بوده و در مدت زمان طولانی نیز تغییر رنگ نمی دهد. یکی از دلایل آن این است که رنگ این نوع آجر کاملا طبیعی بوده و در ساخت آن هیچ گونه رنگی افزوده نشده است. بسیاری از معماران و کارشناسان آجر شیل را جایگزین مناسبی برای آجر قزاقی می دانند. به دلیل ماهیت متریال به کار رفته در تولید آن، گرد و خاک به این نوع آجر نفوذ نکرده و بدین ترتیب آلودگی به سادگی از سطح نما پاک خواهد شد.