میدان های برتر شهرهای دنیا
میدان های برتر شهرهای دنیا
میادین شهر قلب تپنده یک جامعه هستند. هر اندازه این میادین بیشتر باشند، مسیری پایدار برای توسعه شهرها و برقراری ارتباط هوشمندانه میان شهروندان و شهر به وجود خواهد آمد.در ادامه به بررسی میدان های برتر شهرهای دنیا و ویژگیهای‌ آنها می پردازیم

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،میدان های برتر شهرهای دنیا

میادین شهر قلب تپنده یک جامعه هستند. هر اندازه این میادین بیشتر باشند، مسیری پایدار برای توسعه شهرها و برقراری ارتباط هوشمندانه میان شهروندان و شهر به وجود خواهد آمد.در ادامه به بررسی میدان های برتر شهرهای دنیا و ویژگیهای‌ آنها می پردازیم

میادین پاتوق مناسبی برای گردهم آمدن و انجام فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شهروندان هستند تا ارتباطی مستقیم و بهینه با شهر خود برقرار کنند و در نهایت بستری را نیز به منظور توسعه پایدار و شاخص شهر خود فراهم آورند.

این میادین می‌توانند فضای مناسبی برای نمایان شدن معماری‌های خلاقانه و برجسته باشند و در کنار آن از فضاهای شهری هوشمندانه استفاده شود. تمام میادین مدرن و کلاسیک با خلاقیت، زیبایی و کاربری چندمنظوره به راحتی شهروندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند که بسیار ارزشمند و قابل توجه خواهد بود. با تبیین برنامه‌های متنوع در طول یک سال، می‌توان یک فضای پررونق شهری در این میادین ایجاد کرد که هم برای همه سنین جامعه مفید است و هم می‌تواند ارزش یکسان به ساکنان و بازدیدکنندگان القا کند.

میدان های برتر شهرهای دنیا

در واقع میادین شهری از جمله فضاهایی هستند که مطابق با اهداف توسعه پایدار شهری طراحی و ساخته می‌شوند و حتی در بازسازی‌های مناطق مختلف شهری نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. ظهور مجدد میدان‌های عمومی در شهرها می‌تواند اهداف و برنامه‌های جدیدی را نیز به ارمغان آورد که نباید از آن‌ها غافل ماند.در ادامه می‌خوانید:

در این گزارش قصد داریم ۱۰ میدان زنده، فراگیر و مدرن شهرهای دنیا که به نوعی چهره زنده این شهرها هستند و ارزش تماشای بالایی هم برای شهروندان و توریست‌ها دارند را انتخاب کرده و معرفی کنیم.

میدان Platz der Deutschen Einheit در هامبورگ آلمان

این میدان به نوعی یک سالن نمایش و کنسرت بزرگ در شهر هامبورگ که طراحی و ساختار معماری آن بر همین اساس به اجرا درآمده است. یک سقف شیشه‌ای تاج‌دار بر روی این میدان طراحی شده که همگان بر این باورند این سقف، نمای افق هامبورگ را نمایان می‌سازد. همچنین ارتفاع این میدان به گونه‌ای طراحی شده که یک منظره پانوراما ۳۶۰ درجه از شهر را نشان داده و جذابیت بصری بالایی برای بازدیدکنندگان دارد.

نمایش‌های زنده، کنسرت، فیلم‌های سینمایی روز دنیا و سایر مراسم نمایشی شهر هامبورگ همگی در این میدان به نمایش در می‌آیند که برای شهروندان یک نماد فرهنگی مهم و ارزشمند به شمار می‌رود. ازاین‌رو نوع طراحی آن مطابق با همین هدف و برنامه انجام شده است. این میدان در سال ۲۰۱۷ میلادی افتتاح و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اروپا تبدیل شده است.

میدان مردم در شانگهای چین

«میدان مردم»، بزرگترین فضای عمومی شانگهای و در قلب شهر است که در گذشته محل مسابقه اتومبیلرانی شهر بوده و در سال ۱۹۹۳ میلادی ساخته شده است. این میدان دارای یک فواره آبنما به‌وسعت ۳۲۰ مترمربع و ۳۶ چراغ با صدای استریو بوده که توسط تالار، موزه شانگهای و تئاتر بزرگ شهر احاطه شده است.

مهمترین ویژگی این میدان آن است که تنها با هدف توسعه روابط شهروندی، طراحی و ساخته شده و هر هفته مردم را دور هم جمع کرده تا اهمیت روابط خانوادگی و ارزش رابطه والدین و فرزندی را به آنها گوشزد کند. همچنین انواع مراسم فرهنگی در این میدان برگزار می‌شود که مورد استقبال چشمگیر شهروندان قرار گرفته است.

میدان مائو در ریودوژانیرو برزیل

پیش از بازسازی برای بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ میلادی، منطقه «Porto Maravilha» ریو به‌عنوان یک محله ناامن و متروکه شهرت داشت، اما به سرعت با هدف ایجاد یک مرکز تفریحی و فرهنگی در این منطقه بندری، این میدان شکل جدیدی به خود گرفت که محلی‌ها و سایر گردشگران بتوانند در آنجا قدم زده، غذا بخورند و از فضا لذت ببرند.

میدان «مائو» به گونه‌ای احیا شد و جانی دوباره گرفت که محلی‌ها دیگر نیازی به فضاهای مختلف تفریحی نداشته و به‌راحتی نیازهای خود را در آنجا برطرف می‌کنند. این میدان به نوعی نمونه بارز طراحی مدرن شهری در قلب ریو کشور برزیل محسوب می‌شود.

بخوانید:  روی خط پاسخگویی: ارتباط بدون واسطه مردم مشهد با اعضای شورای شهر

میدان Indautxu در بیلبائو اسپانیا

این میدان به سبک آوانگارد، طراحی و با درختان، نیمکت‌ها و چراغ‌های خیابان مدرن احاطه شده است و یک زمین بازی بزرگ نیز برای کودکان دارد. میدان «Indautxu» همه گزینه‌ها برای استفاده چندمنظوره موفق از یک فضای شهری را در خود جای داده است.

تعمیرات اساسی میدان در سال ۲۰۰۶ میلادی با ساخت پارک‌های زیرزمینی و کاهش تعداد خطوط اتومبیل، فضای جذاب جدیدی را برای پیاده‌روی و تفریح در اختیار عابران پیاده قرار داد. میدان نامبرده با داشتن موزه «گوگنهایم» و سایر پیشرفت‌های برجسته شهری، بارها و بارها ثابت کرده که مقصد اصلی علاقه‌مندان به معماری مدرن است.

میدان پارک در لاس وگاس ایالات متحده آمریکا

نوار «لاس وگاس» به دلیل امکانات سرگرمی نامحدودی که دارد، بسیار مشهور است. از سال ۲۰۱۶ میلادی، این منطقه یک فضای عمومی دیدنی و جذاب را با طراحی پیشرفته و پایدار، به‌نمایش گذاشته است. طراحان این میدان شهری یک قطب عابر پیاده پویا برای ملاقات کردن، غذا خوردن در بیرون یا صرفاً معاشرت ایجاد کرده‌اند. همچنین ساختارهای سایه‌دار این میدان به تعدیل گرمای صحرا کمک می‌کنند که برای بازدیدکنندگان بسیار باارزش است.

میدان شهر بِدوک در سنگاپور

به نظر می‌رسد میدان «بِدوک» که برای نخستین‌بار در مجموعه میدان‌های شهر جدید در سنگاپور در حال ساخت است، با مردم محلی خیلی جور شده است. از زمان اتمام این میدان در سال ۲۰۱۶ میلادی، ساکنان بِدوک از نمایش فیلم در فضای باز، هنرهای نمایش اجتماعی، فعالیت‌های فرهنگی، کلاس‌های دسته‌جمعی یوگا و اجرای موسیقی لذت می‌برند. سنگاپور با هدف برنامه‌ریزی و توسعه میادین شهری بیشتر برای تقویت روابط جامعه در همسایگی خود، پیش می‌رود.

میدان Sechseläuten در زوریخ سوئیس

میدان «Sechseläuten» با هدف اجرای یک تصمیم استراتژیک برای بهبود بیشتر کیفیت زندگی در زوریخ و در سال ۲۰۱۴ میلادی طراحی و ساخته شده است. این میدان تاریخی با یک پارکینگ زیرزمینی جایگزین شد و فضای بیشتری را برای پیاده‌روی یا آفتاب گرفتن عابران پیاده بر روی صندلی‌های متحرک فراهم آورد. همچنین تعدادی از رویدادهای شهری، نمایش‌های فرهنگی یا بازار کریسمس به همراه پیست یخ در این میدان برگزار می‌شوند.

میدان لیبر در مونته‌ویدئو اروگوئه

با رشد اقتصادی پایتخت در دهه گذشته، ارزیابی جدیدی از نیاز به فضاهای شهری نیز انجام شد. این میدان که در قلب «مونته‌ویدئو» واقع است، به سه بخش گیاهان بومی، منطقه تفریحی و ورزشی تقسیم شده و بازدیدکنندگان را با هر سلیقه‌ای به سمت خود جذب می‌کند. انواع فضاهای سبز با تزئینات دلنشین و زمین‌های مختلف ورزشی و تفریحی در این میدان با سبک طراحی همخوان و هماهنگ وجود دارند.

میدان برج خلیفه در دبی امارات متحده عربی

دبی با دارا بودن مراکز خرید، ساختمان‌های خارق‌العاده و پیشنهادهای تفریحی متفاوت، بسیار مشهور است. با توجه به اینکه ساکنان شهر دبی تقریباً بیشتر زمان خود را در خانه سپری می‌کنند، شاید توسعه فضاهای عمومی در اولویت فهرست این شهر نباشد، البته در سال‌های اخیر، شرایط کمی تغییر کرده و این شهر با پروژه‌های توسعه شهری پایدار روبرو شده است.

به‌طوری‌که توسعه پارک و میدان اطراف «برج خلیفه» توانست دستاوردهای جدید فرهنگی و اجتماعی را به‌وجود آورده و برای عابران پیاده جذابیت‌های بصری متفاوتی داشته باشد. نوع طراحی استخرها و فضاهای سبز به گونه‌ای همخوان هستند که ساعت‌ها بازدیدکنندگان را سرگرم خواهد کرد.

میدان جنرال گوردون در لندن انگلستان

لندن از رونق بی‌سابقه‌ای در ایجاد مکان‌های عمومی جدید برخوردار است، زیرا با هدف دور هم جمع شدن، سرگرمی و پرسه زدن شهروندان در قانون برنامه‌ریزی توسعه شهری گنجانده شده است. به منظور جوان‌سازی مرکز شهر «وولویچ»، میدان جنرال «گوردون» در سال ۲۰۱۱ میلادی افتتاح شد که یک فضای باز سبز با چمن‌های مرتب، مسیرهای پیاده‌روی عریض، استخر آینه به‌همراه نیمکت‌های گردان در خود جای داده است.

  • منبع خبر : ایمنا