نگاهی به عملکرد شهرداری در اجرای «ضوابط نمای ساختمان»
نگاهی به عملکرد شهرداری در اجرای «ضوابط نمای ساختمان»
نمای ساختمان ها، یکی از تهدید های بالقوه ای است که می تواند در هر شرایطی بالفعل شوند. مثلا در گرمای تابستان یا یخبندان زمستان یا در زلزله های خیف و بادهای معمول و متعارف هم این قابلیت را دارند که جان شهروندان را در معرض خطر قرار دهند. حال سوال این است که آیا مدیریت شهری و سایر متولیان همچون وزارت نیرو و اداره برق آیا این سازه ها و ضوابط نمای ساختمان را مورد بازبینی قرار داده اند؟

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،ضوابط نمای ساختمان؛ حمید رضا عباسیان کارشناس مسکن در رابطه با عمر مفید ساختمان‌ها به ویزه در نمای ساختمان ها که به کوچه و خیابان محدود می شود می گوید: «متأسفانه در ایران عمر متوسط ساختمان‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ سال است که تقریباً ۳ برابر کشور‌های توسعه یافته پایین‌تر است که عدم رعایت کیفیت مناسب در ساخت و ساز‌ها، به کار بردن مصالح ساختمانی بی‌کیفیت و نیز عدم به کارگیری شیوه اجرایی مناسب، باعث ساخت چنین واحد‌های مسکونی با عمر پایین می‌شود.»  

“نمای ساختمان” قاتلان بالقوه و مخربان 

وی به دیگر فاکتورهایی که در کاهش عمر ساختمان ها دخیل هستند اشاره می کند و می گوید: «در حال حاضر استفاده از کارگران غیر متخصص در بسیاری از ساختمان‌ها و عدم آشنایی بر حوزه ساخت و ساز مشکلات عدیده ای را به وجود آورده در حالیکه تمامی مجریان ذی‌صلاح در حوزه ساخت و ساز باید پروانه کسب ازسازمان نظام مهندسی داشته باشند و متأسفانه این قانون در شهر تهران به صورت کامل اجرا نمی‌شود.»

علت ریزش سنگ نما چیست؟  

گاهی در گوشه کنار شهر به ندرت مشاهده می شود که کارگرانی مشغول پیچ و روپلاک کردن سنگ نمای ساختمان ها می باشند. چرا که عمده ترین عواملی که به ریزش نمای سنگ و سرامیک ساختمان ها منجر می شود در فاکتورهای زیر خلاصه می شوند:

نریختن سیمان مناسب پشت سنگ: در هنگام ساخت و ساز و هنگام نصب سنگ سنگ کار سیمان خشک بدرد نخور پشت سنگ میریزد و سنگ چسبندگی خود را از دست میدهد.

سرما و گرما:  سرما و گرمای فصول باعث انبساز و انقباط سنگ و سیمان میشوند و این باعث ریزش سنگ نما میشود.

بخوانید:  کنتور مشترک در ساختمان چه مشکلاتی دارد؟

بارندگی آی و یخ زدگی : آب باعث جدا شدن به مرور سنگ از سیمان میشود و این بخاطر بندکشی نامناسب سنگ کار میباشد که موقع سنگکاری از مواد نامناسب برای بندکشی استفاده میکند.  

عوامل طبیعی مانند زلزله: زلزله باعث تکان های شدید میشود و سنگ ها را جابهجا میکند که بعد از زلزله حتما می‌بایست سنگ ها چک شود.       

ضوابط نمای ساختمان

لزوم اجرای قوانین مقاوم سازی و ضوابط نمای ساختمان

با این وجود انتظار می‌رود مدیریت شهری در اقدامی ضربتی که بصورت تکلیفی عمومی به تمام شهروندان ابلاغ شود، همگان را ملزم به انجام مقاوم سازی نماهای ساختمانی که جزو مشاعات هر واحد مسکونی، تجاری و اداری محسوب می شود نماید.

البته در جهت اجرای ضوابط نمای ساختمان در این زمینه باید دستگاه های موظف در اداره شهر نیز در میدان حاضر باشند و با ارائه مشوق هایی مانند وام های کم بهره و یا ارائه مصالح ساختمانی در محل و نیروی کار موجیان این امر را فراهم نمایند.

ضمن آنکه انتظار می رود در خصوص تعویض و مقاوم سازی تیرهای انتقال جریان برق هم اقدامات لازم در مدیریت شهری و سایر دستگاه های ذینفع به عمل آید. چرا که در صورت رخدادی مانند زلزله به واسطه سقوط اجسام گذشته از تلفات جانی و خسارات مالی فجایعی مانند آتش سوزی و … محتمل است که با یک برنامه و جریان سازی معقول میتوان از این وقایع با اجرای دقیق ضوابط نمای ساختمان جلوگیری کرد.     

  • منبع خبر : شبکه دانا