نحوه دریافت وام مسکن در سال ۱۴۰۰
نحوه دریافت وام مسکن در سال ۱۴۰۰
خرید خانه آرزویی است که برای تحقق آن به سرمایه زیادی نیاز است. در مسیر خرید خانه وام مسکن مانند یک میانبر مسیر را کوتاه می‌کند. ولی هزاران سؤال در این زمینه وجود دارد از قبیل اینکه وام مسکن کدام بانک بهتر است؟ مبلغ وام خرید مسکن چقدر است؟ اقساط وام مسکن چطور محاسبه می‌شود؟ ما در این مطلب تلاش کردیم شما را با نحوه دریافت وام مسکن در سال ۱۴۰۰ آشنا کنیم.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما، نحوه دریافت وام مسکن در سال ۱۴۰۰؛ در مسیر ناهموار و طولانی خرید خانه وام مسکن مانند یک میانبر مسیر را کوتاه می‌کند. مستأجران زیادی به امید خلاصی از اسباب‌کشی هر ساله به دنبال دریافت وام خرید مسکن هستند. ولی هزاران سؤال در این زمینه وجود دارد از قبیل اینکه از کجا وام بگیریم؟ وام مسکن کدام بانک بهتر است؟ مبلغ وام خرید مسکن چقدر است؟ اقساط وام مسکن چطور محاسبه می‌شود؟ که ما در این مطلب تلاش کردیم به این سؤالات پاسخ دهیم.

نحوه دریافت وام مسکن در سال ۱۴۰۰: شرایط دریافت وام مسکن

ثبت‌نام وام مسکن در سال ۱۴۰۰

برای ثبت‌نام وام مسکن روال اداری خاصی وجود دارد که برای بانک‌های مختلف و انواع وام مسکن ممکن است کمی متفاوت باشد. در حالت کلی متقاضی با مراجعه به بانک مورد نظر خود باید در مورد مدارک مورد نیاز برای وام مسکن پرس و جو کند. پس از آن با مجموعه کامل مدارک به بانک رجوع کرده و برای دریافت وام ثبت‌نام می‌نماید. البته جمع‌آوری مدارک و به خصوص یافتن ضامن معمولاً فرایندی زمان‌بر است.

خوشبختانه این روزها اغلب بانک‌ها مدارک مورد نیاز برای خدمات مختلف خود را در سایت خود اطلاع‌رسانی می‌کنند. به همین خاطر حضور اولیه متقاضی در بانک ضرورتی ندارد و متقاضیان می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از سایت بانک مربوطه کسب نمایند. پس از جمع‌اوری مدارک مورد نیاز، متقاضی می‌تواند برای تشکیل پرونده و ثبت نام به شعبه مورد نظر خود مراجعه نماید.

خرید خانه آرزویی است که برای تحقق آن به سرمایه زیادی نیاز است. در مسیر خرید خانه وام مسکن مانند یک میانبر مسیر را کوتاه می‌کند. ولی هزاران سؤال در این زمینه وجود دارد از قبیل اینکه وام مسکن کدام بانک بهتر است؟ مبلغ وام خرید مسکن چقدر است؟ اقساط وام مسکن چطور محاسبه می‌شود؟ ما در این مطلب تلاش کردیم شما را با نحوه دریافت وام مسکن در سال ۱۴۰۰ آشنا کنیم.

مدارک مورد نیاز برای وام مسکن

همانطور که گفتیم شرایط دریافت وام مسکن از بانکی به بانک دیگر ممکن است کمی متفاوت باشد. ولی بخش عمده مدارک مورد نیاز وام مسکن در همه بانک‌ها مشترک و به قرار زیر است:

–        سند مالکیت ملک (که باید به نام متقاضی وام باشد) و یک کپی از تمام صفحات آن

–        گواهی پایان کار ساختمان و یک کپی از آن

–        ارائه مدرکی مانند قبض برق برای اینکه کدپستی ملک مورد تأیید بانک قرار گیرد.

–        کارت ملّی و شناسنامه مالک یا مالکان به همراه یک کپی

–        کارت ملّی و شناسنامه ضامن به همراه یک کپی

–        مدارکی مبتنی بر میزان درآمد متقاضی (جواز کسب یا فیش حقوقی)

–        رسید پرداخت هزینه ارزیابی ملک

–        فرم درخواست وام که توسط متقاضی تکمیل شده باشد.

ضمانت انواع وام مسکن

می‌توان گفت سخت‌ترین مرحله دریافت وام پیدا کردن ضامن واجد شرایط است. قوانین مربوط به ضامن برای وام خرید مسکن در طول سالها تغییرات زیادی داشته است. در گذشته تنها ضمانت سه کارمند دولت برای دریافت وام مسکن پذیرفته بود.

ولی پس از مدتی این قانون به دو کارمند دولتی و حتی در برخی موارد ارائه فیش حقوقی کارمندان بخش خصوصی تغییر یافت. بنابراین در این مورد باید از جدیدترین قوانین مربوط به ضامن در بانک مورد نظر آگاه شوید و سپس به دنبال ضامن باشید.

لازم به ذکر است، دریافت ضمانت برای وام مسکن به دو صورت انجام می‌شود:

–        رهن بانک

در این حالت برای دریافت وام، سند ملک به رهن بانک درمی‌آید. اگر وام گیرنده به هر دلیلی نتواند اقساط وام خود را پرداخت کند بانک می‌تواند ملک را تصاحب کند. البته مصادره ملک پس از طی روال قانونی و پس از تذکرات و اخطارهای قانونی صورت می‌گیرد.

بخوانید:  نحوه دریافت سند مالکیت المثنی

–        دو ضامن معتبر

در این حالت دو ضامن معتبر واجد شرایط بانک، پرداخت وام را ضمانت می‌کنند. در نتیجه اگر اقساط وام پرداخت نشود بانک پس از طی روال قانونی مبلغ طلب خود را از ضامن دریافت می‌کند. حتی بانک مطابق قانون این اختیار را دارد که مبلغ مورد نظر را از حساب ضامن کسر نماید.

بنابراین پیش از هر اقدامی برای دریافت وام باید در مورد نحوه پرداخت اقساط آن برنامه‌ریزی کنید. بدیهی است با شرایط فوق هم پیدا کردن ضامن برای وام خرید مسکن کار سختی است و هم مسئله رهن بانک موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اقساط وام مسکن چگونه محاسبه می‌شود؟

مبلغ اقساط وام برای انواع وام مسکن متفاوت است ولی مبلغ اقساط از ابتدا تا انتها تغییری ندارد. نکته مهم این است که پیش از دریافت وام باید با در نظر گرفتن سود وام، مبلغ اقساط را محاسبه کرده و برای نحوه پرداخت آن برنامه‌ریزی کنید.

اگر امکان پرداخت اقساط را ندارید بهتر است به دنبال دریافت وام نباشید. زیرا بانک‌ها برای دریافت اقساط وام خود بسیار سختگیر هستند. برخی از بانک‌ها برای عدم پرداخت اقساط، جریمه دیرکرد در نظر می‌گیرند و برخی دیگر پس از سه اخطار، مبلغ مورد نظر را از حساب ضامن وام برداشت می‌کنند.

سود بازپرداخت انواع وام مسکن

سود بازپرداخت مسئله مهمی است که برای انواع وام مسکن متفاوت است. برخی بانک‌ها شرایط آسان‌تری برای دریافت وام دارند ولی سود بسیار زیادی دریافت می‌کنند. قاعدتاً این گونه وام‌ها بسیار وسوسه‌انگیز هستند ولی در حقیقت منفعت بانک بسیار بیشتر از منفعت وام گیرنده است.

در بانک مسکن حداقل سود وام مسکن ۸ درصد است که مربوط به وام خرید مسکن یکم است. اما سود بازپرداخت دیگر انواع وام مانند وام تعمیرات و جعاله متفاوت است. سود وام مسکن جعاله ۱۸ درصد تعیین شده که درصد نسبتاً بالایی است ولی با این وجود مشکل بسیاری از افراد با این وام حل می‌شود.

وام مسکن برای متأهلان و مجردها

اخیراً بانک مسکن طرحی برای تسریع و تسهیل دریافت وام مسکن برای زوج‌ها ارائه کرده است. مطابق این طرح اولاً مبلغ وام مسکن برای افراد متأهل دو برابر افراد مجرد است و ثانیاً امور اداری پرداخت وام به زوج‌ها تسهیل می‌شود تا آنها سریع‌تر و آسان‌تر وام خود را دریافت کنند.

مطابق آخرین اطلاعات اعلام شده وام خرید مسکن یکم در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

–         شهر تهران:

وام خرید مسکن یکم ۸۰ میلیون است که زوج‌ها می‌توانند ۱۶۰ میلیون دریافت کنند.

–        مراکز استان‌ها و شهرهایی که بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند

وام خرید مسکن یکم ۶۰ میلیون است که زوج‌ها می‌توانند ۱۶۰ میلیون دریافت کنند.

–        سایر مناطق

وام خرید مسکن یکم ۴۰ میلیون است که زوج‌ها می‌توانند ۸۰ میلیون دریافت کنند.