معرفی کتاب معماری تخنه
معرفی کتاب معماری تخنه
معرفی کتاب معماری تخنه: یک “طرح جامع” و یک “تاریخ جامع” از علم، ابداع و نو آوریست که به درستی با فلسفه آغاز می ­شود و دیدگاه ­های فلاسفه مشهور یونان قدیم مانند افلاطون، ارسطو و سقراط تا فیلسوفان عصر حاضر همچون آدورنو، مارتین هایدیگر، اسپینوزا و میشل فوکو و غیره را مطرح می کند

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،معرفی کتاب معماری تخنه

معرفی کتاب معماری تخنه

مؤلف: سیامک پناهی، سید حامد هنرپرور تمیز
ناشر: عصر کنکاش
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۳۹۹
شمارگان: ۵۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۴۱۲ صفحه
قیمت: ۷۰/۰۰۰ تومان

♦ مقدمه دکتر ایرج اعتصام در معرفی کتاب معماری تخنه:
به کار بردن اصطلاح یونانی “تخنه Techne” در عنوان کتاب به صورت “معماری تخنه” خواننده کتاب را به کنجکاوی وا می دارد زیرا اصطلاحی است که کمتر در کتاب های معماری به کار رفته است و در عین حال کلمه ایست که بر نحوه ای از دانستنی و علم دلالت دارد و زمینه را برای دید وسیع تر خواننده آماده می ­کند.

این کتاب یک “طرح جامع” و یک “تاریخ جامع” از علم، ابداع و نو آوریست که به درستی با فلسفه آغاز می ­شود و دیدگاه ­های فلاسفه مشهور یونان قدیم مانند افلاطون، ارسطو و سقراط تا فیلسوفان عصر حاضر همچون آدورنو، مارتین هایدیگر، اسپینوزا و میشل فوکو و غیره را مطرح می کند و سپس به تاریخ تکنولوژی و “ده کتاب” ویتروویوس با ارائه سه شعار معروف آن (زیبایی=Venustas)، (مفید بودن= Utilitas) و (استحکام= Firmtas) می پردازد که سپس با نظرات تکمیلی لئون باتیستا آلبرتی پایه های تئوریک معماری را گسترش می­ دهد.
انقلابات صنعتی قرن بیستم میلادی با اختراع ماشین بخار، اختراع آسانسور، کانال های آبی، گسترش راه آهن، پل های عظیم، نمایشگاه های بین المللی مانند کریستال پالاس در لندن و نمایشگاه های مهم دیگری که همگی پیشرفت های علمی و تکنولوژی را به نمونه های معروفی مانند برج ایفل پاریس می رساند و معمار فرانسوی آگوست پره با ساختمانی تمام بتنی در پاریس به استاد بتن آرمه معروف می ­شود.
در ایران پایه های تئوریک انقلابات صنعتی در دوره قاجار آغاز می ­شود ولی نمونه های اجرایی آن در دوره پهلوی اول صورت می گیرد.
انقلابات صنعتی در اروپا معماری را به چالش های مهم و متنوعی می­ کشاند و سبک های متعدد و متنوعی به وجود می آورد. از مدرنیسم به پست مدرنیسم با نمونه بارز آن یعنی ساختمان شهرداری پرتلند کار مایکل گریوز تا آثار معروف دیکانستراکتیویستی که بر پایه تئوری های ژاک دریدا و ژیل دولوز شکل گرفته اند.
در مبحث “سب کهای معماری تخنه” به معرفی بنا ها و نمونه هایی پرداخته شده که شهرت جهانی دارند مانند ساتمان معروف سوئیس ری در لندن اثر نورمن فاستر، سبک ارگانی تک (اندام-تخنه)، اکوتک (بوم تخنه)، بیوتک (زیست تخنه)، معماری  های-تک (ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس).
در زمینه میراث صنعتی ایران: ماکس شونمان معمار کارخانه های اصفهان در دوره پهلوی اول معرفی شده است مانند کارخانه ریسباف اصفهان، کارخانه وطن، کارخانه دخانیات اصفهان، کارخانه زاینده رود و غیره.

معرفی کتاب معماری تخنه: یک “طرح جامع” و یک “تاریخ جامع” از علم، ابداع و نو آوریست که به درستی با فلسفه آغاز می ­شود و دیدگاه ­های فلاسفه مشهور یونان قدیم مانند افلاطون، ارسطو و سقراط تا فیلسوفان عصر حاضر همچون آدورنو، مارتین هایدیگر، اسپینوزا و میشل فوکو و غیره را مطرح می کند


ادامه معرفی کتاب معماری تخنه

در دنباله این مبحث، تخنه و روانشناسی (روانشناسی صنعتی) روانشناسی محیط در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی و بررسی تاثیر متقابل محیط و انسان و هرم مازلو معرفی شده است و همچنین مبحث رنگ و نور در تخنه (بخصوص اثرات روانی رنگ بر روی اشخاص).
بخش مهم دیگر کتاب مربوط به مطالعات تطبیقی است که در آن مهم ترین آثار معماری جهان همراه با منابع تصویری آن معرفی شده اند مانند اهرام مصر، آکروپولیس یونان، زیگورات اور، چغازنبیل، معبد رومی پانتئون، هرم چیچن ایتزا، دیوار چین، ارگ بم، بنای تخت جمشید، ایوان مدائن، گنبد سلطانیه، حمام شیخ بهایی، مسجد شیخ لطف اله، برج آزادی، مصلای تهران و برج میلاد.
سپس در معرفی کتاب معماری تخنه این کتاب به معرفی نمونه های معروف کارخانه های صنعتی جهان پرداخته است مانند کارخانه مک لارن، کارخانه معروف کفش برلوتی، کارخانه خودرو سازی فراری و بی ام و، فولکس واگن، پورشه، تویوتا و غیره. همچنین فرودگاه های معروف دنیا و ساختمان های بلندمرتبه جهان و ساختمان های معروف دیگری مانند کلیساها و ورزشگاه ها و غیره پرداخته است که در این مقدمه نمی گنجد ولی مطالعه آن را قویاً توصیه می کنم و به جراًت می توان گفت این کتاب یک دائره المعارف معماری است که به خصوص برای معماران و شهرسازان بسیار مهم و با ارزش است.
(ایرج اعتصام | استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران)

بخوانید:  مفاهیم، قوانین و مقررات کاربردی برای مدیران شهری
  • منبع خبر : معماری نیوز