بررسی تاثیر کرونا بر مسکن
بررسی تاثیر کرونا بر مسکن
بهره‌گیری از سازه‌های متروکه یا کم‌ استفاده طی دوران کرونا برای تأمین مسکن افراد کم‌درآمد یا بی‌خانمان، یکی از بهترین پیامدهای کووید -۱۹ و تاثیر کرونا بر مسکن بوده که توانسته چالش‌های پیش‌روی افراد در مواجهه با هزینه‌های بالای مسکن را برطرف کند.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،تاثیر کرونا بر مسکن: با احتمال نزدیک شدن به پایان کرونا در پی توزیع واکسن کووید -۱۹، بشر با تحولات بیشمار شهرنشینی مواجه می‌شود که تمام جنبه‌های زندگی او نظیر کار، یادگیری، روابط اجتماعی و تردد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اغلب مردم جهان تلاش کرده‌اند خود را با دنیای جدیدی که کرونا پیش روی آن‌ها گذاشته، سازگار کنند و در صورت امکان برای همیشه به دورکاری روی آورده‌اند. فضاهای شهری به طور قابل توجهی تغییر پیدا کرده، مسیرهای جدیدی برای دوچرخه‌سواری ایجاد شده و پیاده‌راه‌ها در بسیاری از نقاط شهرها، جای تردد خودروها در خیابان‌ها را گرفته اند.

بررسی تاثیر کرونا بر مسکن

بررسی تاثیر کرونا بر مسکن

بی‌خانمانی یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که طی دوران کرونا مورد توجه مقامات شهری قرار گرفت و میزان آن با تلاش دولت‌ها به حداقل رسید. در بسیاری از نقاط دنیا، سازه‌های متروکه و خانه‌های بدون استفاده به واحدهایی مسکونی برای حل بحران بی‌خانمانی تبدیل شد و بعضی از ساختمان‌های بزرگ نیز کاربردی چند منظوره به خود گرفت.

پیشرفت امروز تکنولوژی امکان کار در منزل را در اغلب مشاغل فراهم آورده که البته این روند طی دوران کرونا با استقبال گسترده بسیاری از مردم مواجه شد. در واقع، افرادی که امکان ادامه دورکاری را داشتند طی قرنطینه‌های دوران کرونا در خانه‌هایشان امور کاری خود را ادامه می‌دادند که در بسیاری از موارد، این روند به هنجاری دائمی در میان اغلب شهرهای جهان تبدیل شد.

البته در این دوران استرس‌زا، متأسفانه امکان دورکاری برای همه وجود نداشت به همین دلیل، تاثیر کرونا بر مسکن جمعیت زیادی از مردم جهان کار خود را برای همیشه از دست دادند. در این راستا اقتصاد کشورها رکود قابل توجهی تجربه کرد، بسیاری از مردم نتوانستند شغل دیگری را جایگزین کار قبلی خود کنند و دست کم تا امروز بیکار مانده‌اند و توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین مسکن را ندارند.

بررسی تاثیر کرونا بر مسکن

پیامدهای مثبت شیوع کووید -۱۹ بر دنیای پساکرونا

کرونا با وجود لطمه‌های بسیاری که به کره خاکی و زندگی بشر وارد کرده، با این حال پیامدهای مثبتی نیز از خود بر جای گذاشته است؛ بسیاری از مردم در منازل خود فعالیت‌های کاری‌شان را ادامه می‌دهند و همین امر باعث شده به طور همزمان بر امور منزل و کار خود نظارت داشته باشند.

بخوانید:  مشارکت در ساخت مسکن به چه قیمتی؟

در پی ترویج دورکاری و تاثیر کرونا بر مسکن، بسیاری از دفاتر اداری خالی شده و فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها جایگزین آن‌ها شده است. حتی بسیاری از صاحبان این دفاتر کار، آن‌ها را با قیمت بسیار مقرون به صرفه در اختیار مردمی قرار داده‌اند که طی دوران کرونا بیکار شده و توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین مسکن را نداشته‌اند.

البته بعضی از سازه‌ها نظیر بیمارستان‌ها، شیرخوارگاه‌ها، کودکستان‌ها، مدارس، آزمایشگاه‌ها، زندان‌ها، نانوایی‌ها، سالن‌های تئاتر، ایستگاه‌های حمل و نقل و ورزشگاه‌ها نباید تغییری متحمل شوند و باید همچنان با کاربری قبلی خود، فعالیتشان را ادامه دهند چرا که امکان دورکاری در آن‌ها وجود ندارد.

بررسی تاثیر کرونا بر مسکن

استفاده از ساختمان‌های تجاری برای اهداف دیگر

ساختمان‌های تجاری و تاثیر کرونا بر مسکن از این قابلیت برخوردار است که به خانه‌های اجتماعی تبدیل شوند و جمعیت زیادی از مردم را در خود جای دهند. در واقع، طراحی این سازه‌ها به گونه‌ای است که می‌توان در هر واحد تجاری، خانواده‌ای کم‌درآمد را جای داد و آن‌ها را از دیگر امکانات در فضاهای عمومی بهره‌مند کرد.

در تاثیر کرونا بر مسکن به عنوان مثال معماران می‌توانند هر غرفه از یک ساختمان تجاری را با طراحی دقیق به یک واحد مسکونی تبدیل کنند و امکان استفاده از آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و فضاهای باز را به صورت مشترک برای ساکنان فراهم کنند. حتی امکان این که دیوار بین دو غرفه از یک فروشگاه برداشته شود تا بتوان فضایی بزرگ‌تر برای سکونت ایجاد کرد و کاربران را از بالکن و دیگر امکانات بهره‌مند کرد، وجود دارد.

بررسی تاثیر کرونا بر مسکن

مزایای سکونت مردم در ساختمان‌های تجاری برای محیط زیست

اگر مقامات شهری یا مالکان شخصی از ساختمان‌های تجاری، که بر اثر شیوع بیماری کووید -۱۹ بدون استفاده باقی مانده به عنوان خانه‌های مقرون به صرفه بهره گیرند، آنگاه نیاز به استفاده از مصالح برای ساخت و سازهای شهری به حداقل می‌رسد که این امر به سهم خود در حفظ محیط زیست مؤثر است. در واقع تبدیل ساختمان‌های تجاری به واحدهای مسکونی مستلزم کمترین تغییر یا استفاده از مواد جدید است و از این طریق کمترین لطمه را به محیط زیست وارد می‌کند.

  • منبع خبر : ایمنا