خانه های چاپی وارد بازار مسکن آمریکا  میشود
خانه های چاپی وارد بازار مسکن آمریکا  میشود
آمریکا در حوزه صنعتی‌سازی یا همان سریع سازی مسکن یک کشور پیشرو به حساب می‌آید، اما تکنولوژی جدیدی که یک گروه ساختمانی به‌تازگی در کالیفرنیا برای احداث شهرک مسکونی سبز و خانه های چاپی طراحی کرده، انقلاب در بازار ساخت و ساز به پا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری معماری و نما،خانه های چاپی ،نسل جدید سریع سازی مسکن شامل یک دستگاه چاپگر سه بعدی در کارخانه احداث خانه‌های چاپی است که محصول آن به شکل لگو، مجموعه‌ای از قطعات قابل مونتاژ برای تبدیل شدن به یک خانه مسکونی را روانه زمین محل پروژه ساخت می‌کند.

این مدل سریع سازی مسکن البته شکل دیگری هم دارد به‌طوری‌که، کارخانه‌های چاپ (تولید) خانه در محل مستقر می‌شود و روی زمین، عملیات ساخت صورت می‌گیرد.

دو امتیاز بزرگ خانه های چاپی باعث شده گروه ساختمانی پیشرو در آمریکا بتواند به جای پیش فروش، از یک مرحله عقب تر، با تقاضای چشمگیر مواجه شود. در حال حاضر امتیاز پیش خرید خانه‌های چاپی در آمریکا با ۱۰۰۰ دلار به متقاضیان فروخته می‌شود. خریداران این امتیاز، حق پیش خرید خانه‌ها را دریافت می‌کنند و در صف رزرو برای آغاز عملیات پیش فروش قرار می‌گیرند تا در گام بعد، پیش خرید را انجام دهند.

در گذشته، ایده چاپ یک خانه همچون ایده ساخت هواپیما در قرن ۱۳ میلادی، تنها یک ایده تخیلی و دور از ذهن بود. اکنون اما به نظر می‌رسد آینده ساخت‌و‌ساز در دستان چاپگرهای سه بعدی است. در سال‌های اخیر کمپانی‌های ساخت و ساز پیشرفت‌های چشمگیری در خانه‌های ساخته شده با پرینت سه بعدی داشته‌اند.

این فناوری انقلابی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که اشکال جدیدی را به معماری وارد کنند، سرعت ساخت را تسریع و هزینه‌ها و حجم زباله‌ها را کاهش دهند. برآوردها نشان می‌دهد که بازار خانه‌های سه بعدی تا سال ۲۰۲۷ ارزشی قریب به ۴۰میلیارد دلار پیدا کند که نسبت به ارزش ۷۰میلیون دلاری این بازار در سال ۲۰۱۷، رشدی قابل توجه است.

تاثیر خانه های چاپی بر آینده بازار مسکن

ساخت و ساز در بازار مسکن با چالش‌هایی از جمله زمان و هزینه فراوان روبه‌روست و بسیاری از کمپانی‌ها برآنند تا راه‌حلی برای بهینه‌سازی این بازار ابداع کنند. به طور مثال هزینه ساخت مسکن در ایالات متحده در طول ۶ماه بالغ بر ۲۹۰هزار دلار است.

شرکت روسی آپیسکور برای کاهش این هزینه‌ها به نصف، خانه‌ای بتنی ساخته شده با پرینترهای سه بعدی را ارائه کرده که ظرف ۲۴ ساعت، حدود ۶۵۰فوت مربع ساختمان (زیر ۱۰۰ مترمربع) را تنها با هزینه ۱۰۵۰دلار حاضر می‌کند. به نظر می‌رسد هزینه‌های سرسام‌آور مسکن و شهرنشینی در سراسر جهان، این بازار را به سوی ساخت خانه‌های سه بعدی سوق خواهد داد.

خانه های چاپی

زلزله سال ۲۰۱۰ در ایالات متحده همچنین بر استقبال از این فناوری نوین افزود. پس از این زلزله، کمپانی نیواستوری و ایکان در این کشور تلاش کردند با ارائه ایده «خانه های چاپی ۴هزار دلاری» نه تنها مسکنی برای خانوارهای فقیر و آسیب‌دیده فراهم کنند بلکه بر این باورند که این دست خانه‌ها، سریع‌ترین راه دسترسی به یک سقف در شرایط بحران است.

این دو کمپانی برآنند تا ساخت خانه‌های بتنی با مساحت ۶۵۰ فوت در طول ۲۴ ساعت را در جای جای جهان گسترش دهند. تلاش برای توسعه این فناوری همچنان در حال انجام است. شرکت آپیسکور با استفاده از چاپگر سه‌بعدی موبایل، در عرض ۲۴ ساعت خانه‌ای در روسیه بنا کرد. این پروژه چشمگیر نشان می‌دهد که چگونه چاپ سه‌بعدی می‌تواند انقلابی در کل حوزه ساخت و ساز ایجاد کند.

اخیرا سی‌ان‌ان نیز خبر از شروع مقدماتی ساخت اولین شهرک مسکونی ساخته شده با فناوری پرینت سه‌بعدی در کالیفرنیای آمریکا داد. بنا بر این گزارش این شهرک مسکونی نخستین مجتمع سه‌بعدی است که از فناوری «انرژی صفر» در آن بهره گرفته شده است. گروه ساختمانی پالاری اعلام کرده بنا دارد ۱۵ خانه سه‌بعدی سازگار با محیط زیست در زمینی به مساحت ۵هکتار در منطقه رانچو مایراج کالیفرنیا احداث کند.

بخوانید:  قیمت خانه های لاکچری در بازار مسکن

باسیل استار- بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه پالاری به سی‌ان‌ان گفت در این طرح، خانه‌هایی یک طبقه به مساحت ۱۴۵۰ فوت مربع (حدود ۱۵۰ مترمربع) ساخته خواهد شد که ماده اصلی ساخت آن، کامپوزیت سنگی است که مقاوم در برابر آتش، ضد آب و ضد موریانه است. بنا به گفته مدیرعامل این کمپانی، این سازه‌ها در اوکلند ایالات متحده ساخته می‌شوند و در محل ساختمان، مانند بلوک‌های لگو مونتاژ می‌شوند. این کمپانی ساختمان‌سازی که بر تکنیک‌های ساخت سازه‌های پایدار متمرکز است بر این باور است که استفاده از چاپ سه‌بعدی برای ساخت و ساز بسیار به صرفه است و ضایعات کمتری نیز تولید می‌کند.

ساخت قاب‌های چوبی در ساختمان‌سازی، حجم قابل توجهی از زباله تولید می‌کند و اگر بنا بود در این طرح از قاب‌های چوبی استفاده شود، بالغ بر ۲تن زباله تولید می‌شد که باید در همان محل دفن می‌شد. ساختمان‌سازی با چاپ سه‌بعدی، روشی انقلابی در ساخت‌وساز است که به طور کامل زباله‌های غیرضروری را از چرخه تولید حذف می‌کند. از آنجایی که برخی عناصر ساختمان از جمله حمام، کابینت و پاره‌ای از اجزای داخلی نمی‌توانند به صورت سه‌بعدی چاپ شوند، از مواد اولیه سازگار با محیط زیست برای ساخت آنان بهره گرفته می‌شود.

در این مجتمع مسکونی، خانه های چاپی سه خوابه که به دو حمام و یک استخر مجهز هستند به قیمت ۵۹۵هزار دلار به فروش خواهند رفت و قیمت خانه های چاپی دو خوابه حدود ۲۵۵هزار دلار خواهد بود. برای پایبند بودن به تولید خانه های چاپی با «انرژی صفر»، تمام انرژی این مجتمع مسکونی از انرژی خورشیدی تغذیه می‌شود.

گروه ساختمان‌سازی پالاری بر این باور است که با آغاز این پروژه، این کمپانی قادر خواهد بود با سرعت بیشتری نسبت به ساخت‌و‌سازهای سنتی، پروژه‌های خود را اجرایی کند. در همین راستا این کمپانی در تلاش است تا در سایر مناطق کالیفرنیا نیز مشتریانی برای خانه های چاپی سه‌بعدی بیابد.

به نظر می‌رسد عصر ساختمان‌های سه‌بعدی در ایالات متحده آغاز شده چرا که تنها پروژه کالیفرنیا نیست که به صدر خبر راه پیدا کرده است، شرکتی با نام SQ۴D نیز خانه‌هایی سه بعدی در نیویورک در دست ساخت دارد که با همین تکنولوژی طراحی و ساخته شده است. خریداران نیز به ارزش این بازار پی برده‌اند و برای قرار گرفتن در لیست رزرو خرید خانه های چاپی سه‌بعدی، پیش‌پرداخت‌های هزار دلاری به این قبیل کمپانی‌ها پرداخت کرده‌اند.

امکان استفاده از بتن در ساخت ساختمان توسط چاپگرها سبب افزایش پایداری آنان در شرایط سخت و زمان وقوع بلایای طبیعی می‌شود. استفاده از این چاپگرها باعث کاهش آلودگی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود و از سوی دیگر هزینه حمل و نقل را به شدت کاهش می‌دهد. با این حال چالش اصلی برای مهندسان این حوزه؛ رها کردن ابزارهای سنتی و ایمان آوردن به بهینه بودن استفاده از چاپگرهاست. برخی خریداران نیز ممکن است تمایلی به خرید خانه‌ای که در عرض یک روز ساخته شده باشد، نداشته باشند. گرچه همواره تکنولوژی راه خود را به بازار پیدا کرده است.

  • منبع خبر : فرارو